Ojämn rygg.

Weeazel

Trådstartare
Hej!

Tycker ofta att sadeln glider lite på snedden på senaste, och har känt lite på ryggen och konstaterat att jag tror att min hästs rygg är något mer välmusklad på ena sidan, vad gör jag för att korrigera detta så att han blir lika välmusklad på varje sida?

Jättetacksam för svar!:bow:

Sv: Ojämn rygg.

Om du inte har märkt något fysiskt som förändringar i gången, rörelsestörningar etc. Kolla då upp utrustning och din ridning, ofta kan det hänga på ryttarens oförmåga att rakrikta samt att jobba hästen liksidigt som är det största problemet.

Ibland kan en sadel med bruten bom, eller som behöver stoppas om pga den är sned kan de även leda till en något felfördelning i rygg muskulaturen. Man kan även be en utomstående tränare eller veterinär att kolla på en när man rider och då ev komma med förslag. Men rekommenderar en hästfysoterapeut eler liknande.

Böja med att låta någon kolla sadeln. Stoppning osv, hur passar den hästen. Annars kan man ju tänka sig allt från att du är lite sned i kroppen till att hästen tar för sig olika med bakbenen, kanske pga ett problem där.

Har du kollat dig själv som ryttare? Det behövs bara att du har en benägenhet att luta dig lite, lite åt ena hållet, så slår det rätt hårt för hästen.

Gå till en kiropraktor och kolla dig!

Märkte att jag hela tiden gled åt ena sidan. Trodde först att sadeln var sned, men blev likadant i min dressyrsadel. Köpte nya stigläder för att kolla om det var därför, men nope.
Tänkte att, jaha då har Regina gått och blivit sned.
Men så har hon fått vila ett tag nu pga betäckning och under den tiden så började jag få väldigt ont i ryggen.
Gick till en kiropraktor där han konstaterade att mitt ena ben var betydligt kortare än det andra. Efter 5 behandlingar så är jag bra! :D

Och guess what?
Sadeln glider inte längre! ;)

Behöver ju inte betyda att du är sned. Men det är värt att kolla upp!

Mjo, är rätt säker på att jag också är anledningen till detta, då sadeln är helt ny och utprovad till hästen för cirka 1,5 månader sedan. Vet själv att jag varit rätt sne och brukade gå till en kiropraktor förr, men nu har jag inte varit där på ett bra tag, så är säkert där det ligger. :)

Trådkap

Vad rekommenderar ni om man misstänker att en häst är sned i kroppen, kiropraktor som gör hembesök eller veterinär med kiropraktorkompetens på sjukhus?

Alla hästar är ju lite oliksidiga men om den är mycket sned så är det med största sannolikhet pga att den avlastar nånting. Frågan är bara vad.

Jag skulle i det läget alltid börja med en ordentlig veterinärundersökning på klinik som har både röntgen och ultraljud.

Jag gjorde själv misstaget att med hjälp av kiro åtgärda symptom men eftersom orsaken till skadan fortfarande fanns kvar så blev det bara tillfälligt bättre.

"Problemet" är att hästen inte visar några rörelsestörningar.. Jag upptäckte att sadeln hade blivit lite sned i stoppningen (bommen är fortfarande rak och fin) så den ska jag ta bort (bladsadel, begriper inte varför den är stoppad alls). Kan inte själv säga om hästen är sned (själv är jag skev, så det är inte otänkbart) utan bara känner att något inte är som vanligt. Ingen annan har märkt något konstigt med hästen.

Det innebär att mitt försäkringsbolag inte vill täcka några kostnader, vilket innebär att min ekonomi kollapsar (studerande). Om hästen hade visat några tecken på smärta hade jag givetvis inte tvekat att åka till sjukan direkt, men som det är nu är det bara jag som "fått för mig" att han inte är som vanligt. Och givetvis, nu när jag hittat ett fel (sadeln) ser jag bekymmer och fel överallt.

Tror jag ska ringa några olika veterinärer och be om råd.

Ja, men då kan det ju ha berott på sadeln så du får väl se hur det känns när den är fixad.

Om din känsla kvarstår av att något är fel så tycker jag att du ska lyssna på den känslan istället på vad folk omkring dig säger. Du känner förmodligen din häst bättre än vad någon annan gör.

Jag fick höra att min häst bara behövde ridas igenom ordentligt när han inte ville trampa under sig ordentligt med sitt högra bakben. Han visade sig ha artros i SI-leden. :cool:

Jag upplever samma sak när jag rider barbacka (vilket jag gjort i ca en månads tid nu). Har på sistone inbillat (?) mig att körningen är sämre med.
En del av mig säger att jag bara är paranoid, det kan lika gärna vara något helt annat och inte alls vara kopplat till smärta.

Men som sagt, jag ska rådgöra med några olika veterinärer.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 921
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 100
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit