Okej, tips på efterrätt!

OutOfService

Trådstartare
Nu vill jag att ni bombar er med alla tips på efterrätt!

På fredag har tydligen min karl/pojkvän/dejt..eller vad han nu är :p bjudit sin syster med sambo på middag hem till honom och jag var inkluderad där tydligen. Så då sa han att efterrätten blir min uppgift! :nailbiting:

Det måste kunna göras/förberedas dagen innan då jag jobbar på fredag och vet inte vilken tid dom kommer.

Och ja tänker något chokladigt efter jag själv älskar choklad :p Men det funkar med andra saker också, dock får det inte vara avancerat då jag jag typ aldrig bakat annat än julgodis, paj och eventuellt bullar någon gång ;)

Pannacotta med färska bär och riven choklad ovanpå går för det mesta hem och är tämligen enkelt att göra och inte så många ingredienser heller. Går utmärkt att göra dagen innan och lägga plast över så att man inte får en "skinn"yta på den under tiden den står i kylen.

Går också att blanda ner choklad i pannacottan, men då får man räkna om gelatinet och mängden grädde så att konsistensen blir rätt vilket kan kräva några testkok.

Finns chokladcheesecake, jag skulle nog inte göra en kladdkaka med tanke på hur kvalmigt vädret är. Det blir liksom lite för tungt. En vanlig cheesecake funkar ju också och de är lätta att göra. Enchesecake är dessutom godare dagen efter.

Kan tillägga att jag gjorde cheesecake för fikat efter min fars begravning och grannparet tyckte jag kunde få bjuda över dem igen och äta samma kaka :p

Ananaspaj med vaniljglass är annars något som många gillar hemma hos mig pajen blir bättre av att stå ett dygn :-) servera med BRA vaniljglass.

Mkt enkel pajdeg:
blanda 3 dl vetemjöl
150 gram SMÄLT margarin
1/2 dl socker

Tryck ut i en pajform.

Fyll den sen med denna röra:
2dl creme fraiche
1/2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 liten burk krossad ananas som är riktigt avrunnen (jag använder oftast händer och pressar ur den värsta saften).

In i ugnen på ca 200 grader klart! ca 20 minuter men titta på pajen så den ser klar ut.

Finns chokladcheesecake, jag skulle nog inte göra en kladdkaka med tanke på hur kvalmigt vädret är. Det blir liksom lite för tungt. En vanlig cheesecake funkar ju också och de är lätta att göra. Enchesecake är dessutom godare dagen efter.

Kan tillägga att jag gjorde cheesecake för fikat efter min fars begravning och grannparet tyckte jag kunde få bjuda över dem igen och äta samma kaka :p

Nä det tänkte jag också, att det inte ska vara för maffigt så att säga.

Är cheesecake lätt att göra? Om man är en amatörbakare? :p

Ananaspaj med vaniljglass är annars något som många gillar hemma hos mig pajen blir bättre av att stå ett dygn :-) servera med BRA vaniljglass.

Mkt enkel pajdeg:
blanda 3 dl vetemjöl
150 gram SMÄLT margarin
1/2 dl socker

Tryck ut i en pajform.

Fyll den sen med denna röra:
2dl creme fraiche
1/2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 liten burk krossad ananas som är riktigt avrunnen (jag använder oftast händer och pressar ur den värsta saften).

In i ugnen på ca 200 grader klart! ca 20 minuter men titta på pajen så den ser klar ut.

Det lät ju faktiskt riktigt gott, om jag hade gillat annanas :p ;)

Nä det tänkte jag också, att det inte ska vara för maffigt så att säga.

Är cheesecake lätt att göra? Om man är en amatörbakare? :p

Jag kan tycka att cheesecake de jag gör har en tendens åt det maffiga hållet jag tycker det är svårt att få den sådär välavvägd.

Kanske Cupcakes med syrlig/fräsch/"somrig" frosting? Någon sorbet av något slag? "smulpaj" på frukt och/eller bär?
Jag hade inte velat ha något fett, stabbigt, mastigt, sötsliskigt eller chokladigt en varm sommardag...antagligen inte ens en regnig sommardag.
(när som helst annars på året kanske, men inte på sommaren. Då har jag svårt att ens se sådana saker, och då är det ILLA!)
Så jag hade nog (åtminstone försökt, tyvärr tar min ätstörda del över allt för ofta) inte ätit om det hade bjudits på choklad/gräddtårtor, cheesecake, eller liknande.
Speciellt inte om det varit en "rejäl" middag.
Men jag kanske är ensam, om man läser förslagen här :D

Kanske Cupcakes med syrlig/fräsch/"somrig" frosting? Någon sorbet av något slag? "smulpaj" på frukt och/eller bär?
Jag hade inte velat ha något fett, stabbigt, mastigt, sötsliskigt eller chokladigt en varm sommardag...antagligen inte ens en regnig sommardag.
(när som helst annars på året kanske, men inte på sommaren. Då har jag svårt att ens se sådana saker, och då är det ILLA!)
Så jag hade nog (åtminstone försökt, tyvärr tar min ätstörda del över allt för ofta) inte ätit om det hade bjudits på choklad/gräddtårtor, cheesecake, eller liknande.
Speciellt inte om det varit en "rejäl" middag.
Men jag kanske är ensam, om man läser förslagen här :D

Jag hade ju älskat om jag kunde göra fina cupcakes!! Hur svårt är det? :p

Inte svårt! Någon "fyndig" smet, färdig frosting och roliga dekorationer (eller bara fina, typ blommor/bär/frukt) och då så behöver du väl egentligen bara dekorera innan servering typ.
(Vill man kan man ju även då faktiskt använda sig av choklad också...jag tänker att choklad/hallon eller vit choklad med citron hade kunnat vara fint i så fall :) )

Inte svårt! Någon "fyndig" smet, färdig frosting och roliga dekorationer (eller bara fina, typ blommor/bär/frukt) och då så behöver du väl egentligen bara dekorera innan servering typ.
(Vill man kan man ju även då faktiskt använda sig av choklad också...jag tänker att choklad/hallon eller vit choklad med citron hade kunnat vara fint i så fall :) )

Åh det låter ju faktiskt toppen och hade ju vart jätte kul med små bakelser istället för paj eller liknande som det annars blir när jag bakar :p :D

Vad roligt att det går bra med din "vad han nu är"-kille :D :bump:

Om du inte måste ha något chokladigt skulle jag vilja tipsa om det här:
http://www.ica.se/recept/graddfilspannacotta-med-mandelskorpor-och-jordgubbar-i-vin-santo-711903/

Inte direkt jättesvårt, otroligt gott, perfekt för varma dagar och väldigt uppskattat :)

Ja det går ungefär hur bra som helst, alldeles för bra.. :love: Han har till och med tackat ja, utan att tveka på att följa med på min mosters bröllop som är om 1 månad och där kommer han ju liksom vara min pojkvän i allas ögon vilket han ju också lär vara medveten om :nailbiting::eek: (:love:)

Tillbaks till ämnet.. :p smakar pannacottan vin? Jag typ avskyr vin nämligen :p

Maken gjorde citronkladdkaka häromdagen. Mycket fräscht och smaskigt. Lättvispad grädde till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka