ohanterat föl

M

Messier

Har fått hem mitt efterlängtade föl :love:
Han är en hingst på 6 månader. Totalt ohanterad..första gången han har grimma på sig, står inne i en box.

Nu har jag börjat kunna borsta honom, klappa honom. Det går bra, han är lugn i övrigt. Men vågar inte släppa ut honom i hagen ifall han skulle få panik. Då han heller inte är van att bli led. Hur gör jag för att träna honom det?

Sv: ohanterat föl

Gå ut med boxgrannen och led fölet efter i långt grimskaft. Ha någon som kan gå bakom och smacka på (knuffa lite om det behövs). Ha tålamod och beröm.

Han är en hingst på 6 månader. Totalt ohanterad..första gången han har grimma på sig, står inne i en box.

Nu har jag börjat kunna borsta honom, klappa honom. Det går bra, han är lugn i övrigt. Men vågar inte släppa ut honom i hagen ifall han skulle få panik. Då han heller inte är van att bli led. Hur gör jag för att träna honom det?

Varför skulle han få panik i hagen? Hur ska han kunna söka sig till en annan häst och känna trygghet om han står på box?

Vad har uppfödaren sagt till dig? Har ni pratat alls om vidare hantering eller så?

Har du nån i stallet som kan hjälpa dig med honom?

så, om han får panik är det viktgt att han inte kan sticka, för då blir det problem. Se bara till att du har huvudet mot dej hela tiden så ska han inte kunna dra iväg. För att han ska kunna vända och dra så måste han ha huvudet med sig.

Den här diskutionen hade jag med min när han var 4 månader.

Bara en tanke, ska du ha honom på boxvila tills han går att hantera?

Skulle tippa på att han blir svårare och svårare att hantera för varje dag som går om han bara får stå inne.

Kan du inte sätta linor längs vägen till hagen och låta honom gå i lång lina medans ngn leder den häst han går ihop med? Alternativt ha honom lös tills han har lärt sig?

Sen brukar jag tycka, att har de väl lärt sig att stå uppbundna lungt och stilla och vet att ett steg framåt gör att trycket bakom öronen försvinner, så brukar det funka även när man leder. Börja där är mitt tips, och träna bara att hålla grimskaftet sträckt tills han gör en ansats att lätta på trycket framåt, drar han åt motsatt håll, behåll trycket tills du får en antydan framåt.

Korta lektioner ofta!

Får han inte vara ute i hage? :crazy:

Han kommer ha massa spring och bus i benen,bättre att släppa ut honnom så han blir lite trött i huvudet så kan du börja träna hanteringen sen,om du har en jättestor hage så kan du kanske minska den lite så du har koll på allt som händer,och i fall han gör illa sig,lättare att få tag på...

Jättebra som andra har sagt,om du kan sätta linor mellan stall och hage,och öva han på att bli ledd där.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar