Ökad trav

I

isola1

Hej

Hur gör man för att lägga i en högre växel, till mellantrav eller ökad trav?
Vilka hjälper ges?

Sv: Ökad trav

man diver på hästen så att den länger på steget. mellantrav är den trav som man normalt rider i, och ökar man den så blir det ökad trav minskar man mellantraven så blir det arbetstrav.

arbetstrav = kortare steg, mellantrav = normalt steg, ökad trav = långt steg

Jag får väl låna denna tråden lite för att fråga en sak :)

När jag rider dressyr på tävling så får jag i princip alltid 8or på ökade traven (vi har väldigt lätt för det) på LA nivå, men nu undrar jag, vad krävs för att få en 9a eller 10a?

Varför inte satsa på det som man har enkelt för ;)

Nej, det är inte steglängden som avgör om det är samlad trav, arbetstrav, mellantrav eller ökad trav. Det är samlingsgraden.

Så MinAthos, hästen måste vara mer samlad och mer på bakdelen och komma upp mer med fronten för att få en 9a eller 10a.

Nej, den trav man normalt rider i är arbetstrav, kortare steg (mer samling) än det blir samlad trav och mellantrav är längre steg än arbetstrav. Ökad trav är ännu längre steg fast mer samlat också- hästarna ska se lätta ut i framdelen, typ.

Precis!

En ökad trav kan jämföras med passage.
Man kan inte "gasa" fram en bra ökad trav utan den måste komma ur samling.
"Bolla" med traven och sätt hästen på bakkärran. Rid gärna ökningar ur passage eller en väldigt "satt" trav så har du bäst möjlighet till en bra ökning! :)

Bra tips, det ska jag absolut börja göra :) Får väl försöka jämna ut iof, så det inte bara är den ökade traven som är bra ;) haha!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det blev aningen förvirrat i dressyrmomentet på Arbottna Horse Show på lördagen. Plötslig rusar nämligen en älg in och levererar en ökad...
Svar
0
· Visningar
152
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama