Ökadskritt

N

Nortra

Hur rider man ökadskritt? Hur pass mkt ska man länga tygeln? Ska man driva på nått?

Sv: Ökadskritt

Den ska marschera på i en vägvinnande avspänd, men energisk skritt.

Ska söka sig framåt-neråt med kontakt på bettet

"Ökad skritt ska vara så vägvinnande som möjligt utan att fotflyttningen blir överilad eller oregelbunden. Bakhovarna ska sättas klart framför framhovarnas spår. Ryttaren ska lämna stor frihet åt hästens hals och huvud men med sträckt tygel bibehålla kontakten med hästens mun. Hästens nos bör ej vara lägre än dess armbåge."

ur TR II :D

ja allt ska med.

men det blev ju samma ändå, fast med andra ord.

Senast ändrad av en moderator:

Hur rider man ökadskritt? Hur pass mkt ska man länga tygeln? Ska man driva på nått?

När jag tränar ökad - samlad skritt så väljer jag ett tillfälle med en redan genomarbetad och lyhörd häst tex i slutet av ett pass.
Vid längning ger jag ca 10 cm tygel men det viktigaste är att följa hästens huvudpendling med handen.
Jag ger ej drivning med underskänkeln men en aning fram, driver däremot med sätet för att ej riskera taktinslag.
Till mellan eller samlade skritten sitter jag emot och tar underskänklarna något bakåt.
Jag tror att man kan få en passartad skritt om man samlar för hand.

Jag brukar tänka att den ökade skritten ska kännas som den fria skritten, fast kontakt med bettet och häst som är rund i överlinjen/formen.
Fria skritten har ett naturligt övertramp och ett vägvinnande steg, ja förutsatt att hästen har en normal skritt då ;)
Vet inte hur rätt det anses vara, men det funkar för mej iaf.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det blir fler och fler saker som ska laddas/drivas med USB nu för tiden. Försöker hitta någon form av stående digital klocka med flera...
Svar
7
· Visningar
307
Hästmänniskan Vad använder ni för hörlurar när ni rider? Spanat länge nu på en lösning. Vill komma från att fippla med mobilen om det ringer, sen så...
Svar
5
· Visningar
416
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka