Öka på foder - i vilken takt? (Tacksam för snabbt svar).

N

nanniz

Totalt novis som jag är på detta med "problemhästar", undrar jag hur man snabbast får vårt Arabiska fullblod (147 i manken) att lägga på hullet?

Öka på foderstaten, naturligtvis - och se över kvaliteten på ex. hösilage.

Men hur gör man, med ex. lusern, som jag tänkt ge henne (och som hon aldrig tidigare fått) - vilken mängd börjar jag med och i vilken takt törs jag öka på?

Man ser idag revbenen på henne, hon behöver alltså både fett och protein, vad jag förstått, och det snabbt, känns det som.

Ge olja? Vilken sorts olja, och hur mycket?

Tacksam för snabbt svar...

Sv: Öka på foder - i vilken takt? (Tacksam för snabbt svar).

Totalt novis som jag är på detta med "problemhästar", undrar jag hur man snabbast får vårt Arabiska fullblod (147 i manken) att lägga på hullet?

Öka på foderstaten, naturligtvis - och se över kvaliteten på ex. hösilage.

Men hur gör man, med ex. lusern, som jag tänkt ge henne (och som hon aldrig tidigare fått) - vilken mängd börjar jag med och i vilken takt törs jag öka på?

Man ser idag revbenen på henne, hon behöver alltså både fett och protein, vad jag förstått, och det snabbt, känns det som.

Ge olja? Vilken sorts olja, och hur mycket?

Tacksam för snabbt svar...

Eftersom lusern räknas som ett grovfoder kan man i teorin öka rätt fort, nästan som med hö. Men i praktiken så är det en del hästar som blir lite känsliga om det går för fort. Börja med nåt hekto och gå upp till ett halvt kilo på några dagar, reagerar inte hästen alls kan du öka till ett eller två kilo successivt. Min hästar har inte reagerat alls och jag gav ett halvt kilo efter ett par dagar.

Jag ger majsolja. Rapsolja är det lite delade meningar om, man misstänker att det kan påverka hormonbalansen hos bla ston.

Sv: Öka på foder - i vilken takt? (Tacksam för snabbt svar).

Har just varit och inhandlat både lusern och just majsolja - har också hört att det är det bästa.

Tack för ditt råd, Heidi Maria!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 858
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 475
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Vad ska man göra om man har ett svårfött, kräset fullblod som är dräktigt? Det enda foder jag får i henne är c a 2.5 kg hel havre...
Svar
13
· Visningar
1 635
Senast: totinonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025