oj. analys.

S

SannaQ

hej.. letar hösilage för fullt. till 3 årigt halvblod. låter detta bra i era öron? fri tillgång...

Torrsubstans 63 %
Smältbart protein, foder 40 g/kg foder
Energi, foder 6,4 Mj/kg foder
Råprotein 100 g/kg
Smältbart protein 63 g/kg Torrsubstans
Energi 10,2 MJ/kg


tacksam för svar...
 
Det ser okej ut, med en smrp/MJ-kvot på 6,25. Du behöver ge 12 kg av det silaget för att tillgodose TS-behovet.

mvh Jessica
 
8 kg av ditt ensilage motsvarar 6 kg hö..och minimigivan för 500 kg häst/dag är 5,95 kg (6 kg)...Alltså underhållsbehovet då..Varför ska man ge just 8 kg ?? Alltså bara en fråga...jag är ju för MYCKET grovfoder..men bara undrar varför du skrev att man just ska ge 8 kg bara för TS-halten är 84%.
 
Därför när det gäller hö så brukar man rekommendera 1,5 kg hö/100kg häst. För en häst på 500 kg blir det 7,5 som (eftersom man i princip alltid fodrar i hela kilon) måste avrundas uppåt till 8 kg. Men jag vet att det är 1 kg TS/100 kg häst och att minsta mängd hö är 1,2 kg /100kg häst.

Lite luddigt men därför skrev jag just 8 kg hö. :)
 
Minimigivan är 1 kg ts per 100 kg häst, men rekommendationen är 1,2 kg ts.

Och jag räknar inte på 500 kg utan jag räknar med 600 kg.

Om jag inte vet hästens vikt och stråbehov tycker jag det är bättre att räkna på en något högre kroppsvikt och även på rek giva istället för minimigiva.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 558
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
797
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp