Oidentifierbar hälta

Sv: Oidentifierbar hälta

Vi har haft två isläningar med knä problem ingen var halt i trav eller galopp. Märkte det bara vid samling i tölt. Ingen av hästarna gick det att bedöva bort den ojämnheten jag kände i tölten.

Ena hästen hade en brosk skada som syndes på röntgen och det blev op med upprensning- hon är frisk idag.

Häst två hade en stor blödning i mediala partella ligamentet hittades med UL och blev även efter ett års vila inte bra - han är avlivat.

Som sagt ingen visa hälta i trav, böjprov eller blev bättre vid ridning av bedövning. Vi har en duktig vet som såg rörelsestörningen i tölt på volt och tänkte till lite. Hade en häst i helsingborg med liknande skada och där trodde man inte på oss. Men den hästen hade med en knä skada som hittades senare av annan vet.

Tycker du det käns som knän, be vet att ta ett Ul.

Jag ska nog faktiskt göra det för med tanke på första gången jag hade ut ET tyckte hon att han kändes gallig i v.bknä

Har din häst liknande problematik så skulle jag tro att bakkärran är roten till det onda och kotan symptomen.

Jag håller helt med dig, och jag tror det är en bra väg du är inne på ang. att prova behandling högt upp.

det finns ju några få veterinärer i sverige som är av åsikten att låga hältor faktiskt mkt sällan är primär problem, utan att det mesta börjar högre upp. Tyvärr är ju majoriteten av standard behandlingar fokuserade på att behandla de sekundära problemen och de primära upptäcks inte.....

Missan och maria_b; Jag var själv lite inne på bakknäet men vet. sa att vid hälta i bakknä brukar dem visa tendenser till att släpa tån i marken. Alltså att dem inte vill lyfta. Han är lite kortare i vb och knäpper till i hasen eller vad man ska säga. Inte spattaktigt. Därför dem tycker de ser ut som ett rörelsefel.

QUOTE]

Behöver inte vara så. Min ena häst visade ingen hälta i trav alls, men var stötig och lite jämfotahoppig höger galopp under ryttare, framför allt kom det fram när jag samlade ihop galoppen. Min häst gick t.om igenom veterinärbesiktning inför köp med detta. Det var först när vi bedövade bakknäet som häste galopperade mjukt och följsam även i högergaloppen, men hon hade inga som helst tendenser att släpa benet när hon var halt :)

Ja första antar jag då? Du skrev att hästen var halt i somras och nu blivit riden 3 mån. Många hästar blir ju dåliga igen pga att ryttarna har alldeles för bråttom med igångsättningen (och DÄR ska man verkligen inte alltid lyssna på vet.).
Säger inte att det är så i ditt fall men det kan ju vara något att tänka på inför nästa igångsättning.

Håller på att bli tokig..
Var inne med min häst till vet i somras.. Han var då halt i vänster kota bak.
Jag personligen tyckte de såg ut att sitta högre upp. Vi böjde igenom alla ben och bara där fick vi reaktion. Bedövade bort kotan och då var han bättre men inte helt ren. Vet tyckte dock att vi inte skulle göra något annat utan behandla.

Jag fick vet att röntga båda kotorna bak samt has och knä v.b. (var inte nöjd med att inte mer gjordes då han fortfarande inte var ok) Helt tomma så vet behandlade med cortison samt att han fick butta i 14dgr.

Bara så du vet så är det normalt att hästen inte blir 100% bra vid bedövning av en led/nerv. Om hästen går från att vara 3/5 halt till att bli tex. 80% bättre så bedöms det som tillräckligt för att konstatera att problemet sitter på det stället bedövningen gjordes på. Det är nämligen svårt att bedöva hästen helt haltfri då det kan vara så mycket strukturer involverat sekundärt, eller att hästen är "van vid att halta".

Om du tror att det är bakknä så be om vet ultraljuda där, som valvis säger. Så att ni får kikat på det också.

Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 527
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 091
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 724
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 449
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridkjol
  • Ringkota, operation!?