Ojämn i samlad trav på volt?

A

Alpin87

Red lite idag och avslutade med longering. Min häst kändes jättefin men en grej verkade skum och har sett det här tidigare.. När hon går i samlad trav (som hon inte riktigt orkar) så ser hon nästan halt ut, inte nickar, inte visar obehag, inget synligt f.ö. Ökar jag på henne (på samma lilla volt) så ser hon fräsch ut igen! Blev konfunderad och böjde hennes inre framben (som jag tyckte hon rörde konstigt) och lät henne göra samma sak igen i kort trav och det blev inte värre utan likadant. Hon gör likadant åt andra hållet.

Frågade en tjej i stallet om hon kunde kolla. Hon tyckte inte hon såg halt ut utan mer som att hon tyckte det var jobbigt att ta kortare steg med inte fram än yttre (vilket de gör på volt) och att det blev särskilt jobbigt när hon travade i kortare trav. Ökade på henne och då försvann det helt.

Precis likadant i båda varven.. På väg till hagen böjde jag ena fram och sprang, inget syntes. Likadant i andra varvet..

Som sagt, fräsch, glad och samarbetsvillig för övrigt..

Är det här ett vanligt fenomen hos travare? Beror det på att de inte har styrkan?

Sv: Ojämn i samlad trav på volt?

Kan mkt väl vara brist på styrka och även att dom inte bjuder jämnt med båda bak.

Sen skulle jag inte böja benen på hästen själv med rädsla för att böja sönder ngt, eller du kanske är veterinär?

Nej men min pappa är veterinär så har fått nogranna instruktioner och är uppväxt på kliniken i princip ;)

Ja, det låter som att det kan stämma.. För när hon skjuter på bättre i ett högre tempo syns ingenting.

Nej men min pappa är veterinär så har fått nogranna instruktioner och är uppväxt på kliniken i princip ;)

Då hade jag rådfrågat pappa istället för buke! ;)

Alltså det kan ju vara att hästen är ofräsh.. kanske nån snedhet? Eller så blir hon lite tygelhalt? Eller så orkar hon bara inte?

Finns ju en massa olika scenarion.
Jag hade iallfall kollat igenom hästen ordentligt och sen om den var ok där gått vidare med att kanske kolla igenom min egen sits och inverkan och kanske undvikit små volter tills hästen blev lite starkare..

Lycka till :)

Haha ja visst, men han bor så långt bort.

Jag tror att problemet är att hon inte orkar på liten volt. Det här var dock utan ryttare när jag kollade henne. Kanske blev det då svårare för henne och att hon lutade lite mycket inåt utan stöd på yttertygeln.

På lördag ska min medryttare rida så då ska jag kolla lite extra och se hur det ser ut! Har haft equiterapeut ute för ett tag sedan så hon är lite sned allt men det borde vara åtgärdat. Som sagt, ska kolla på lördag!

Har upptäckt ungefär samma sak med min kuse! Skrev nyligen en tråd om detta.
I samlad trav på ridbanan "hoppar hon över" vissa steg med frambenen, som om hon inte orkar hålla balansen på nåt sätt, hon ser alltså inte halt ut utan skuttar bara till lite konstigt ibland. Fö. helt fräsh och har inga problem när man travar ute på vägarna, utan enbart på mjukt underlag på banan i samlat tempo. Hon är under igångsättning och jag tror att det helt enkelt beror på att hon är omusklad och inte riktigt orkar.

Kanske det är samma för din?

(min är oxå travare)

/Anne-Sofie

Senast ändrad:

Ja, hon har varit ordentligt igång i 2 1/2 månad och innan dess sporadiskt riden (3 ggr i veckan i skogen) i ett halvår och det här är också bara på mjukt underlag på mindre volt. Så det stämmer nog. Började noja mig om hälta men ingen skillnad när jag böjde och ingenting annars. Rådfrågade min pappa och han trodde inte att det var ngt problem han heller. Jag ska låta henne arbeta mest på rakt spår och större volter så att hon får styrkan. Det blir liksom som att hon trillar och lutar lite inåt och inte får med inner fram då, inte så konstigt kanske..

Såg din tråd nu. Det här är också ett ganska tungt underlag, dock ska det vara något ''specialunderlag'' som ska vara bra på något vis, på vilket sätt vet jag inte ;) Någon kanske kan svara på det? Lägger upp en bild på hur underlaget ser ut:

(ni får stå ut med att min knäppa hund är med på bilden haha)

trninggustavsvalling167.jpg

Förstår också att man inte kan se på bara ytan vad det är för underlag men ni kanske har ett hum ändå?

Började oxå noja mig direkt, tänkte att sk*t oxå, inte precis när man börjat komma igång:crazy:

Jag tänker avvakta lite med min och gör precis som du och travar rakspår ett tag och jobbar henne i skritt på böjt spår istället. I skritten är hon hur mjuk å fin somhelst i båda varven=)

Kan tyvärr inte säga nåt om underlaget på din ridbana, man ser att det inte är "vanligt" underlag, men känner inte till det..

Hursomhelst, hoppas din kuse blir bättre i traven med lite mer muskler och kondis!:laugh:

Japp, ska inte rida så mkt på volt som sagt, iaf inte små volter eftersom att hon inte orkar Brukar iofs inte ofta sitta och nöta på volt och rider ut mkt också :)

Det roliga är att det började mer när jag bytte till ett mindre bett med fasta ringar (som hon trivs jättebra på) och blev stadigare i formen. Antagligen fick hon då också arbeta mycket mer med kroppen och inte bara ''svänga runt''. Hon har inte gått dåligt innan eller ur form eller så men kanske inte helt ärligt heller.

Fick höra av min vet när jag hade ett varmblod att de kunde vara lite hoppiga på volt...

Jo har också hört det. Såg henne idag när min medryttare red, bara på stor volt. Ingenting syntes så jag tror det är att hon blir lite ''hoppig'' på mindre volt när hon inte orkar riktigt.

Ja, de tar ju ett tag innan de bygger de musklerna så de orkar gå på en sån liten volt.

Jo det är klart :) Jag ska jobba vidare med styrkan och variera arbetet så kommer musklerna och orken komma!

låter som att din häst e tygelhalt, dvs som de andra här skrivit att den inte orkar bära sig i det tempot så kan då se halt ut.

låter som att din häst e tygelhalt, dvs som de andra här skrivit att den inte orkar bära sig i det tempot så kan då se halt ut.

Fast tygelhalt har väl inget att göra direkt med att hästen inte orkar bära sig? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
3 244
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud