Vet inte var du bor, men i det väder som råder i östra Svealand skulle jag inte ge mig på något som innehåller grädde eller kan bidra till att höja temperaturen i köket.... (dvs inte anlita ugnen). Och jag skulle nog önska mig något kallt och fräscht till efterätt. Bidrar därför med några gammaldags efterrätter som inte är så arbetskrävande och som jag tror, trots att de är omoderna, kan passa.
Något som nästan alltid blir gott och uppskattat men är lätt att göra är en tjusig glasscoup och/eller fruktsallad. Kan serveras med god chokladsås eller kondenserad mjölk. Ev en i sista sekunden vispad gräddklick (så den inte hinner surna innan den äts upp).
Glasscoupe: Lägg i snygga glas t ex en kula av vanilj och chokladglass och en kula av en fräsch sorbet. Välj gärna lite lyxigare glass. Toppa med (grädde), chokladsås, hackade nötter/rostad flagad mandel och gärna några bär. Glassen kan varvas med eller vila på fruktsallad modell sommar. Allt finns färdigt i affären, men egen chokladsås kan göras dagen innan. Frukt bör skäras till samma dag.
Fruktsallad: Så här års kan man blanda små bitar av olika sorters melon, körsbär (halverade urkärnade), druvor, persika etc vad man tycker är gott. Blanda ev i hackad mörk choklad och/eller hackade nötter. Servera kondenserad mjölk i en liten kanna/skål så kan var och en ta. Eller lite lättvispad grädde. Vilka frukter som du väjer beror på vad du hinner med. Hackad choklad kan du förbereda dagen innan. Är det inte för varmt kan man servera ett chokladkex till. Som fräscht alternativ till grädde kan man ha tjock yoghurt, ev med vaniljsmak. Har man yoghurt kan man med fördel ringla lite flytande honung över den och frukten.
Om gästerna inte kör bil kan man blanda fruktsalladen med lite kallt sött mousserande vin (slås på när den ska serveras). Men då har man ingen sås till. Blir väldigt gott med bara melonbitar i olika färger och lite bubbel. Mer dryck av samma sort serveras vid sidan om. I fruktsalladen ska det bara vara lite "fuktigt". Förr kunde melonsallad göras med lite portvin.
Sedan så finns det klassiska glasscouper:
Peach Melba: Persikohalva/klyftor och hallon(sylt) med vaniljglass (eller annan sort)
Banana split (kan göras med skivad banan för att få plats i vanliga glas/skålar)
Poire Belle Helène: Päronhalvor (från burk eller egenhändigt kokta beroende på ambitionsnivå), vanilj- och chokladglass. En klick vispgrädde ovanpå och sedan massor av god chokladsås
Jordgubb/hallon coupe: Varva skivade och sockrade jordgubbar (kan göras dagen innan) eller hallon med glass och chokladsås samt ev grädde på toppen. Jordgubbar kan blandas med strimlat skal från citrus.
Det är tjusigt att servera i glas eller glasskålar, men alla behöver inte få likadana. Glöm inte detaljer som att dekorera med ett rån och gärna toppa med en jordgubbe eller annat bär så ser det plötsligt väldigt avancerat ut
Chokladbit, strössel eller nöthack har samma effekt.