Öka tempo i trav

alva98

Trådstartare
Jag har lite problem med att öka tempot i traven. Det känns som att jag inte riktigt vet hur jag ska göra och att jag skickar lite motstridiga signaler... :banghead:

I nuläget använder jag mig av underskänklarna när jag vill driva på. Det som händer då är att jag blir väldigt stel i höften och benen. Men då hindrar jag väl hästen från att öka tempot? Det känns svårt att driva på samtidigt som jag rider lätt också... :crazy:

Så hur gör man egentligen? Är jag på rätt väg eller gör jag fel? :p

Kan jag förstärka med andra hjälper för att öka tempot?

Jag har aldrig riktigt förstått vilka signaler man skickar om man lägger vikten något framåt eller bakåt, då jag har hört olika saker. Om jag vill visa hästen att den ska öka, ska jag lägga min vikt något framåt eller bakåt?

Hmm, kan bara hjälpa dig med svaret på vikterna. När du vill sakta farten så ska du luta dig bakåt och när du vill öka s lutar du dig framåt. Detta är iaf vad jag har fått lära mig från allra första början och jag tror inte att jag någonsin har hört motsatsen faktiskt.

Hmm, kan bara hjälpa dig med svaret på vikterna. När du vill sakta farten så ska du luta dig bakåt och när du vill öka s lutar du dig framåt. Detta är iaf vad jag har fått lära mig från allra första början och jag tror inte att jag någonsin har hört motsatsen faktiskt.

fast i ökningar så brukar man ju sträcka sig och luta ngt bakåt för att släppa fram hästen..
min häst tar i alla fall det som ökning, kan inte ens fatta galopp barbacka om jag är framåtlutad på henne, blir för framtungt antagligen :p

Jag har lite problem med att öka tempot i traven. Det känns som att jag inte riktigt vet hur jag ska göra och att jag skickar lite motstridiga signaler... :banghead:

I nuläget använder jag mig av underskänklarna när jag vill driva på. Det som händer då är att jag blir väldigt stel i höften och benen. Men då hindrar jag väl hästen från att öka tempot? Det känns svårt att driva på samtidigt som jag rider lätt också... :crazy:

Så hur gör man egentligen? Är jag på rätt väg eller gör jag fel? :p

Kan jag förstärka med andra hjälper för att öka tempot?

Jag har aldrig riktigt förstått vilka signaler man skickar om man lägger vikten något framåt eller bakåt, då jag har hört olika saker. Om jag vill visa hästen att den ska öka, ska jag lägga min vikt något framåt eller bakåt?
Går din hast fram ordentligt för skänkeln? Man ska inte behove driva massor, det är jobbigt bade för hast och ryttare. Så träna övergångar mellan skritt och trav, långsam skritt och snabbare skritt, arbetstrav/kortare trav/arbetstrav/trav med lite ökad steglängd etc. Kräv snabba reaktioner vänligt men bestämt, peta med spot om det är segt (jag förutsätter nu att vi pratar om saker som hasten ska kunna). Sitt inte och kläm med skänkeln för då ger du ju signal hela tiden. När hasten är uppmärksam och lösgjord brukar det räcka med att lätta något I handen och driva på med sitsen för att hasten ska länga på stegen. Vikten skulle jag inte bekymra mig så mycket om, däremot att få lite energi I hasten så att man har något att samla ihop för att sen släppa fram.

Jag har samma problem. Har ofta känslan att jag "sparkar på" med underskänkeln och samtidigt sitter emot med sätet. Vilket innebär att min häst travar snabbare med ponnysteg istället för att länga ;)

Det här har 4 (kanske fler ;)) anledningar:
1. Han är inte framme för skänkeln. Jag ska inte behöva använda mer än en lätt tryckning för att något ska hända. Så då får jag ju skärpa mig och inte sitta och trycka hela tiden. Det här får man kämpa med HELA tiden man rider. Inte klämma. Hästen ska ta dig framåt alldeles av sig själv. I början går det två steg sedan saktar de in igen men det är bara att vara superkonsekvent och berömma berömma när hästen gör rätt.
2. Han är inte korrekt utbildad. Han tror att skänkel betyder "springa fortare" när jag egentligen vill att det ska betyda "mer energi".
3. Han är inte gymnastiserad nog för att öka korrekt. Han har av naturen ganska lam trav - enda gången jag har sett honom med bra svävmoment är när han blir rädd under longering, då blir det lite balanstrav. Men den vill jag ju inte ha när vi ska länga ;) En miljard övergångar och tempoväxlingar. Lösgörande arbete. En jättebra övning gjorde vi häromdagen; rid öppna ur ett hörn till någon av vändningspunkterna på långsidan. Vänd in på diagonalen, rakrikta, öka. Då har hästen samlat sig i öppnan och är liksom "redo" med aktiverade bakben väl under sig och är beredd att skjuta på korrekt i längningen. Fast då gäller det att din häst är redo att göra en någolunda korrekt öppna/bogen in. Jag tänker också ofta "framåt uppåt" i början av ökningarna.
4. Jag sitter som en kratta ;) Då får man öva, slappna av och tillåta hästens rygg att röra sitsen istället för att sitta emot. Samtidigt som man tänker på punkt 1-3. :D Jag växlar ofta lättridning och nedsittning för att inte förvirra min stackars häst och ge motsatta signaler. Så när jag känner att jag börjar spänna mig rider jag framåt i lättridning och ändrar formen lite så att han verkligen får tillåtelse att gå fram och söka sig framåt nedåt. Sen börjar jag om.

Jag tänker att dessa anledningar hänger ihop och är något jag jobbar på varje dag.

Tillägg; nu blev jag fundersam med din fråga ang vikt. Jag använder ofta vikthjälper sidledes men inte framåt/bakåt. Då blir det ju som att jag medvetet försöker ändra hästens och min tyngdpunkt och få den att tappa balansen och vilja springa framåt för att "fånga upp" mig igen? Eller? Likadant vill jag väl inte sitta bakåtlutad och få hästen att behöva "dra mig" framåt?
Och nu menar jag inte subtila ändringar som "räta upp sig" eller gå över i "avlastningssits", vilket man givetvis gör fast då är man ju i balans med hästen hela tiden.

fast i ökningar så brukar man ju sträcka sig och luta ngt bakåt för att släppa fram hästen..
min häst tar i alla fall det som ökning, kan inte ens fatta galopp barbacka om jag är framåtlutad på henne, blir för framtungt antagligen :p
Konstigt ändå, hästarna som jag ridit tar lättad vikt i sadeln som tillåtelse att öka, och om jag sätter mig tungt i sadeln att det ska gå saktare. Lär man ut dessa skillnader eller är det något vi själva lixom har anpassat för varje individ??

För att få en bra läggning/ökning måste men försöka driva så att hästen driver på med bakdelen och inte hamnar i framvikt. Om du rider lätt på en volt gäller det alltså i första hand att försöka förmå hästen att trampa under sig med inre bak. Sitter du ner på ytter fram/inre bak är det alltså i skedet när du reser dig och står upp inre bak är i luften och då du ska driva. Att få fram inre bak är en bra idé även om man med ökat tempo menar "spring lite fortare" för att den t ex sackar efter på en lektion.

Men går hästen och lufsar utan någon spänst finns det liksom ingen kraft över för att rida en riktig "dressyrökning". Hästen måste alltså först samlas ihop en aning. Driv - känn responsen från hästen - ge lite eftergift på tygeln för att släppa fram kraften framåt i stället för att behålla den som ökad samling.

Om ni inte är helt ur balans kommer hästen att anpassa sig till din takt i lättridningen. Springer hästen med små korta steg kan man alltså få den att ändra takten genom att rida lätt aningen långsammare än hästens tempo. Detta brukar fungera hyfsat, även om hästen bara lufsar omkring utan att jobba med ryggen, men det kräver att man kommit en bra bit med sin ridning för att man ska klara av att hålla takten och reglera tempot genom att korta och länga steget tom på de hästar som har naturligt lätt för detta.

Kanske pratar vi om lite lika saker här. Om man vill sakta in en hast sätter man sig ofta lite tyngre I sadeln. Vill man få en hast att röra sig friare och mer energiskt kan man t.ex ställa sig I lätt sits I galoppen, rida lätt I traven eller bara göra sig 'lätt' utan att egentligen läta fån sadeln. Jag tycker inte att man ska luta sig bakåt I nägot av dessa lägena, snarare något framåt då man vill ha mer energi. Men om man ska göra en regelrätt travöking - dvs få häsen att länga steget - kan man nog hamna något bakom lodplanet med axlarna pga att man skjuter på med sätet. Men det är ju ingen vits att börja med sånt förrän hästen är ordentligt framme för skänkeln.

Hmm.. Kul fråga!
Jag har bara ridit "riktig" dressyr i lite drygt ett år, då jag råkade köpa en häst som var expert inom området. Så jag är fortfarande väldigt mycket i utveklingsfas, att "känna hur allt känns" och "hitta signaler" är liksom det nya i min vardag, just i dressyren.

Min häst är känslig med lagom motor och har naturligt lätt för att korta och länga sina steg.
Jag har henne kort och framme i handen och tänker gärna lite öppna igenom svängen för att få med alla benen, sedan ger jag en liten eftergift lägger an underskänklarna och trycker ifrån med sätet, lite som ett mjukt "juckande" där skänklarna hänger med i rörelsen samtidigt som de håller om.
Så fort hon förstått att det är länga som gäller så får jag ta tillbaka eftergiften och ge henne väldigt mycket stöd (speciellt i yttertygeln) samtidigt som sätet och underskänklarna talar om hur mycket och hur långt hon skall länga.
Jag får sitta ordenligt bakåtlutad hela processen, mest för att jag inte riktigt har styrka nog att sitta 100% stabilt i sadeln under ökningarna ännu. Men också för att hon aldrig skulle fatta om jag satt i framvikt. :)

Tack för alla svar! :D
Det har börjat klarna nu! Det första problemet är nog att hästen inte är framme för skänken... Jag måste jobba mer på detta! Det innebär ju en kombination av flera saker, men jag ska försöka att bli bättre på att samla men ändå släppa fram.

Det känns som att jag är i en "tvivelperiod" just nu :eek: men, hur gör ni era halvhalter? Det jag har fått lära mig är att bli lite längre, och att liksom lyfta lite genom att klämma lite lätt med överskänklarna och förhållande tygeltag. Halvhalterna är ju så väsentliga för samlingen att det vore ju dumt om jag gjorde fel... Dessutom känns det så vagt och att alla gör olika, så hur gör ni?

När jag gör halvhalter så tänker jag mycket på att göra förhållningen på yttertygeln och att jag gör förhållningarna i takt till gångarten. Som om jag rider lätt alltså, fast med handen. :)

Ja du kan nog helt fokusera på att få fram din pålle först - ingen samling innan du har bjudning. Gör något han tycker är kul - t.ex. lägg fram lite bommar eller nåt. Om du rider på en egen/lånad hast förstås. Rider du lection I grupp är det ju mycket svårare att jobba eftersom man måste göra det gruppen gör. När du har lite mer energy I hasten kommer du att kunna känna om halvhalterna går igenom eller inte. Jag spanner nog bara till lite med magen, men vad som fungerar beror ju på vad man sitter på.

Kanske pratar vi om lite lika saker här. Om man vill sakta in en hast sätter man sig ofta lite tyngre I sadeln. Vill man få en hast att röra sig friare och mer energiskt kan man t.ex ställa sig I lätt sits I galoppen, rida lätt I traven eller bara göra sig 'lätt' utan att egentligen läta fån sadeln. Jag tycker inte att man ska luta sig bakåt I nägot av dessa lägena, snarare något framåt då man vill ha mer energi. Men om man ska göra en regelrätt travöking - dvs få häsen att länga steget - kan man nog hamna något bakom lodplanet med axlarna pga att man skjuter på med sätet. Men det är ju ingen vits att börja med sånt förrän hästen är ordentligt framme för skänkeln.

Så tänker jag med. Tror jag :D
Att sätta sig tyngre i sadeln behöver ju inte betyda att man lutar sig bakåt. Lätt sits/lättridning/avlastningssits handlar väl mer om att man lättar ur sadeln än att man lutar sig framåt.
Man vill väl alltid vara i balans med hästen? Jag tror att om jag hade lutat mig framåt i en travökning hade min häst fått springa på framåt för att inte tappa balansen, dvs det hade inte blivit nån förändring i steglängd utan enbart i takten. Eller blivit framtung dvs obalanserad.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.