Ojämn päls? Någon annan som har en rutig häst?

E

ebba85

Min häst började sätta vinterpäls för några månader sedan, och nu är hon alldeles rutig i pälsen. Hon har en del gamla ärr som jag inte vet när hon fått så jag ska inte spekulera, men det borde väl inte påverka hur pälsen ser ut?

Såhär såg hon ut i somras (från bdb, öppna bilddagboken.se om bilden ej syns):

88406_1218540371.jpg

Nu ser hon ut såhär (hon är avmaskad och får bra med foder, men kanske något tillskott som saknas? B-vitamin eller något, även denna bild är från bdb btw):

52302_1228525106.jpg

Hon är inte tunn utan har ett fettlager så man bara känner revbenen om man trycker och gnuggar lite :)

Nåväl. Är det någon annan som har en häst som får sådan här päls på vintern? Tycker i alla fall det ser lite konstigt ut, men det kanske inte är något att bekymra sig för.

Sv: Ojämn päls? Någon annan som har en rutig häst?

Hmm.. kan inte se dina bilder.. Men det är säkert sk trivselfläckar din häst har. Vill minnas att man menar att de får dessa när de mår bra, pälsen blir liksom lite olika lång så det blir ett lite prickigt mönster.

Sv: Ojämn päls? Någon annan som har en rutig häst?

Det var ett väldigt trevligt svar, så det måste stämma :) Ja, jag hoppas på att det är så. Tackar! :D

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 529
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 695
Senast: Efwa
·
H
Hästvård Hästägare "hjärta" päls i denna årstid = sant? Vi alla vet ju att denna övergång från sommar till vintern bidrar ju även till att...
Svar
19
· Visningar
1 878
Hästvård har nog skrivit i en annan tråd om att min häst har lite ruggig matt päls... veterinären sa att jag skulle ge linfröolja som man kan...
Svar
12
· Visningar
2 505
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur