*Gotlandsrusset*

Trådstartare
gått här i ett år och inte tänkt alls på min fortsatta karriär inom montén. Köpte en montésadel när sporten va som nyast här i sverige och den har jag ju såklart kvar än. Nu ska jag starta :eek: och den sadeln trycker på den hästens manke (uppepå, kanske går att dämpa med padd men gillar de inte), han är alldeles för vid för den typen av sadel...jippi... Jag som inte haft en tanke på montén eller så har ju inte alls hängt med de som ridit länge. trodde jag skulle lägga ner montén helt men nu har jag fått minst fyra hästar att starta. Självklart är de bara att införskaffa en "riktig" montesadel/galoppsadel men de hinner jag inte till denna starten(kostar ju också). så vad gör man? rider man i montesadeln eller väljer man en passande hoppsadel/flatback som ligger bra på hästen och som inte stör (mer än en vanlig bomsadel gör).

kommer ju känna mig som en utböling på invägningen :p men vad gör man, liten som jag är väger jag ju inte mkt heller...

Sv: ojdå

om du ändå väger för lite så är det väl inget som hindrar att du rider i en hoppsadel som ligger bra på hästen. En välanpassad sadel lär väl ge hästen bäst möjlighet att prestera optimalt.

jo jag tycker de också. Men de är sånt... påtryck att de ska vara galoppsadel/liten montesadel. Iaf på min hemmabana. Men men,får väl visa dom att hästen kan prestera trots annan sadel...

Hur ser din sadel ut? Bild?

Att rida i en vanlig sadel är inte skjysst mot hästen.. Ok att träna i men ska du tvinga hästen att springa fort så är det löjligt med en riktig sadel i lopp enligt mig!

vad ska jag göra då? visst jag har inte direkt dåligt med pengar men att "slänga" ut 10 000 på en sadel och sen kanske inte rida mer än dessa fyra loppen...ja, de känns idiotisk.

Har en montesadel som jag kan rida de andra tre med, de är inte den nyaste modellen men säljs ändå som "montesadel". Just denna hästen skulle säkert kunna prestera bra ändå i den sadeln men hur mkt hindrar en sadel som trycker på manken hästen att springa fort?

Hur hindrar en vanlig sadel hästen att löpa? bogbladen är fria och jag sitter ju inte i den? *nyfiken*

Det är knappast mer schysst att rida med en sadel som trycker... hästen bästa är väl viktigast?? Annars kanske man ska samla modellhästar istället.

Det är knappast mer schysst att rida med en sadel som trycker... hästen bästa är väl viktigast?? Annars kanske man ska samla modellhästar istället.

så kände jag också :/ men får se om jag inte kan få tag i en montesadel imorgon eller på onsdag... annars får jag väl plåga hästen runt loppet i en passande hoppsadel...

Nyfiken
sen undrar jag vad de är för skillnad på fransk stil och "vanlig". För såg en annons på en montesadel som va utformad efter fransk stil och den ser ut som en vanlig sadel fast utan bakvalv.

Att rida i en vanlig sadel är inte skjysst mot hästen.. Ok att träna i men ska du tvinga hästen att springa fort så är det löjligt med en riktig sadel i lopp enligt mig!

Att rida i en sadel som trycker och inte passar hästen är inte sjysst mot hästen

Att rida i en sadel som trycker och inte passar hästen är inte sjysst mot hästen

Både du och Montéryttare har rätt...

Men i det här fallet är det ju två dåliga alternativ det gäller.

Jag skulle faktiskt ringa runt och försöka låna en passande sadel i ren desperation om jag inte hade någon i stället för att rida i en hoppsadel.

En hopp- eller dressyr-sadel är verkligen inte bra att rida monté i, de blir liksom "för mycket sadel" oavsett om de passar eller ej och bakvalvet är bara ivägen för ryttaren.

En riktig montésadel kan nästintill aldrig skava.

Den TS har nu är en fejkad montésadel som är under all kritik i mina ögon. När monté "hypen" kom var det "någon" som tog fram denna o döpte den till "monté sadel" och lurade MASSOR och tjänade pengar.

TS:
Denna tycker jag såg bra ut!
http://images.google.se/imgres?imgu...tbnw=74&prev=/images?q=montesadel&gbv=2&hl=sv

Hur hindrar en vanlig sadel hästen att löpa? bogbladen är fria och jag sitter ju inte i den? *nyfiken*

Vare sig du sitter i den eller inte så ser den ju ut på ett sätt... Den har ordentligt bakvalv och stadig plats för knäna som "bromsar bogen".

Hoppas att du hittar en sadel som passar dig o hästen och Lycka till i loppet!! :)

Vare sig du sitter i den eller inte så ser den ju ut på ett sätt... Den har ordentligt bakvalv och stadig plats för knäna som "bromsar bogen".

Hoppas att du hittar en sadel som passar dig o hästen och Lycka till i loppet!! :)

har varit och köpt en padd idag med öppning för manken. Den får upp sadeln från manken och trycker inte längre någonstans. den har även höjt sadeln ca 2cm så bogblad och framben arbetar fritt. detta får bli de jag tävlar i tills jag köpt en "riktig" montésadel.(gick ju inte beställa från den sidan jag visade, står bara att cookies måste vara aktiverat för att sidan ska fungera :crazy: )

Senast ändrad:

har varit och köpt en padd idag med öppning för manken. Den får upp sadeln från manken och trycker inte längre någonstans. den har även höjt sadeln ca 2cm så bogblad och framben arbetar fritt. detta får bli de jag tävlar i tills jag köpt en "riktig" montésadel.(gick ju inte beställa från den sidan jag visade, står bara att cookies måste vara aktiverat för att sidan ska fungera :crazy: )

Jo, ett lopp går oftast att lösa på sättet som du beskriver!

Vad skumt, jag tryckte bara på köp, ny kund o så kom allt upp =/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka