Ointresserad av maten...suck...

J

janta

Jag har fått en massa tips här på hur jag ska få upp mitt 5 åriga varmblodsto i vikt och det har väl till viss del börjat gå åt rätt håll. Men nu i betes tider dyker andra problem upp. Hon går på gräs och stödutfodras då hon inte vill gå upp i vikt riktigt som jag hade tänkt mig, problemet är att det är ENDAST havre som duger åt damen. Och jag vet inte hur mycket jag vågar ge henne av det. Har prövat med betfor/havre eftersom betforn ska vara så bra för hullet men det ville hon inte äta. Lusern/havre = nej, endast lusern el betfor = nej, 2 yttepytte droppar olja i havren = blä, foderjäst för aptitet = KRÄKAS. Vad ska jag göra? Kan jag ge endast havre å i hur stor mängd? Hon är 175 hög och en rätt kraftig modell men i underhull. Hon är så ointesserad av maten :( Tänderna är kollade, hon är avmaskad, inte stressad, hon går med sin ÄLSKADE shettis i lugn lantmiljö långt bort om ära å redlighet, jobbas lugnt ca 5 dagar i veckan, gräs finns i överflöd i hagarna ( inte typ vall, naturbete) När hon äter sin havre är det jättegott tills hon fått i sig 1 L ca sen är det som om hon blir övermätt, nästan äcklad. Hon är blank å fin i pälsen, pigg och glad. I vintras hade hon en kvot på 6,5 och 125 i MJ. Det är ju skit högt väl ändå gick hon så fruktansvärt långsamt. Varför. Hon är stor och barnslig för sin ålder. Gasar mkt i hagen.

Det här blev hopp hit och dit men hoppas det är begripligt :o
 
Testa att ge henne tex 1kg havre 3ggr/dagen samtidigt som du rider henne varje dag.
Sluta räkna och se på hästen enbart. Det funkar inte med Mj o kvoter hit o dit med alla hästar.
 
det går aldrig att tvinga en häst att äta,den äter så mycket den vill ha. :)
 
Du har nog rätt i att man måste se på hästen men jag började fundera på om ngt är fel på henne när hon var uppe i 125 Mj, trots att de flesta tabeller och rekommendationer sällan stiger över 100 Mj. Ska försöka lirka och pocka för att få i henne åtminstone havren. Kan jag ge såpass mkt havre tillsammans med det gräs hon äter? Tänkte mest på all stärkelse hon får i sig.
 
Nej det har jag märkt. Men hon behöver mer mat och har då försökt med foder som innehåller mer energi men inget duger ju förutom havren.
 
Hur många gånger om dagen kan du ge kraftfoder? Men medryttarhäst har också haft perioder då han ätit dåligt med kraftfoder, men på honom funkar det att ge små givor ofta. Kan du ge 1 liter havre fyra gånger om dagen så får du ju i henne ganska mycket.

Lycka till!
 
Men havre kan du väl ge nästan så mycket som hon vill äta under sommaren? Tar du in henne något under sommaren? I såfall kan du ju fylla en hink med den mängd havre som du vill ha i henne och sedan låta den stå, den blir ju inte dålig, så kan hon äta lite och ofta om hon vill.

Nästa säsong skulle jag nog försöka få tag i ett mycket bra hö, med höga energi- och proteinvärden, så behöver du inte ge så mycket kraftfoder.

mvh Jessica
 
hade samma samma problem med en starthäst tidigare, hon hade troligen magsår, därmed INTE sagt att DIN har det!!!
Jag fick i princip sitta och mata med tårarnas sprutande, till sist fick jag rådet av vet. att ta av ALLT kraftfoder(HU VAD JOBBIGT DET VAR!)ge den minsta givan hö, låta henne få lugn och ro. Ska jag svälta hästen??? frågade jag i vild förtvivlan- han skulle ju äta istället tyckte jag. Vet sa att man "svälter" dem i några dagar för att sedan öka försiktigt.
Nu menar jag inte att du har dessa problem, men jag tänker ibland på det och jämnför med min yngsta dotter som kan leva på ett ½ ägg per dag, jag föröker att inte truga för då blir hon tvärmätt!
Nåja, svammelisvammel, skrev endast ner mina egna tankar, inget du egentligen behöver ta någon notis om.
Hästen? Jo hon började äta rejält efter att ha sluppit snabbjobben i två veckor samt en lättar svältkur. Radikalt? Ja- men effektivt, numera är det åt andra hållet....
 
Har du provat korn?
Det brukar funka på hästar som har svårt att gå upp och/eller hålla vikten.

Maxgivan är 600g havre / 100kg kroppsvikt och giva, Korn 300g / 100kg kroppsvikt och giva.(beräknat på hur mycket stärkelse hästens mage kan "ta hand om"). Om hästen ska väga ca 500kg kan det vara lämpligt att ge max 600g korn och 1,8kg havre i samma giva.

Vad har du gett för olja?
Majsolja brukar hästarna tycka är godare än tex rapsolja så det brukar gå att få i dom.

Frågan är om hästen får i sig tillräckligt med gräs för att täcka upp resten av behovet.... :confused:

När mitt varmblod fortfarande var mager fick han bara gå på bete nattetid på dagarna stog han inne i det svala stallet åt hö och sov. Detta gjorde att han inte stannade av i sin viktökning. Jag tror att det var från SLU jag fick detta förslag(det var dom som hjälpte mig att sammanställa en foderstat utifrån alla testresultat och lärde mig hur jag ska räkna både till friska hästar och till honom)...
Min häst hadde fel på tarmarna(frätskador pga fel foderstat och "dåligt" foder) så han kan inte ta upp foderet normalt och måste gå på special foderstat. Detta upptäcktes när han var 3år idag är han 16år(ej längre min) går fortfarande på specialfoderatater, betar nattetid på sommaren mm, men han har normalt hull.
 
Jag kan i princip ge hur många ggr jag vill och ger kraftfoder 4 ggr/ dag på vintern. Men jag önskar att jag skulle slippa undan med kanske 2 ggr på sommaren. Men är fler utfodringar det enda som funkar så gör jag ju det. :)
 
Hon står inne mellan 16-21 ungefär därför att exem hästen ska få lite sällskap och för att hon ska få äta lugn och ro.
Jag har eget hösilage så det känns lite bortkastat att köpa annat till henne endast. Dessutom var det rätt bra värden i det som vi tog ifjol. Det är egentligen inga vettlösa mängder hon skulle behöva äta av det men när hon inte vill. Hon har fri tillgång men jag är förvånad om hon ens får i sig 8 kg/dag.
 
Jag har gett krafft oil men då spottade hon ut maten genast, ryps oljan går an med långa tänder, majs olja har jag inte hittat. Jag skulle förstå om det var väldigt varmt eller mycket insekter att hon inte kunde äta som hon borde men ännu har det inte varit en fluga i sikte. Det är som om hon inte har tid att beta. Hon springer och leker hela tiden och så måste hon sova en stund. Kanske kan hon ta några tuggor en liten stund men så faller leklusten på igen och så är hon i full gång :D Hon verkar inte må ett dugg dåligt iallafall för hon är pigg, vaken, lekfull, lugn och go :love: Ska försöka få tag i korn och pröva med det.
 
Glömde fråga: hur är det med mängden kolhydrater hon får i sig om jag ger mycket havre tillsammans med gräset? Ökar inte risken för fång då? För nog är väl havren rik på kolhydrater? Innehåller korn åxå lika mycket som havren?
 
Nej, jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem med fång med gräs och havre. Det brukar ju vara själva förändringen i foderstaten som ger fång och fångsymptom och inte maten i sig. Det finns många hästar som får lite extra kraftfoder på betet just för att man är rädd för att de ska tappa hull.

Brukar hon äta hö och havre så borde det inte vara några problem med gräs och havre.

Har hon haft fång förut och/eller är hon känslig för foderbyten?

Hoppas att någon som är mer insatt i fångfrågor rättar mig om jag har skrivit felaktigheter. :o

mvh Jessica
 
Nej hon har inte haft fång förut och inte verkar hon speciellt känslig för byten heller. När jag fick hem henne blev det tyvärr helt tvärt byte av fodret å den enda reaktion jag märkte på det var lite gallor bak. Jag ska pröva med att ge henne havre flera ggr/ dag och öka på det åxå. Hjälper inte det får jag nervsammanbrott. :crazy:
 
Hej! Jag vet hur det kan vara, har själv en Russhingst som har haft samma problem, men jag skickade tillslut in ett träckprov till Ultuna, och det visade sig att han hade alldeles för lite Colie bakterier i tarmen, han skulle ha minst 10 000 bakterier han hade 10!! så hanfick äta träck från en annan RUND häst i 3 dagar och vipps vart han en rund ponny, jag vet att det finns pulver man kan ge med lika gott resultat. Lycka till med din häst. :banana:
 
Kraffts olja är baserad på soja, kanske din häst inte gillade smaken av den...
Prova att köpa en liten flaska med vanlig majsolja som du köper i en vanlig mat affär.
Bara för att testa om hästen äter denna olja. Det blir lite dyrayr med majsolja än med tex rapsolja, men prisskillnaden är inte så stor. Och om hästen äter den så är det jätte bra och om den inte gör det så har du inte slängt ut en massa pengar.
 
Din häst går ju på bete,finns det god tillgång på gräs så ska ju det räcka, men om du "trycker" i henne en massa havre = energi så är det ju ganska självklart att hon blir pigg ute ihagen och springer av sig sitt foder, har du raspat tänderna på henne? och kollat tarmfloran genom att skicka in träck? genom att fodra med en massa olika foder hit och dit så kan det slå ut varandra och resultatet blir mager häst.
Lycka till med din häst. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 233
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Ja, som rubriken säger; vad äter era hästar per dag, och i olika årstider? Går de ensamma i hagen? Eller med kompisar så de delar på...
2
Svar
30
· Visningar
2 677
Senast: Louice
·
Foder & Strö Efter att ha suttit och läst om russen som har ingått i ett forskningsprojekt utanför Uppsala så börjar jag fundera på mina egna...
2
Svar
30
· Visningar
2 873
Senast: cello
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 778
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Utställnings frågor
  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp