Oinbjuden gäst -tvestjärt!

karamelldrottningen

Trådstartare
Vad ska jag göra? Hittar inte henne då hon bara hoppade upp ur skålen med bär och försvann under soffan och sen när jag tittade var hon borta! Kan de föröka sig tro bara sådär? Hon eller han kanske bar på nått? Tyckte jag såg en minirackre nyss som kråla sig frammåt. Kan de äta upp hela hemmet tro? Väggar och allt?

Mår alldeles illa. Får väl mardrömmar inatt. Kryper väl in i öronen snart.
 
Sv: Oinbjuden gäst -tvestjärt!

Vad de än gör, så kommer de inte krypa in i någons öron.

En fuktad wellpappskiva brukar funka bra som fälla, som sedan eldas up/sänks i kokande vatten - alternativt transporteras till annan plats.
Hemma brukade min mamma använda bikarbonat som ett undermedel i hemmet - bl.a för att störa bort ovälkomna insekter.
 
Sv: Oinbjuden gäst -tvestjärt!

Oj, är tvestjärtar så farliga/skadliga? Det hade jag ingen aning om! Vi hade alltid en drös sådana i sommarhuset så här på sensommaren (innan vi rev huset och byggde nytt), men det var ingen som tyckte det var värre än spindlar, gråsuggor eller andra ofarliga insekter. Vansinnigt äckliga är de ju dock, men jag har alltid trott att de är ganska harmlösa och inte gärna tar sig in i folks hus (eller öron, för den delen).
 
Sv: Oinbjuden gäst -tvestjärt!

Jag minns förresten att min mormor brukade pudra ut kanel vid dörrlisterna och så för att hålla dem borta, oklart dock hur/om/när detta hjälpte.
 
Sv: Oinbjuden gäst -tvestjärt!

La hon ut bikarbonat lite överallt eller mer vid dörrlisten eller nått liknande? Fuktat wellpapp kan nog funka! Men bara fuktad med vatten då? Är det fukten de dras till?

Mineur: läste på en sida att de visst kan ta sig in i tex öronen eftersom de är allätare men känner att jag vill helst inte behöva ta reda på om det stämmer eller ej. Har inga problem med spindlar. Många insekter som kommer in är ju rätt ofarliga. Men tvestjärtar nä fy vidriga är de och kan leva upp till ett år :/

Funderar på om salt kan hjälpa? Det har jag nämligen massor av.
 
Sv: Oinbjuden gäst -tvestjärt!

Jag läste "objuden gäst-tvtjänst" och började fundera på vad fasen dom gjorde i din fruktskål :o
 
Sv: Oinbjuden gäst -tvestjärt!

La hon ut bikarbonat lite överallt eller mer vid dörrlisten eller nått liknande? Fuktat wellpapp kan nog funka! Men bara fuktad med vatten då? Är det fukten de dras till?
Hon lade ut det där hon inte ville att de skulle gå.
Wellpappen är fuktad med vatten. De små liven tycker om mörkt och fuktigt, och tycker att det är bättre att krypa in i wellpappens ändkanaler än att springa på öppet golv.
 
Sv: Oinbjuden gäst -tvestjärt!

Vad ska jag göra? Hittar inte henne då hon bara hoppade upp ur skålen med bär och försvann under soffan och sen när jag tittade var hon borta! Kan de föröka sig tro bara sådär? Hon eller han kanske bar på nått? Tyckte jag såg en minirackre nyss som kråla sig frammåt. Kan de äta upp hela hemmet tro? Väggar och allt?

Mår alldeles illa. Får väl mardrömmar inatt. Kryper väl in i öronen snart.

:rofl::rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Oinbjuden gäst -tvestjärt!

Vad de än gör, så kommer de inte krypa in i någons öron.
Du har fel, dom kryper in där och lägger ägg och sen äter larverna upp hjärnan. Det värsta är att man märker ingenting :eek: (men omgivningen märker desto mera). :o
 
Sv: Oinbjuden gäst -tvestjärt!

Det är därför dom heter Earwigs på engelska! :nailbiting:

Men det är en gammal skröna, dom kryper INTE in i öronen! Vi har miljoner tvestjärtar i trädgården, dom äter upp mina Klematisblommor :rage: så jag gillar dem INTE! Ibland hittar vi nån inne i huset. Inte i öronen, dock. Har man massor av dem kan man som sagt fånga dem med wellpapp eller liknande, där dom kryper in. En enstaka inne i huset skulle jag inte oroa mig över.
 

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 520
Senast: Lilahnee
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 475
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp