Sv: Ok, ny korkad fråga.........
Fast enl ÖD här i vårt län är tolkningen solklar, tvärtemot din.
Frågan var uppe på en träff med bla ÖD.
70 är för ponny och ev häst, 90 för häst. Undantag kan göras i 90 för d-ponny OM de gått ft innan. ÖD avgör. Så bli inte förvånad om annan åsikt dyker upp.
Allt enl säkerhetsreglerna när vi anordnade 90-hunting i klubben.
Vi ansåg att det borde stå "resp" i TR, alltså inte "och" men varför skulle TR vara så tydligt?
(Fr förbundet fick vi att B-ponny går ju aldrig högre än 80 så det är ju självklart vad som gäller ..)
Enligt mig är det solklart så att det är min tolkning som är den rätta. Det eftersom det står, precis som du skriver, 'och'. Det står ingenting om att ponny måste gå pluttebanan och ridhästarna den lite mer normala banan
Om jag läser ur proppen som åsyftas i det här fallet står följande:
"Banan består av såväl banhoppningshinder som terränghinder, enligt TR IV. Fälttävlanskortet måste ha tagits av alla som ej tidigare genomfört fälttävlan. Ponny kat B och C får endast starta i klass II. Varje ekipage får endast starta i en klass. Prisutdelning till fots sker kategorivis. Oplacerade ekipage som är felfria på hinder erhåller en CR-rosett."
När det gäller klasserna står det såhär:
"Klass 1 90 cm Häst [...]
Klass 11 90 cm Ponny [...]
Klass 2 70 cm Häst [...]
Klass 12 70 cm Ponny [...]"
och såhär på tidsschemat:
"Kl 8.30 Sekretariatet öppnar
Kl 9.00 Banvisning klass 1 och 11
Kl 10.30 Klass 11 - Ponny kat D, därefter klass 1 Häst
Kl 12.00 Banvisning klass 2 och 12
Kl 13.30 Klass 12 Ponny kat B, C, D, därefter klass 2 Häst"
Det nämns alltså ingenting om att D-ponnyerna som ska gå 90-klassen måste ha genomfört fälttävlan tidigare.
Jag börjar tröttna på att domare och överdomare aldrig kan hålla sig till en sak. Det var ju precis samma sak med dressyrspön i collecting ring förra året. Vissa domare trodde ju att det var förbjudet och uteslöt ekipage
Bara en sån sak som att TR inte nämner något om ponnykategorierna öht