Öka vikt på shettis

Angelina

Trådstartare
Min 20-åriga shettis blir alltid tunn under vintern. Detta trots att hon får dubbelt så mycket hö som min andra shettis som är åt det runda hållet ( och 3 år äldre). Vad kan jag ge henne som inte ökar risk för fång men gör henne rundare? Hon har aldrig haft fång men jag vill inte ta några risker. Under sommaren blir hon lagomt rund o go igen.

Mvh Angelina

Sv: Öka vikt på shettis

Lusern kanske vore något?
Analys på grovfodret avgör väl egentligen.

Jag ger min som haft fång ca 1 kg melassfri pelletrerad lusern. Då går hon visserligen med 7 månaders "bebis" som fortfarande diar.

nu är det för sent, så nu är det bättre att du väntar tills hästen går upp av sig själv på betet. Däremot kan du förbereda hästen inför vintern genom att fodra på framåt oktober (lite beroende på hur hösten ser ut när det gäller grästillväxt och så) Lusern kan vara ett bra foder att prova med. Lite beroende på om hästen tappar muskler och blir bukig respektive om den blir mager (benig) så får du anpassa foderstaten till det. Men som sagt, kan hästen äta lusern så brukar det kunna vara till hjälp.

Har du kollat tänderna på henne? De kan ju få svårare att tugga maten när de blir äldre... Min 25-åriga shettisvalack faller ur på vintrarna om han inte får tillskott (övriga klarar sig på bara bra hösilage).

En tumregel för att göra sitt bästa för att undvika fång är att ge så lite kolhydrater som möjligt. Undvik spannmål (högst stärkelseinnehåll) och andra produkter med mycket socker/stärkelse. Om du motionerar ponnyn lite grann, någorlunda regelbundet, så minskar risken för fång. Jag tror inte du behöver vara jätteorolig för fång, men det är bra att du håller koll.

Nelassfri lusern är bra, betfiber likaså (sköljd betfor eller kwikbeet/speedi beet), det finns även andra fodermedel som funkar - läs innehålls förteckningen. :idea: Min lillgubbe har fått en hemmagjord blandning bestående av lusern, havrekross och vitafor Total + mineralpellets. Havrekrossen är inte idealisk (han har haft fång en gång för typ 8 år sen eller så, hos tidigare ägare) men andelen är liten och totalmängden kraftfoder bara 4-5 dl så det har funkat bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 298
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar