Ok att ha Avd B 5 cm lägre?

Fredag

Trådstartare
Jag letar i TR och hittar inte svaret och har frågat vår lokala ÖD som bara kan konstatera att hon sett detta på andra ställen, men inte kan hitta regler om det hela.

Om jag som arrangör väljer att ha en tävling med t ex höjderna 95, 105 och 115 cm, så känns det rätt dumt att inte kunna erbjuda 100 cm för unghästarna (kvalhöjd för 4-åringar). Är det någon som känner till vart man hittar reglerna som säger om det är ok att sänka 5 cm för Avd B?
"Förr" räknades ju 105 som 100 + 5 cm och motsvarande högre höjder, gör det fortfarande det??? Eller måste jag erbjuda exakt samma höjder för Avd B?

Sv: Ok att ha Avd B 5 cm lägre?

Fast varför ha 95 105 115 ?
Då kan man ju lika gärna ha 90 100 110 eller 100 110 120...

Alt om man nu vill ha med en 100 klass ha 95 100 end öppen för 4åringar 105 och 115 ... Man kan ju då använda 95 som förklass (för alla) sen ha 100 klassen och använda samma bana till 105 och bara höja hindrena och sen 115.

Det finns efterfrågan på just 105 och 115-klasser och vi erbjuder då gärna det för Avd A.
Jag har också funderat på ditt alternativ att ha en 100-klass bara för Avd B, men det blir då väldigt stort glapp för de som vill rida två klasser (100 och 115) då de inte gärna kan rida samma bana 2 ggr på 100 och 105 cm.

Är det ingen som kan reglerna kring detta med säkerhet (källhänvisning)? För jag vet att jag sett arrangörer ha 5 cm lägre för Avd B i fall som dessa, men kan inte komma ihåg vart...

Nu läste jag det du skrev igen, man skulle ha 100-klassen öppen bara för 4-åringar - de vill sannolikt inte hoppa 115 cm ändå så det s k glappet kommer inte att finnas...

Senast ändrad:

Det har varit okej tidigare. Vet att mina hemmaklubb hade så, 1m och 1.05, bägge avdelning B gick i 1m för att unghästarna skulle kunna kvala.

Bra att få bekräftat att det faktiskt förekommer och att jag inte inbillat mig det.
Ska nog maila Förbundet och dubbelkolla att det är ok först dock eftersom det inte tydligt står i TR...

Svaret från Förbundet var att det inte är tillåtet att ha Avd B jämna 5 cm lägre för att överensstämma med kvalhöjderna - trist!

Du kan ha

95
105 (avd A)
105 (avd B)
100 (avd B) (Bed A)
115

105 och 100 samma bana så om du döper 105 till 2A och 2B och sen har du 100 som 22B
Så får man inte rida 2B och 22B utan man måste välja för att den går över samma bana.

Hängde du med?

Ännu bättre (ur min synvinkel) är

Klass 4: 95 cm
Klass 3: 1m bed A , endast öppen för avd B
Klass 2: 105 cm, endast avd A
Klass 1: 115 cm

På detta sätt undviker man missförstånd.

God idé, men det är inte tillåtet att erbjuda någon klass som enbart Avd A, dvs 105 cm...

Hade man haft den med Bedömning A hade det funkat, men det är ju så otroligt trist för Avd A-hästarna.

Senast ändrad:

Men det är tillåtet att erbjuda en klass i enbart avd B??

Det vet jag nämligen mer än en arrangör som gör.
Speciella unghästklasser som gärna går en vardagskväll

I så fall så får man ju ha

95cm
1m endast avd B
105cm och
115cm

Helt enkelt lägga till en extra klass.
Lär ju inte ta så extremt mycket extra tid och engagemang.

Senast ändrad:

Ja, det är tillåtet med enbart Avd B vad jag vet, man kan t o m begränsa deltagandet till att vara enbart unghästar om man vill. Så ditt förslag är helt klart gångbart!

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 103
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 801
Hoppning Antingen är jag dum i huvudet eller så kan jag inte läsa TR. Men jag hittar ingenting om tillåtna nosgrimmor och bett för storhäst i...
Svar
3
· Visningar
1 632
Hoppning Får man det? På t ex lokala tävlingar. Försökt leta i TR men hittar inget. Tanken är då att starta honom i avd B, fast bara hoppa...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama