Ökar traven vid galoppfattning!

R

repeater

Min oldenburgarherre fattar oftast inte galopp direkt vid själva galoppfattningen. Jag får liksom trycka till ordentligt med skänkeln ett par gånger och samtidigt smacka för att han ska fatta galopp. Detta gör mig väldigt frustrerad eftersom han mycket väl vet vad han ska göra vid fattningen. När jag gör fattningen brukar han i stället öka traven och sedan när jag smackat på och gjort en eller möjligtvis två fattningar till börjar han galoppera.
Det är inte så att han inte vet vad han ska göra eller att jag inte gör tydliga fattningar för det gör jag. Det är mer så att han är nonchalant mot mig när det kommer till galopp.
För övrigt är han väldigt samarbetsvillig i både skritt och trav och när jag väl kommit i gång i galopp går han superbra. :laugh:

Någon som har liknande problem och har tips på övningar eller annat man kan prova? Tacksam för svar...:idea:

Sv: Ökar traven vid galoppfattning!

Det låter som att han försöker "springa in" i galoppen, istället för att fatta galopp ordentligt.. Antagligen för att det är mindre jobbigt (för honom) att öka takten och sen "automatiskt" rulla över i galopp, än att fatta samlat.
kanske kan det hjälpa att fatta galopp i volt??

Jag tycker att du ska försöka fatta i ett hörn och han ska va väldigt ställd innåt och så medans du fattar läger du dit spöt på rumpan.

säker på att du sitter kvar stabilt i fattningen och inte faller framåt eller omedvetet ökar på hästen i fattningen?
min häst ökar gärna lite innan fattningen om jag inte sitter stabilt kvar när ja fattar galoppen.

Har samma problem som du och min tränare tipsade om att gå någon meter innanför spåret på en volt och sedan göra en bakdelsvändning. När man gjort halva bakdelsvändningen så fattar man galopp. Då har hästen bakdelen med sig och detta har funkat jättebra på min häst. Kanske något värt att testa :)

fatta galoppen ur halvhalten. din beskrivning låter inte som om han fattar galopp utan snarare att han ramlar in i galopp.

Precis som Hillevie skriver. Var noggrann med att göra en riktig halvhalt innan du fattar galoppen. Så att hästen är med på att det är något nytt på gång.

Detta kan bero bla på:

# Att hästen inte har muskler nog att orka fatta en samlad galopp.
# Att hästen är sned och därför rent fysiskt har svårt att samla en galoppfattning.
# Att du inte rider hästen samlat innan fattningen.
# Att du tappar din ridning innan fattningen - tex genom att förflytta din vikt felaktigt, störa samlingen/balansen, tar för mycket, tar för lite, etc...
# Att hästen inte är tillräckligt lyhörd/ovillig (vilket isf beror på att du inte rider den på ett sätt som får den att vilja samarbeta).
# Att hästen inte lärt sig hur den ska ta fattningen.

Hur välriden är hästen i alla gångarter? Skritten glöms lätt bort. Hur är övergångarna skritt-trav? Hur är fattningarna från skitt till galopp. En häst bör orka fatta galopp från skritt redan när man börjar ett galopparbete. Om inte behöver du jobba mer i de andra gångarterna. Sen är det så att galopp innebär ett muskelarbete som kanske inte är detsamma som i trav, så visst behöver man jobba korta stunder i början. Men fattningar är bästa alternativet i så fall. Hitta samlingen.

Hur är sen övergången från galopp-trav? Salmad eller släpper du hästen?

Ett tips om hästen inte förstår är att fatta över bom. Gör det i både skritt och trav och se till att det är just missförstånd som är problemet innan du gör detta. En häst som är sned eller inte orkar samla en fattning ska man vara väldigt försiktig med. Den kan både skada sig och tappa lusten i ridningen. Ta ett steg i taget och ge hästen tid.

Fokusera på fattningar mer än på själva galoppen, men se till att inte göra arbetet för svårt eller för jobbigt. Var lyhörd. Får du hästen positiv och du jobbar med fattning, avsaktning, fattning, avsaktning (med kanske fattning 1-2 ggr/varv i bärjan, alltid på samma ställe) så gör du det klart för hästen vad som kommer hända - dvs mitt på ena långsidan kommer du att fatta galopp. Den vet vad den ska göra och med positiv förstärkning kommer den att försöka göra just det du vill, så bra som möjligt. Dvs, du har en häst som snart gör det du vill utan att du egentligen behöver be om det (om du vill). Därav har du alltså en häst som är ivrig att göra det den ska och plötsligt kommer fattningarna att av sig själv att bli bättre - hästen kan samla sig på eget initiativ för att det är så en häst förbereder sig på en medveten samlad övning, och fattningen kommer direkt, utan ökad trav efter som att den vill göra rätt så snart som möjligt - och få sin eftergift.

Psykologi och logik är A och O när man håller på med levande varelser.

galopp-skritt-galopp-skritt-galopp-skritt-galopp-skritt osv osv osv osv

galopp-skritt-galopp-skritt-galopp-skritt-galopp-skritt osv osv osv osv

Japp, otroligt stärkande och hästen har inte en chans i världen att "trilla" in i galoppen. Har tragglat detta på ett antal ridskolehästar i mina dar....

fast då är de viktigt att hästen är i bra form och inte fattar galoppen med sänkt rygg, eller går ur formen i fattningen, de sliter mera då.
de är svårt att få till en riktigt bra fattningen från skritt och kan man de inte från trav så kanske inte de är bra väg att börja.

Senast ändrad av en moderator:

om hästen går i galopp med sänkt rygg så har den inte fattat galopp korrekt ;)

det är inte ett dugg svårt att få till en bra fattning ur skritt, det förutsätter bara att hästen tar halvhalten och det är ju själva förutsättningen för en lyckad fattning ;)

Japp, otroligt stärkande och hästen har inte en chans i världen att "trilla" in i galoppen. Har tragglat detta på ett antal ridskolehästar i mina dar....

Och om hästen inte tar fattningen direkt från skritt utan rusar in i traven innan han fattar galoppen då?

då har ju inte hästen fattat galoppen ur skritt ;) och troligen så har inte hästen tagit halvhalten ;) har hästen från skritt rusat in i traven så har ju hästen trillat i galoppen med, och inte FATTAT galopp

Hmm. Jag är nog trög.:confused:
Så om hästen tar halvhalten så kommer den kunna fatta galopp ifrån skritt? Det stämmer inte på min ponny isåfall... Antingen beror det på att han är aningen dåligt musklad eller så gör jag väldigt fel.
När jag gör en halvhalt, bromsar han upp farten och samlar sig en aning men när jag sedan ger galoppfattningen rusar han iväg i trav för att sedan "trilla" in i galoppen.
(vilket inte alls blir bra för det blir skumpigt och slängit och vi hamnar i obalans).
Vill kunna göra fattningen från skritt!!

/Tjalfe, som hoppas att lastningen ska funka snart så det kan bli träning för en riktig tränare.

bryt av direkt och gör om och gör om tills det funkar :) när du fattar tex. höger galopp så tryck ner lite hårdare i höger stigbygel, då flyttas vikt och tygnd rätt- direkt ur eftergiften :crazy: ää, har nog tagit ett glas vin för mkt. ;) men kanske förstår du hur jag menar ?

Är rädd för att ponnyn blir förvirrad om jag saktar av honom varje gång han ökar när jag ger galoppfattning... Då kanske inte han förstår att han ska fram i galopp(inte så gammal och välutbildad)?:o
Är det inte bra att hålla/ställa lite utåt också när man ska fatta?

Jag har verkligen blivit bortskämd av min förra häst som kunde allt, där räckte det med att tänka vad jag ville att han skulle göra så gjorde han. På den här ponnyn måste jag ju både tänka och jobba.:o:angel:

fast halvahlten är ju samlande, så hästen får bakdelen med sig ;) inte "avstannande". höger galopp börjar ju på vänster bak ;) om man säger så här, att ställa lite utåt i fattningen gör ju så att du släpper fram inner bog, helt ok iof. men det är ingen "fattning" i sig (bara att inner bog kommer först) :crazy: (jäkla vad lite vin ställer till i tankeveksamheten :crazy:)

mina unghästar har jag dom senaste 15-20 åren lärt "rätt" från början, dvs. när dom tar halvhalten korrekt (med bibehållen bjudning) så ska galoppen komma ur halvhalten från rätt bakben från början och då sker det från skritt först. vilket faktiskt har fungerat fin fint jämt :)

halvhalten är ju liksom grunden till allt, både bärighet, balans och samling ;)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 327
Senast: Sar
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama