öka i hull - tips önskas

panzy

Trådstartare
ska fatta mig kort:

avelssto som har "sabbatsår" o rids för tillfället, har svårt att hålla hull men är extremt pigg så svårt att ge massa kraftfoder för hon blir rent ut sagt knäpp :crazy:

just nu går hon på enbart hö, i princip fri tillgång, äter ca 10kg vilket ska täcka hennes behov o lite till...

Så, till min egentliga fråga: finns de ngt energirikt foder som bara ger fett så att säga?? vet att det inte funkar så, energi e ju energi, men om ni har ngr erfarenheter av foder som ändå funkar lite så:confused:

bli ju lixom svårt att motionera bort överskottsenergin då hon ju isf kommer få ett högre enrgibehov....

Sv: öka i hull - tips önskas

Hej!

Skulle rek. olja i maten, då tillför du rent fett till hästen . Bra till hästar som är svåra att hålla i hull..vanlig rapsolja..
Lusern är ju mkt proetin i om man inte får i dem tillräckligt hövägen o det är ju lite mumsigare brukar de tycka ...Blötlägg tillsammans med oljan så ska du se att hon ökar i vikt snart..och det sätter sej inte i huvudet på henne heller..
Lycka till!!!

ska prova med olja o liiite lucern, har nämligen provat lucern och jo, det satte sig på huvet :crazy:

ok , hmmm ok ..jobbigt..
Men som du sa öka på "lite" i taget....och så oljan därtill..
Hoppas det funkar bra!!!:)

Om du ger henne mer mat än vad hon gör av med så får hon ju "överskottsenergi" och går upp i vikt, lägger på sig mer fett.
Överladdar man batterierna så går det ju vasst. Om du vill att hon ska ha den foderstaten men att hon blir för pigg så kan du väl longera henne en halvtimme innan du rider. det finns inga genvägar till ett gott hull. Man få ta det onda med det goda.

maria

Kornkross brukar fungera bra till hästar som behöver mera hull och brukar inte märkaspå hästens energi. Olja är också bra. Om höet har bra kvot mellan energi och protein kanske det räcker med att öka höransonen?

Börja med att ta reda på vad det är för värden på höet! Kan ju vara så att det analysmässigt är ett dåligt hö och då är 10 kilo kanske alldeles för lite. Att hon har svårt att hålla hullet tyder mycket på att hon får för lite protein så det kan vara värt att lägga till någon typ av proteinfoder. Efter som hon får ganska lite hö, mina vilande avelsston som bara går i hagen får närmre 15 kg, så kan det vara värt att prova med något kilo lucern.
Kolla också så att tänderna inte är boven i dramat, ju äldre hästen blir ju oftare bör man kolla tänderna.
Rasen, ålder och storleken på hästen spelar ju också in i bedömningen av hur mycket och vad som kan vara lämplligt foder till henne även hur mycket hon rids.

hon går på uträknad foderstat nu - med bara hö, dvs vi har fått in ett så pass bra hö att det på 8kg ska täcka hennes energibehov, hon äter som sagt 10 nu och det går inte att få i henne mer. Kvot på 7,5smb rp/MJ så det borde inte heller va problemet...

det är ett 9årigt new forest sto, ca 450kg, hittills (från slutet januari) riden ca 30min 5 dagar/vecka, ska nu öka till ca 1h, 5dagar/v

hon är inte mager nu utan i det hull jag önskar att min förra häst (enbart ridhäst) kunde hållt. Men iom att hon ska betäckas igen t sommaren och vi vet att hon gick ner så mycket med förra fölet så hade jag velat ha upp henne ganska rejält i vikt...

Lucern i någon form som hon tycker är gott, varierar från häst till häst, fram tills att det finns bete. Ett bra bete är det bästa som finns för att få en häst i bra form. Sedan så kommer hon inte att behöva mer för dräktighetens skull förrän hon är i åttonde månaden. Så fram till dess kan du "göda" henne för att hon ska ha en bra reserv att ta av när fölet börjar kräva mer av henne.

De e bara å trycka i henne=)..hehehe,..vilken hinst va de ni valde?? skicka PM=)

Viktigt angående olja!

Om ni ger olja till hästarna måste den delas upp på flera mål och man behöver även tillsätta extra E-vitamin då hästen inte kan bryta ner och tillgodogöra sig olja i stora mängder. E-vitaminet hjälper denna process.

Olja är ett bra energitillskott då den inte använder samma "system" som ex havre, dvs stärkelse. Kan ges i större mängd än 2dl om man delar upp givorna. Mina fullblod har alltid fått 1-6dl per dag beroende på behov och det gör skillnad på hullet, förutom att man får en blank häst på köpet.:D

All extra energi som tillsätts kommer självklart inte kunna tas tillvara och sparas i form av fett utan blir "överskottsenergi". Detta märks mest i början men avtar och stabiliserar sig efter hand. Olja har heller inte lika "snabb" effekt som ex. ökad havregiva.

Att en uträknad foderstat visar att fodret hästen får i sig borde räcka är inga garantier för att det gör det. Börja alltid med att öka hömängden, orkar/vill hästen inte äta mer så får man tillsätta energi och protein från annat håll.

Mvh, Elin

förutom olja skulle jag även rekomendera soja har funkat jättebra på våra hästar, varav den ena också är superpigg och kan inte ha för energirik mat

Soja är dock ett PROTEINFODER och kan bara ges i mindre mängder. I dom små mängderna man ger är inte så mycket energi.

jag fick rekommenaditonen att ge min smågalna häst olja och solrosfrön som komplement. Sungerade jättebra :banana: mycket fetter i solrosfrön.

hej undrar vad det är för solrosfrön, som man ger fåglarna? Hur mkt kan man ge?:rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har problem att hitta en bra foderstat till min häst. Han föll ur under hösten och tappade allt hull och muskler. Detta pga dåliga...
2
Svar
24
· Visningar
2 298
Senast: Tuvisen
·
T
Foder & Strö Fick hem en mager krake i helgen, bara skinn och ben. Och då menar jag skinn och ben, har aldrig sett något liknande...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 042
Senast: Trollungen
·
V
Foder & Strö Jag har tagit en ridtravare på foder, hon är 8 år och har MYCKET motor och energi. Det går nästan inte att rida ut själv, hon bara drar...
Svar
7
· Visningar
987
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka