Okastrerad hankatt

Congeria

Trådstartare
Finns det verkligen ingen lag på detta?

Jag bor i ett litet samhälle och vi har tre kastrerade honkatter som nu på senaste tiden åker på stryk var och varannan dag av en okastrerad hankatt. Två av dem är knappt ett år gamla och kan inte försvara sig ordentligt mot den här stora hankatten och har blivit ordentligt tuggade på. Och det är inte så att de ger sig iväg utan den här katten tar sig in i vår trädgård och upp på vår altan och bråkar med dem. Känns nästan som att han försöker ta död på de små.. :cry:
Ägaren verkar inte bry sig, min pv gick dit nu på morgonen för att ta sig ett snack med denne då vi nyligen blev väckta av ett bråk, lillkissen var så rädd att hon bajsat ner sig. Men "hon hade precis släppt ut katten" så hon trodde väl inte att han hade kunnat ge sig iväg ända till oss, men han hade tydligen endast det i tanke och stuckit raka vägen hit för att bråka. Vi kan snart inte ha våra katter ute pga den här katten...
Vad kan man göra?

Sv: Okastrerad hankatt

Om ni inte lyckas övertala ägaren att se efter sin katt är det tyvärr inte mycket ni kan göra förutom att barrikadera er innanför nån form av inhägnad för att få vara ifred. Att ha en lösgående hund på er tomt kan hjälpa men det är inte optimalt.

Ha en vattenslang liggandes, med "kran" direkt på slangen, så du kan spruta vatten på eländet så fort du ser den :devil:

Jag har testat detta fast med vattengevär med resultat att mina egna katter blev mycket räddare än våldgästaren.

Jag har testat detta fast med vattengevär med resultat att mina egna katter blev mycket räddare än våldgästaren.

Ja, det är ju ingen höjdare :D

Jag hade en stor okastrerad hankatt på besök, men han kommer nog inte tillbaka :angel:
Mina kastrerade hankatter (1 stallkatt + 1 innekatt), som i normala fall inte är speciellt förtjusta i varandra, gjorde gemensam sak och jagade iväg den. :devil:

Det enda du kan göra att hålla dina katter inomhus eller göra en inhägnad så dina katter är skyddade. Eller gå ut med dem i koppel..

Samla bevis och anmäl grannen för skadegörelse och brott mot lagen om tillsyn av hund och katt. Försöka går ju.

Vattenslang fungerar inte så bra här, den tid det tar att springa ner i källaren för att slå på vattnet räcker gott och väl till att kattskrället ska vara långt borta. vi har dock ställt ut tillbringare med vatten på altanen så att det finns nära till hands. Dock är jag tveksam över att lite vatten skulle kunna hålla denna katt borta. Men det är värt ett försök.

Sol

Vet inte riktigt hur man ska kunna samla bevis utan att typ filma/fota när katterna bråkar. Och det är näst intill omöjligt att göra då katten sticker så fort den hör att man kommer.

Så ägaren har alltså inget ansvar alls i att dennes katt går runt och skadar andra djur?

Visst finns lagen att man ska hålla koll på sin katt men ägaren kan ju hävda att "det är inte min katt". Uppstår skador på din katt ska ägaren till katten som skadat din betala men hur ska du bevisa de? Ägaren kan hävda att de inte är hennes katt som orsakat skadan så då står ord mot ord..tror inte ens polisen högprioriterar ett sådant fall.

Men vill du att dina katter hamnar i bråk med grannkatten, skiter på sig av rädsla mm så är det ditt problem. Jag hade inte låtit de gå ut på egen tass iaf.

Ägaren har vi som jag tidigare skrev redan pratat med som sagt att det är dennes katt, så ett erkännande har vi fått. Och vi är inte de enda som har problem med detta utan även grannarna har klagat då den ger sig på deras katter med.

Men vill du att dina katter hamnar i bråk med grannkatten, skiter på sig av rädsla mm

Ursäkta men var får du detta ifrån, att jag skulle vilja att mina katter hamnar i bråk? Ska du sitta och hitta på saker så kan du hålla dig borta från min tråd!

Senast ändrad:

Sol

Vet inte riktigt hur man ska kunna samla bevis utan att typ filma/fota när katterna bråkar. Och det är näst intill omöjligt att göra då katten sticker så fort den hör att man kommer.

Bildbevis är alltid bra, men ett erkännande från grannen (som ni fått) är ju inte fel. Ni kan även gå ihop med andra grannar som har problem med samma katt och få satt på pränt att katten utgör en "avsevärd olägenhet". Även om kattägare enligt prejudicerande dom har rätt att låta sina katter gå lösa säger lagen att katten inte ska tillåtas orsaka skador eller avsevärda olägenheter.

Men vill du att dina katter hamnar i bråk med grannkatten, skiter på sig av rädsla mm så är det ditt problem. Jag hade inte låtit de gå ut på egen tass iaf.

Ursäkta men var får du detta ifrån, att jag skulle vilja att mina katter hamnar i bråk? Ska du sitta och hitta på saker så kan du hålla dig borta från min tråd!

Du skrev ju själv "Ägaren verkar inte bry sig, min pv gick dit nu på morgonen för att ta sig ett snack med denne då vi nyligen blev väckta av ett bråk, lillkissen var så rädd att hon bajsat ner sig"
Gång på gång hamna lillkissen i bråk, sist sket den på sig så där ljög jag ej. Det har ju hänt flera ggr och ändå släpper du ut din katt, vill du hålla katterna från bråk håller man dem inomhus.

Du frågar även om lag som hjälper dig men komihåg att lagen gäller även dig. Du släpper ju också ut dina katterhur vet du att de inte bråkar med andra katter?

Du skrev ju själv "Ägaren verkar inte bry sig, min pv gick dit nu på morgonen för att ta sig ett snack med denne då vi nyligen blev väckta av ett bråk, lillkissen var så rädd att hon bajsat ner sig"
Gång på gång hamna lillkissen i bråk, sist sket den på sig så där ljög jag ej. Det har ju hänt flera ggr och ändå släpper du ut din katt, vill du hålla katterna från bråk håller man dem inomhus.

Du frågar även om lag som hjälper dig men komihåg att lagen gäller även dig. Du släpper ju också ut dina katterhur vet du att de inte bråkar med andra katter?

Nog hittar du allt på så är ingen vits att ens försöka få ut något vettigt av en diskussion med dig. Så tack och hej. :cool:

Vissa kommuner har infört att man kan lämna in omärkta katter, så får ägaren hämta ut den mot att den betalar en viss summa. Är katten omärkt typ utan halsband, är det ju väl bara att kattnappa den och lämna in till polisen lr så. (Fast kan ju vara bra att se om din kommun är en sådan först). Taskigt för ägaren till den, men att den går runt okastrerad ute är ju taskigt för andra kattägare och katter utan ägare.

Det går ju att kolla upp. Visst känns det taskigt men det kanske öppnar upp ögonen för ägaren. Det handlar ju egentligen om mer än att bara våra egna katter blir attackerade, andras blir det ju också, och risken för en massa hemlösa kattungar är ju stor. Sedan kan ju även denna katt råka illa ut när folk försöker skrämma iväg den, tror inte alla nöjer sig med att spruta vatten.

Ja, jag håller som vanligt inte med de i tråden som skriver "släpp inte ut dina egna katter, och att det är oansvarigt bl a bla ".

Så länge mina kastrerade katter håller sig på min tomt och i mina byggnader, så anser jag att där har de rätt att få vara ifred.

Och med det menar jag slippa andra katter som i princip bosätter sig hos mig OCH trakasserar, är elaka, skadar mina katter.

När detta har hänt(innan oönskade hundens inträde på fastigheten, nu ingår det i hans arbetssyssla att , om så med våld:devil:, jaga bort främmande katter), har jag tagit kontakt med ägaren och bett de hämta katten.

I ett fall fungerade inte det, vi kom överens med ägarna och sköt katten.

Sedan har vi även fått många , antagligen hemlösa, som iaf kommit i väldigt dåligt skick.Alltid hankatter. Uppenbarligen bor vi lägligt?, men de dras hit.

I början försökte vi rädda, men enligt veterinär som jag tog ut, var de i för dåligt skick o vi har därefter antingen avlivat liknande med veterinärhjälp eller skjutit dem.

Liknande trådar

Övr. Katt Har två kastrerade katten en hankatt och en honkatt. De har totalt olika pesonlighet. Hankatten är väldigt trygg och en riktig...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: Bison
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 356
Senast: Otherside
·
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 145
Senast: Crossline
·
Övr. Katt Suck... Det har ju dykt upp minst en okastrerad hankatt som stryker här och letar mat, kissar ner mitt silage och ffa skrämmer bort...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 210
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka