J
janta
Jag har fått en massa tips här på hur jag ska få upp mitt 5 åriga varmblodsto i vikt och det har väl till viss del börjat gå åt rätt håll. Men nu i betes tider dyker andra problem upp. Hon går på gräs och stödutfodras då hon inte vill gå upp i vikt riktigt som jag hade tänkt mig, problemet är att det är ENDAST havre som duger åt damen. Och jag vet inte hur mycket jag vågar ge henne av det. Har prövat med betfor/havre eftersom betforn ska vara så bra för hullet men det ville hon inte äta. Lusern/havre = nej, endast lusern el betfor = nej, 2 yttepytte droppar olja i havren = blä, foderjäst för aptitet = KRÄKAS. Vad ska jag göra? Kan jag ge endast havre å i hur stor mängd? Hon är 175 hög och en rätt kraftig modell men i underhull. Hon är så ointesserad av maten Tänderna är kollade, hon är avmaskad, inte stressad, hon går med sin ÄLSKADE shettis i lugn lantmiljö långt bort om ära å redlighet, jobbas lugnt ca 5 dagar i veckan, gräs finns i överflöd i hagarna ( inte typ vall, naturbete) När hon äter sin havre är det jättegott tills hon fått i sig 1 L ca sen är det som om hon blir övermätt, nästan äcklad. Hon är blank å fin i pälsen, pigg och glad. I vintras hade hon en kvot på 6,5 och 125 i MJ. Det är ju skit högt väl ändå gick hon så fruktansvärt långsamt. Varför. Hon är stor och barnslig för sin ålder. Gasar mkt i hagen.
Det här blev hopp hit och dit men hoppas det är begripligt
Det här blev hopp hit och dit men hoppas det är begripligt