Ointresserad hane!

fjolltroll

Trådstartare
Jag har just nu 2 st löpande tikar hemma, och en hane.
Hanen är totalt ointresserad av tikarna.
Vad kan det bero på?

Sv: Ointresserad hane!

Hur gamla är tikarna och hur gammal är hanen? Är det en hane som bor hela tiden med tikarna? Finns det någon äldre mer dominant hane i närheten?

Om tikarna är äldre och dominantare kan yngre hanar låtsas som det regnar vid löptider. Likaså om det finns äldre dominatare hanar i närheten, vilket kan vara ett aber för uppfödare ibland :p

Hade det problemet i fjol, då strumpan knappt kunde para pga äldre dominanta hanar i hushållet.
Nu i år, när han vuxit på sig har han noll problem att para :D. Vi har nyss skickat hem en tik som varit här en vecka och det var pang på rödbetan varje gång jag släppte ihop dem :eek:

Tikarna är 3 år och hanen 1½.
Det finns ingen annan hane här just nu.
Nu är hon iofs inte riktigt i höglöp ännu så jag hoppas att det ändrar sig.

Han kanske är gay.

En kompis hund är det. Han vill upp o jucka på sina killkompisar men skiter fullständigt i tikar i höglöp. Oavsett om de är ensamma eller inte...:angel:Uppfödaren (lååång erfarenhet) har aldrig varit med om något liknande.:rofl::rofl::rofl:

Hanar som lever med tikar vet många gånger att det inte är mycket att bry sig om förrän tiken verkligen höglöper.

Precis som de flesta tidigare skrivit så kan det bero på dominansen hos andra flockmedlemmar. Vissa dominanta tikar kan tom "stänga av" andra tikars löp. I vargflockar får bara de dominanta para sig, så då är det enbart den dominanta tiken som löper. Det är också bara alfaparet som får lyfta på benet när de kissar, resten av hanarna o tikarna måste huka sig (ja alfatiken lyfter också på benet).
Men så länge du inte ska para din hane med tikarna är det väl jättebra att han inte reagerar ? :D

Fast nu så skulle han paras med en av tikarna så det känns ju lite trist.
Men för säkerhets skull så har jag bokat in en annan hane.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är det vanligt att direkt efter parning, tiken och hanen är ointresserade av varandra resten av dagen/två dagarna. Hundarna var på...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 032
Senast: _Taggis_
·
Hundträning Det va typ 100 år sen jag postade något här 😃 Men jag ha en tik här hemma som ha blivit tokig 😜 Hon ha börjat med ett konstigt...
Svar
1
· Visningar
342
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka