Ökat antal sexövergrepp på hästar

Sv: Ökat antal sexövergrepp på hästar

Så vidrigt äckligt, man måste vara väldigt snevriden om man tänder på detta.

I somras hade vi detta i trakten då ett flertal hästar blev utsatta, det var en hemsk känsla av maktlöshet för man visste inte var eller när. Som närmast var de en häst 3 km bort som blev utsatt.

Jag tycker det ska vara hårdare straff och att tidelag ska förbjudas.

Att tidelag inte längre är straffbart, tycker jag är skandal! Hade för mig att det var på tapet för några år sedan att det skulle ändras!

Detta har ju generellt inget med tidelag att göra! Det är bara sjuka människor som vill skada andra. Jag är rätt säker på att sådana människor som håller på med knivar osv i hästarna senare går över till att misshandla människor.

En "äkta" tidalagare tänder på djur, och man kan ju inte rå för vad man tänder på. Så länge man inte skadar någon och inte utsätter några djur för lidande så kan jag inte tycka att man borde bli straffad för det. Jag har tex svårt att se att en hund lider för att den får slicka leverpastej från sin mattes/husses skrev.

Även om jag tycker det är äckligt.
Men jag tycker det är äckligt med folk som äter grisfötter med, och inte tusan kan man förbjuda det? ;)

Lika vidrigt som djurplågeriet i sig tycker jag fantasin är hos en del rubriksättare (obs, detta INTE riktat till TS!). Varför tar folk för givet att så fort en häst har skador där bak så har det med sex att göra? Jag tror nämligen inte det. En häst som inte vill vara med längre och har möjlighet att röra sig någorlunda fritt, t ex i en hage eller en box brukar oftast gå iväg eller vända bakdelen till. Om man räknar bort de fall där uppsåtet var uppenbart, tror jag snarare att idioterna bara siktat på den kroppsdel som var närmast.

Jag noterar också att SVF ändrat i siffrorna. För några år sedan påstod de ju att det var 300-400 fall om året, strax efter fick de göra offentlig dementi då det visade sig att Beck-Friis hittat på och tagit dem ur tomma luften. Jag skulle vilja veta vad de bygger de här nya siffrorna på.

De binder fast hästens hovar i varann så att de inte kan röra sig i vissa fall.
Min förra hästs mamma dog på det sättet. De tog inte bort repet och magen stannade på hästen så att den dog av det.

jag kan inte förstå detta på så många plan! VAD ör problemet?! Är det ngt h*n tänder på? Eller handlar det om något hat riktat mot hästar pga av ngn annan orsak? Hästtjej som sårat å nu ska han såra...eller dyl, VAD!? Och hur som helt, hur kassa våra djurskyddslagar än må vara på denna bana, HUR kan riksdagen tycka det är ok att dessa människor går lösa? För mig ligger ju tyngdpunkten på att de gör illa djur å de borde låsas in en bra stund för det + en jieeevla massa terapi, men då jag märkt att riksdagen inte håller med mig borde de ju iallfall uppmärksamma att vad som krävs av en männsika för att göra någtot sånt! Det krävs en sjuk människa med en enorm sadisitk maktlystnad. ÄR DET OK? Det är människor som GILLAR att ge sig på varelser som inte försvarar sig å iom att hästen inte slår så handlar det dessutom antagligen om människor som kan lura djuret till trygghet på något sätt. HUR kan riksdagen inte se att dessa männsikor är farliga motALLA levande varesler! Det måste ligga en psykopat bakom dessa dåd, dessutom en sadistisk psykopat!

Väldigt tragiskt men det här har inte så mycket med tidelag att göra, snarare sadism. Liksom våldtäkter inte har så mycket med sexuell njutning att göra utan med andra drifter.

Fast man är väl inte farlig bara för man tänder på djur?

Det finns en djurskyddslag, den räcker tycker jag

Nej, men skär man hästar i skapet anser jag att det ligger mer än en fix idé i bakhuvudet. Sadistiska psykopater är människor som inte kan känna empati, kan mycket väl fungera i samhället men har i grund å botten ingen medkänsla, sadism är när man njuter av att skada, å skär man hästar i skapet å som något där de stuckit en kniv rakt upp i skapet på en valack så anser jag att det inte handlar om en person som tänder på hästar, det är något mycket mörkare än så. Detta har inte något alls att göra med tidelag eller sexuell upphetsning, detta är något som pekar på att människor trivs i rollen som den som har all makt å kan göra vad han vill med sitt offer, vad är det så som hindrar denna person/personer, om de gång på gång kommer undan med sitt brott, att gå vidare, det handlar ju inte om upphetsning utan om makt i min syn, å skada andra varelser som är lätt att utöva makt på?

Några av stona var väldigt illa skadade inne i kroppen vilket tyder på att de tryckt in ett vasst föremål å vridit den runt.

Sen tycker jag ändå att straffen för tidelag är låga då de knappt excisterar, såvitt jag läst mig till finns bara en dom där mannen fick 6 månaders fängelse, hästen fick i detta fall avlivas då mannen tyckte att hans utrustning inte räckte för att "tillfredställa" sitt sto å valde då att föra in en sopkvast vilket ledde till så stora skador i stoet att det fick avlias, så visst kan personer som tänder på djur vara farliga.

Det har ju inte med själva "tända på djur att göra" Det är ju mycket vanligare att människor utsätts för sexuella övergrepp med sadistinslag

Som du säger, det är mer komplext än tidelag och skulle inte stoppas med ett förbud mot tidelag

Det utdöms inga straff mot tidelag då det inte är straffbart, man döms för djurplågeri, och där kan ju listan göras oändlig, eller hur? Det är ju inte mer plågsamt för en häst att avlivas av sina skador för att föfövaren eventuellt hade en sexuell baktanke

Frågan är väl om dessa fall är ens "tidelagsfall" eller om det är helt andra saker sm ligger bakom

Tror personligen att mörkertalet av denna typ av händelser är enormt. Vad människor gör mot sina djur i sina hem och varför vissa djur dör är extremt lite uppföljning på. Kände en veterinär som jobbade lite med kommuner å såg ett boende där mannen avlade upp höns bara för att spräcka upp hela kroppen på hönsen genom att penetrera dem. Frun sa eller gjorde inget. Även där var det ju inte själva "samlaget" det handlade om utan hans oförmåga att förstå andra varelsers rätt att leva.

Du har rätt, mannen som blev fält 2008 för det jag skrev blev nog fälld för djurplågeri, då de hittade hans sperma inne i hästen så borde det ju varit något annat oxå men..

Och som du också sagt, jag tror det handlar mer om vad personen KAN göra, mot vad som h*n tänder på, eller så tänder den just på att den KAN. Anser hur som helst att detta är personer som man INTE vill ha på gatorna, se bara på hur Manson började sin karriär, ok, lite väl långdraget men han började genom att tortera djur. Sadism måste straffas för att det inte ska eskalera. Jag är inte en person som vill låsa in folk å slänga bort nyckeln men en sadistisk psykopat är inte botbar enligt någon terapilära. Se till brottet! Se till allvaret i störningen!

Angående tidelag så vet vi inte hur djur uppfattar det, enligt forskning kan djur komma upp i en intelligens som motsvarar en 3-årings, hur upplever de övergrepp? Jag tror ändå att tidelag kan förpassas som farligt, för precis som pedofiler så är det makten även där. Deras offrer kommer inte att berätta. Om detta är tidelag... våldtäckt oavsett grad går väl under sexualbrott, å som du säger så är det ju bra att detta inte går under tidelag men parallelerna finns ju där ändå.

Jag såg inslaget i TV å såg även det för nåt år sedan om en ponnyvalack. Den sorgen som ägarna visar, den rädslan är så enorm å något jag ber till de högre makterna att jag inte behöver uppleva, men jag kan ärligt säga att skulle något utsätta mina djur för tidelag så kan jag allvarligt inte veta vad jag skulle göra mot den personen. Fängelse för den personen skulle vara det minsta!

Jag tror att djur förstå mer än vi någonsin kan förstå, bara inte på samma sätt men ett svek av förtroende kommer alltid vara ett svek oavsett om man har möjligheten att sätta ord på det eller inte. Tidelag ska enligt lag förbjudas!

Jag håller inte alls med dig om att djur förstår "vår form av sexuallitet" därför kan de inte uppleva "sexuella öergrepp" Intelligensen som mäts är "inlärning" inte känslor osv. En hund slickar gärna fötter/händer, det tycker matte är mysigt och ett tecken på tillgivenhet, skulle hunden känna sig utsatt för ett övergrepp om matte ville att den skulle slicka någon annan stans?

Det är inte tidelag som är vanlifgt hos psykopater och massmördare, det är djurplågeri och sadism....helt skilda saker. Vi har idag en lagstiftnign som fångar upp djurplågare om det anmäls och går att bevisa. Se på ynglingarna som satte eld på kaniner, dömda.

Att lagstifta mot tidelag är i mångt och mycket lagstifta mot människors tankar.

Det finns en lag som gäger att man inte får sprätta upp höns levande, om man gör det med kuken eller med en kniv är rätt oväsentligt i sammanhanget. Rätten tar ju hänsyn till uppsåt, omständigheter osv i sin dom och även personens mentala hälsa vägs in

Vi delar helt enkelt inte mening, jag anser att INGEN har rättet att tvinga på NÅGON sin sexualitet, oavsett hur individen upplever det. Jag bryr mig inte om de inte gör något åt det men tidelag är väldigt vanligt på nätet å djuren kommer till skada. INGEN kan övertyga mig om något annat.

Jag skrev inte heller att tidelag är vanligt hos sadister, jag skrev djurplågeri. Dock är djurplågeri å tidelag samma sak för mig.

Jag begär inte en lagstiftning mot tankar, jag begär en lagstifning mot agerande, vilket även innefattar att att ladda hem filmer, kolla på kort o dyl. Alltså, individer ska kunna fällas för tidelag på samma sätt som pedofili, genom bevismaterial i datorer m.m

Men vi får helt enkelt agree to disagree.

Jag såg inslaget i TV å såg även det för nåt år sedan om en ponnyvalack. Den sorgen som ägarna visar, den rädslan är så enorm å något jag ber till de högre makterna att jag inte behöver uppleva, men jag kan ärligt säga att skulle något utsätta mina djur för tidelag så kan jag allvarligt inte veta vad jag skulle göra mot den personen. Fängelse för den personen skulle vara det minsta!

Mina ston har om man tänker efter blivit utsatta för sexuellt övergrepp periodvis rätt intensivt.
Jag körde dem till seminstationen och det är väldigt mycket joxande i båda hålen med en stor och lång arm, och nej, de var inte ens alltid brunstiga.

Det finns en lag som gäger att man inte får sprätta upp höns levande, om man gör det med kuken eller med en kniv är rätt oväsentligt i sammanhanget. Rätten tar ju hänsyn till uppsåt, omständigheter osv i sin dom och även personens mentala hälsa vägs in

Så rätt, så rätt, ditt hela inlägg.

Så enligt er som vill ha en lag mot all tidelag, ska den som sprätter upp hönan med kuken få ett hårdare straff än den som sprätter upp med kniv?

Helt seriöst? Menar du att hunden skulle lida i ex jag gav?

Hur skulle den göra det? Den får själv välja.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka