Okej, tips på efterrätt!

Nu vill jag att ni bombar er med alla tips på efterrätt!

På fredag har tydligen min karl/pojkvän/dejt..eller vad han nu är :p bjudit sin syster med sambo på middag hem till honom och jag var inkluderad där tydligen. Så då sa han att efterrätten blir min uppgift! :nailbiting:

Det måste kunna göras/förberedas dagen innan då jag jobbar på fredag och vet inte vilken tid dom kommer.

Och ja tänker något chokladigt efter jag själv älskar choklad :p Men det funkar med andra saker också, dock får det inte vara avancerat då jag jag typ aldrig bakat annat än julgodis, paj och eventuellt bullar någon gång ;)

Nutellasemifreddo! (googla för recept). Busenkelt att göra om man använder färdiga marängbottnar, bara blanda ihop och in i frysen dagen innan, servera med lite färska bär.

Key lime pie med grädde som blandas med lite vaniljsocker och mosade färska jordgubbar! :d
Eller vaniljpannacotta med smält vit choklad och lime-marinerade jordgubbar med mynta på toppen, mums!

Det mest superenkla som finns - men som verkar vara helt omodernt nu - är gino.

Frysta hallon och blåbär, eventuellt lite banan och kiwi också som översta lager. Lägg ett par-tre cm tjockt lager i en ugnsform. Riv vit choklad över. In i ugnen tills den vita chokladen fått lite färg. Ät med glass.

Fräscht, gott och HELT omöjligt att misslyckas med.

På fredag har tydligen min karl/pojkvän/dejt..eller vad han nu är :p bjudit sin syster med sambo på middag hem till honom och jag var inkluderad där tydligen. Så då sa han att efterrätten blir min uppgift! :nailbiting:

Det måste kunna göras/förberedas dagen innan då jag jobbar på fredag och vet inte vilken tid dom kommer.

Och ja tänker något chokladigt efter jag själv älskar choklad :p Men det funkar med andra saker också, dock får det inte vara avancerat då jag jag typ aldrig bakat annat än julgodis, paj och eventuellt bullar någon gång ;)

Chokladfondanter. Det är jättelätt att göra, jättegott att äta och känns lite lyxigt. :-)

@bumpo och jag pratade om fryst cheesecake igår kväll, det är ju så himla gott - och förstås väldigt lätt att göra i förväg :) Hon kanske vill bidra med sitt recept? :)

Jamie Olivers chokladpaj är löjligt god, vansinnigt mäktig och stillar chokladsuget även hos chokladfreaks som jag! Enkel att göra också :) Den bör göras 1 dygn i förväg så att den får stå och gotta till sig i kylen, ta fram den 30 min innan den ska serveras så smakar den som bäst.

Observera att pajskalet i receptet är för 2 pajskal, så du kan halvera mängden bara. Fyllningen är dock till en paj. Jag brukar använda Marabous mörka choklad, eller någon annan "riktig" choklad. Blockchoklad är blä...

http://chokladpaj.blogg.se/

Jamie Olivers chokladpaj är löjligt god, vansinnigt mäktig och stillar chokladsuget även hos chokladfreaks som jag! Enkel att göra också :) Den bör göras 1 dygn i förväg så att den får stå och gotta till sig i kylen, ta fram den 30 min innan den ska serveras så smakar den som bäst.

Observera att pajskalet i receptet är för 2 pajskal, så du kan halvera mängden bara. Fyllningen är dock till en paj. Jag brukar använda Marabous mörka choklad, eller någon annan "riktig" choklad. Blockchoklad är blä...

http://chokladpaj.blogg.se/

äter du den som den är eller har du glass eller liknande till

jag brukar göra sockerkaka när vi får oväntat besök. Sen gör jag "bakelser" av sockerkakan. lägg upp en bit sockerkaka på ett fat. en rejäl klick vispgrädde ovanpå, och sen en hög med bär av valfri sort högst upp. ett par droppar citron i grädden och hallon till blir inte så hysteriskt sött :)

Cheesecake har ju flera föreslagit, att göra den i glas är en personlig favorit, blir himla läckert! :d

Halvkass bild, men detta serverade vi på nyår.

Recept finns det hur många som helst om man bara googlar "cheesecake i glas", tycker att en naturell cheesecakesmet med grädde och Philadelphiaost, fräscha bär av valfri sort och smulade digestivekex är det som blir bäst :)

Vet inte var du bor, men i det väder som råder i östra Svealand skulle jag inte ge mig på något som innehåller grädde eller kan bidra till att höja temperaturen i köket.... (dvs inte anlita ugnen). Och jag skulle nog önska mig något kallt och fräscht till efterätt. Bidrar därför med några gammaldags efterrätter som inte är så arbetskrävande och som jag tror, trots att de är omoderna, kan passa.

Något som nästan alltid blir gott och uppskattat men är lätt att göra är en tjusig glasscoup och/eller fruktsallad. Kan serveras med god chokladsås eller kondenserad mjölk. Ev en i sista sekunden vispad gräddklick (så den inte hinner surna innan den äts upp).

Glasscoupe: Lägg i snygga glas t ex en kula av vanilj och chokladglass och en kula av en fräsch sorbet. Välj gärna lite lyxigare glass. Toppa med (grädde), chokladsås, hackade nötter/rostad flagad mandel och gärna några bär. Glassen kan varvas med eller vila på fruktsallad modell sommar. Allt finns färdigt i affären, men egen chokladsås kan göras dagen innan. Frukt bör skäras till samma dag.

Fruktsallad: Så här års kan man blanda små bitar av olika sorters melon, körsbär (halverade urkärnade), druvor, persika etc vad man tycker är gott. Blanda ev i hackad mörk choklad och/eller hackade nötter. Servera kondenserad mjölk i en liten kanna/skål så kan var och en ta. Eller lite lättvispad grädde. Vilka frukter som du väjer beror på vad du hinner med. Hackad choklad kan du förbereda dagen innan. Är det inte för varmt kan man servera ett chokladkex till. Som fräscht alternativ till grädde kan man ha tjock yoghurt, ev med vaniljsmak. Har man yoghurt kan man med fördel ringla lite flytande honung över den och frukten.

Om gästerna inte kör bil kan man blanda fruktsalladen med lite kallt sött mousserande vin (slås på när den ska serveras). Men då har man ingen sås till. Blir väldigt gott med bara melonbitar i olika färger och lite bubbel. Mer dryck av samma sort serveras vid sidan om. I fruktsalladen ska det bara vara lite "fuktigt". Förr kunde melonsallad göras med lite portvin.

Sedan så finns det klassiska glasscouper:
Peach Melba: Persikohalva/klyftor och hallon(sylt) med vaniljglass (eller annan sort)
Banana split (kan göras med skivad banan för att få plats i vanliga glas/skålar)
Poire Belle Helène: Päronhalvor (från burk eller egenhändigt kokta beroende på ambitionsnivå), vanilj- och chokladglass. En klick vispgrädde ovanpå och sedan massor av god chokladsås
Jordgubb/hallon coupe: Varva skivade och sockrade jordgubbar (kan göras dagen innan) eller hallon med glass och chokladsås samt ev grädde på toppen. Jordgubbar kan blandas med strimlat skal från citrus.

Det är tjusigt att servera i glas eller glasskålar, men alla behöver inte få likadana. Glöm inte detaljer som att dekorera med ett rån och gärna toppa med en jordgubbe eller annat bär så ser det plötsligt väldigt avancerat ut ;) Chokladbit, strössel eller nöthack har samma effekt.

Jag brukar göra en tokenkel vitchokladmousse som jag toppar med lite hallon :d
Ta en kaka vitchoklad (150gr), ta en burk creme fraiche. Smält den vita chokladen, häll över i creme fraichen och rör om så att de blandas ordentligt. Häll upp i skålar, in i kylskåpet till det är dags att serveras, toppa med hallon.

Det mest superenkla som finns - men som verkar vara helt omodernt nu - är gino.

Frysta hallon och blåbär, eventuellt lite banan och kiwi också som översta lager. Lägg ett par-tre cm tjockt lager i en ugnsform. Riv vit choklad över. In i ugnen tills den vita chokladen fått lite färg. Ät med glass.

Fräscht, gott och HELT omöjligt att misslyckas med.

Jag håller med on Gino! Alla älskar det, man kan förbereda i god tid och går fort i ugnen så man behöver inte tänka på att det kommer att bli särskilt varmt.

Originalet är väl jordgubbar, kiwi och banan men i vår familj är vi kiwiallergiker och ingen gillar banan så vi brukar köra med jordgubbar, mango och hallon.

Vet inte vad denna heter men är väldigt gott och enkelt. Smält 50 gr smör och krossa ett paket digestive som du blandar med smöret och trycker ut en form. Ta sedan två burkar karamelliserad mjölk och bre ut ovanpå. Skiva bananer och jordgubbar som du lägger ovanpå och avsluta med grädde och riven choklad. Gott, enkelt och går att göra dagen innan :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka