Ok, ny korkad fråga.........

toughcookie

Trådstartare
Angående hunting den här gången. Om det står i proppen att klasserna är 70cm och 90cm, är det då så att 70 är för ponny och 90 för häst? Eller är det så suveränt att även stor häst får gå 70? Blev lite konfunderad när jag läste på förbundets hemsida.

Sv: Ok, ny korkad fråga.........

Japp häst får också gå på 70cm

Vad bra!!
I proppen (örebro) står det ju tydligt "70 klass för HÄST" men på förbundets sida stog det något om att det gick på debutanthöjd = 70 för ponny och 90 för häst. Det var därför jag började undra om jag totalt missförstått proppen.

TR säger såhär i Mom 496 Huntingklass:
"Huntingklass får endast ridas i 70 och 90 cm klass. (Debutant för ponny och häst)"
Det står alltså ingenting om vem som får rida vad. Cinna ska kanske gå någon hunting i Örebro i sommar och hon lär få gå 90 cm :)

Jag tänkte rida 70cm i örebro 20e maj, kan vara en lagom start för att känna på. Vi har inte hoppat riktiga hinder (inte ens banhoppning)sedan i juli så vi har lite att ta igen. Ska iofs på kurs på Nilslund 5-6 maj och förhoppningsvis åka dit och träna lite regelbundet sedan också.

Cinna ska nog inte 20 maj. Hon ska däremot gå fälttävlan 29 april och 5-6 maj.
De ska på fälttävlanskorttagning på Nilslund nu i övermorgon :)

Cinna går ju upp till LA hoppning i vanliga fall så ;)

Min är bara precis inhoppad (har gått ett par lokala 1 meters) så det tar ett tag att komma igång när han inte hoppat på ett tag.

TR säger såhär i Mom 496 Huntingklass:
"Huntingklass får endast ridas i 70 och 90 cm klass. (Debutant för ponny och häst)"
Det står alltså ingenting om vem som får rida vad. Cinna ska kanske gå någon hunting i Örebro i sommar och hon lär få gå 90 cm :)

Fast enl ÖD här i vårt län är tolkningen solklar, tvärtemot din. :idea: Frågan var uppe på en träff med bla ÖD.
70 är för ponny och ev häst, 90 för häst. Undantag kan göras i 90 för d-ponny OM de gått ft innan. ÖD avgör. Så bli inte förvånad om annan åsikt dyker upp.

Allt enl säkerhetsreglerna när vi anordnade 90-hunting i klubben.

Vi ansåg att det borde stå "resp" i TR, alltså inte "och" men varför skulle TR vara så tydligt? :devil:

(Fr förbundet fick vi att B-ponny går ju aldrig högre än 80 så det är ju självklart vad som gäller ..)

Tänk att man alltid ska behöva gissa sig till vad TR menar. Proppen är iallafall solklar i mitt tycke då den är uppdelad med 70 för ponny resp häst och likadant med 90.
Men om man tänker efter lite så borde kanske ponny vara kvalade genom två 70 rundor för att få gå 90, eller?????? För inte får väl ponny gå lätt fälttävlan utan två felfria debutant innan?

Fast enl ÖD här i vårt län är tolkningen solklar, tvärtemot din. :idea: Frågan var uppe på en träff med bla ÖD.
70 är för ponny och ev häst, 90 för häst. Undantag kan göras i 90 för d-ponny OM de gått ft innan. ÖD avgör. Så bli inte förvånad om annan åsikt dyker upp.

Allt enl säkerhetsreglerna när vi anordnade 90-hunting i klubben.

Vi ansåg att det borde stå "resp" i TR, alltså inte "och" men varför skulle TR vara så tydligt? :devil:

(Fr förbundet fick vi att B-ponny går ju aldrig högre än 80 så det är ju självklart vad som gäller ..)

Enligt mig är det solklart så att det är min tolkning som är den rätta. Det eftersom det står, precis som du skriver, 'och'. Det står ingenting om att ponny måste gå pluttebanan och ridhästarna den lite mer normala banan ;)

Om jag läser ur proppen som åsyftas i det här fallet står följande:
"Banan består av såväl banhoppningshinder som terränghinder, enligt TR IV. Fälttävlanskortet måste ha tagits av alla som ej tidigare genomfört fälttävlan. Ponny kat B och C får endast starta i klass II. Varje ekipage får endast starta i en klass. Prisutdelning till fots sker kategorivis. Oplacerade ekipage som är felfria på hinder erhåller en CR-rosett."
När det gäller klasserna står det såhär:
"Klass 1 90 cm Häst [...]
Klass 11 90 cm Ponny [...]

Klass 2 70 cm Häst [...]
Klass 12 70 cm Ponny [...]"
och såhär på tidsschemat:
"Kl 8.30 Sekretariatet öppnar
Kl 9.00 Banvisning klass 1 och 11
Kl 10.30 Klass 11 - Ponny kat D, därefter klass 1 Häst
Kl 12.00 Banvisning klass 2 och 12
Kl 13.30 Klass 12 Ponny kat B, C, D, därefter klass 2 Häst"

Det nämns alltså ingenting om att D-ponnyerna som ska gå 90-klassen måste ha genomfört fälttävlan tidigare.

Jag börjar tröttna på att domare och överdomare aldrig kan hålla sig till en sak. Det var ju precis samma sak med dressyrspön i collecting ring förra året. Vissa domare trodde ju att det var förbjudet och uteslöt ekipage :eek:
Bara en sån sak som att TR inte nämner något om ponnykategorierna öht :mad:

Nja men man lär sej att ens egna tolkningar som är självklara inte är det.
Ställer du frågan till rätt person kommer snart ett förtydligande på webben. :angel:
och därefter ett till så sen vet man inte vad som gäller :devil:

Ang proppen till Ö så är den ju tydlig. 90 gäller bara d-ponny och häst. Dock står där inget om tidigare start så då måste det ju vara ok att starta 90 direkt.
Örebros ÖD har tolkat TR ungefär som ÖD här nere... dock vill de här nere inte ha en d-ponny som debuterar i 90. (Vettigt anser jag..)

Nej, jag vet ju det sen tidigare. (Det är därför jag borde skriva TR :p )

Ja, och Cinna är D-ponny. Hon kommer ha gått iaf två debutant innan och hon anmäls till 90 cm-klassen om inget oförutsett inträffar. Cinna lyfter knappt på tassarna för 90 cm så det är illa nog ;)

Det stämmer inte, för den lägsta höjd som finns för häst är 90 cm. Däremot får du starta både 70 eller 90 med ponny. :smirk:

Men varför står det då i proppen, 70 för häst resp 70 för ponny indelat i olika klasser?

Proppen säger att 70 cm och 90 cm går att rida med stor häst. Alltså är det så, proppen är ju godkänd.

Okej. Här i Dalarna rids bara 90 på häst på tävling. Sen har vi 70 och 90 för ponny. men jag läste i TR där stod det bara att det endast får rida i Debutanthöjderna men det stämmer ju inte heller eftersom en ponny kan gå 90-klass vilket är lika som lätt klass. :crazy:

Hunting är ju inte riktigt samma sak som en vanlig fälttävlan. Citerar mig själv från tidigare i tråden:
"TR säger såhär i Mom 496 Huntingklass:
Det står alltså ingenting om vem som får rida vad."

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 624
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 860
Senast: Piaff
·
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 937
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst