Ok att sälja häst som man fått?

Martini

Trådstartare
Jag fick en häst av en person som jag inte känner.
Personen hade ingen plats att ha kvar den och skulle sälja den,
men vid vet besiktning, markerade den vid böjprov.
Personen i fråga orkade då inte utreda problemet, utan gav den till mig.
Jag har nu ägt hästen i snart ett år. Den är besiktigad av vet ua.
Jag har inte haft kontakt med förra ägaren under året.
Jag har ingen förpliktelse gentemot den förra ägaren.
MEN jag känner mig som en skurk om jag säljer den.
Har ni varit i liknande situationer?
Hur tänker ni ang min situation?
Är jag bara fjantig, eller är det direkt oetiskt att sälja hästen?
 
Sv: Ok att sälja häst som man fått?

Tycker inte det är oetiskt.

Säljaren ville bli av med en halt (svårsåld) häst, du tog en chans som köpte en halt häst och nu är den frisk efter att ha bott hos dig. En frisk häst är värd mer än en halt :)
 
Sv: Ok att sälja häst som man fått?

Jag fick hästen gratis.
Men det kanske är av mindre betydelse?
 
Sv: Ok att sälja häst som man fått?

En ganska lätt sätt att döva ditt samvete är ju att ta kontakt med tidigare ägaren och berätta om dina planer. Kanske får du ett tydligt besked om att personen inte har något som helst emot det, eller så kanske personen vill ta hästen tillbaka (men då kommer ju den svåra diskussionen om du ska behöva ge tillbaka den gratis eftersom att du fick den gratis eller om tidigare ägaren ska behöva ge en symbolisk summa eftersom du faktiskt haft kostnader för hästen under denna tid).

Skrev ni någon handling som visar att äganderätten övergått till dig? Framgår det av passet att du äger hästen? För annars skulle jag vara försiktig av den anledningen också så att inte tidigare ägaren helt plötsligt kommer dragandes med att du bara fått låna hästen.

Som sagt, ett samtal med tidigare ägaren är nog på sin plats.
 
Sv: Ok att sälja häst som man fått?

Om du numera står som ägare till hästen i ägarbeviset så har du ju egentligen rätt att göra vad du vill.
 
Sv: Ok att sälja häst som man fått?

En ganska lätt sätt att döva ditt samvete är ju att ta kontakt med tidigare ägaren och berätta om dina planer. Kanske får du ett tydligt besked om att personen inte har något som helst emot det, eller så kanske personen vill ta hästen tillbaka (men då kommer ju den svåra diskussionen om du ska behöva ge tillbaka den gratis eftersom att du fick den gratis eller om tidigare ägaren ska behöva ge en symbolisk summa eftersom du faktiskt haft kostnader för hästen under denna tid).

Skrev ni någon handling som visar att äganderätten övergått till dig? Framgår det av passet att du äger hästen? För annars skulle jag vara försiktig av den anledningen också så att inte tidigare ägaren helt plötsligt kommer dragandes med att du bara fått låna hästen.

Som sagt, ett samtal med tidigare ägaren är nog på sin plats.

Delvis KL

Om vi utgår från att alla papper är korrekt så skulle det i så fall vara för att tidigare ägare ska få en chans att KÖPA tillbaka hästen eller uppdatera om att hästen nu är okej. Jag tycker dock inte att TS har några skyldigheter att lämna tillbaka hästen eller sälja billigt bara för att hon/han har fått hästen gratis.

Enligt mitt tycke så har du gjort din bit, du har tagit hand om och skött hästen såpass att den numer är i bättre skick än innan. Tidigare ägare har inte gjort fel utan lämnade över en häst som han/hon ej hade möjlighet att ta om hand just då. Du fick chansen och tog den. Att hålla en häst i ett år är inte gratis och ägaren innan hade varken plats eller möjlighet av olika orsaker att utreda felet, vilket du istället gjort. Så i mina ögon behöver du inte få dåligt samvete inför tidigare ägare.
 
Sv: Ok att sälja häst som man fått?

Delvis KL

Jag tycker dock inte att TS har några skyldigheter att lämna tillbaka hästen eller sälja billigt bara för att hon/han har fått hästen gratis.

Nej det tycker inte jag heller egentligen. Men jag skulle få samma tankar som TS om jag var i hennes situation. Det hade känts kymigt att sälja vidare när man fått hästen gratis.

Men hade jag vetat att tidigare ägaren inte brydde sig så hade jag ju med gott samvete kunnat sälja hästen vidare (förutsatt att alla papper är i sin ordning).
 
Sv: Ok att sälja häst som man fått?

Jag hade nog tagit kontakt och meddelat förra ägaren lite snyggt att hästen ska ut på marknaden. Responsen hade fått bestämma nästa steg, kanske vill denne inte se hästen någonsin igen och problemet är ur världen.

OM förra ägaren vill ha tillbaka hästen är det mot marknadspris anser jag, annars hade denne fått lämna ut på foder istället för att ge bort.
 
Sv: Ok att sälja häst som man fått?

Som flera andra så tycker jag att du ska kontakta ägaren och meddela att den är till salu om personen gnäller om det så skadar det inte att påpeka att vad du har haft för utgifter att få den frisk och erbjuda fd ägaren att köpa hästen till ett lite rabatterat pris som tack för att du fick den eller om du beräknar att gå med "vinst" kanske erbjuda 10% av försäljningssumman som ersättning. Du har dock ingen varken lagmässig eller moralisk skyldighet mot givareni något avseende.
 
Sv: Ok att sälja häst som man fått?

Kl
Om jag förstått det rätt var ju hästen till salu av tidigare ägare , och den har inte skänkts till ts som ett sista hem osv ?
Om jag tolkat det rätt ser jag öht inga problem eller förpliktelser från TS sida .
 
Sv: Ok att sälja häst som man fått?

Jag gör samma tolkning som mackan.

Och tycker därmed att du förstås kan sälja hästen vidare för pengar! När du tog över hästen var det säkert att den skulle kosta dig pengar och tid, en halt häst kan bli en dyr historia och mycket extra tid med extra vändor till stallet för försel till/från sjukhage, veterinärbesök osv. När du tog över hästen var det inte alls säkert att den faktiskt skulle bli ohalt och användbar senare. Var en chansning som eventuellt enbart hade kostat dig pengar och tid. OCH det är enbart du som isåfall hade fått stå för de förlusterna, är ju inte så att förra ägaren varken med pengar eller tid hade delat det här med dig. Så därför tycker jag att du moraliskt helt rätt kan sälja hästen vidare till marknadspris.

Om du däremot lovat att vara hästens sista hem och den bara skulle vara till sällskap blir det moraliskt en annan femma.
 
Sv: Ok att sälja häst som man fått?

Nej det tycker inte jag heller egentligen. Men jag skulle få samma tankar som TS om jag var i hennes situation. Det hade känts kymigt att sälja vidare när man fått hästen gratis.

Men hade jag vetat att tidigare ägaren inte brydde sig så hade jag ju med gott samvete kunnat sälja hästen vidare (förutsatt att alla papper är i sin ordning).

Jag tror vi är inne på samma tankesätt, att kontakt med tidigare ägare kan ske och är väl okej om man vill det. Jag ville dock bara förtydliga att jag inte tycker att TS har några skyldigheter att ge tillbaka hästen bara för att hon/han fått den gratis :)

Delvis KL

Om vi utgår från att alla papper är korrekt så skulle det i så fall vara för att tidigare ägare ska få en chans att KÖPA tillbaka hästen eller uppdatera om att hästen nu är okej.
 
Sv: Ok att sälja häst som man fått?

Hej alla och tack för era tankar!
Jag har kontrakt där det står att jag fått hästen.
Den är registrerad på mig som ägare.
Jag har inte lovat varken skriftligt eller muntligt
att det ska bli hästens sista hem.
 
Sv: Ok att sälja häst som man fått?

Jag fick min medryttarhäst för 1 kr 2006, varmblodstravare, sålde honom 1 år senare för 15000kr no hard feelings, hon kunde inte ha kvar hästen pga diverse privata problem, jag skolade om hästen och sålde senare för att den inte var något för mig. Så jag tycker att du med gott samvete kan sälja hästen så länge du står som ägare.
 
Sv: Ok att sälja häst som man fått?

Jag skulle inte bli arg sur eller ledsen ifall personer sålde en bortskänkt häst.
Har skänkt ett travsto, nya ägaren får göra precis vad hon vill med hästen.
Vore kul däremot att veta vart stoet hamnar.
 
Sv: Ok att sälja häst som man fått?

Jag har några stycken hästar som jag har fått.
Den första via muntligt testamente, där det andra alternativet från den nu bortgångna ägaren var slakt. Där skulle jag kunna göra precis vad jag vill egentligen, men jag känner mig moraliskt förpliktigad att behålla hästen tills han dör. Han är dessutom 21 år och den häst jag rider på just nu, så det är ingen jättestor uppoffring...
Den andra är också en sån som jag kan göra vad jag vill med, men det är en 25-årig shettisvalack som inte ens är supersnäll (även om äldsta sonen dyrkar honom! :love: ) och han har sitt sista hem här.
Sen i somras fick jag två ponnyston, där förra ägaren skrev ett papper om att de inte får säljas, utan ska i så fall tillbaka till henne. Pappret har ingen direkt juridisk hållbarhet, men jag ser ingen anledning att gå emot hennes önskan. Detta är också äldre ponnyer.
 
Sv: Ok att sälja häst som man fått?

En person jag känner fick ett sto till avel för några år sedan. Ägaren sa att det inte gick att rida henne (kommer ej ihåg anledningen, men det var fysiskt problem). Eftersom hon skulle FÅ hästen skippade dom veterinärbesiktning osv. Hon tog hem hästen som då har helt okej stam, och efter någon månad märkte hon på hästen hur rastlös den var att bara gå i hagen hela dagarna och kollade upp hästen som då var u.a. Det kom senare fram att tidigare ägare endast var rädd för hästen, och väldigt okunnig.

Nu har det stoet tävlat 1 m hoppning och någon dressyrklass (aldrig tävlad innan) och såldes för ett halvår sen för 50 000 kr. Vilket jag inte tycker hon ska ha dåligt samvete för och detsamma gäller dig :D
 
Sv: Ok att sälja häst som man fått?

Ju mer jag tänker på det, ju mer ok känns det faktiskt :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 153
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 785
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 860
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 800
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp