Ohanterat 8-årigt sto

Sv: Ohanterat 8-årigt sto

Jag fick hem ett varmblod för två år sedan. Han var 7 år, HELT ohanterad och att kastrera honom var ett riktigt äventyr. Det var mer eller mindre pilkastning med lugnande och mycket modig veterinär efter att vi drivit in honom i stallet. Sedan liggande kastrering i hagen och tre man för att få in drogad häst i stallet.
I början krävdes det fem-sex personer för att i träns kunna leda honom runt stallet, men snart lärde han sig. Han såldes efter tre månader, då gick han lugnt efter en på hängande grimskaft, var urmysig att hantera (sparkade/bet aldrig) och älskade att man pysslade med honom. Han var dessutom helmysig att rida! Inte jobbig alls att rida in och lärde sig fort. Älskade att bli riden!

Sedan har jag två femåringar och en fyraåring i bagaget med... Alla ohanterade direkt från lösdrift... Spännande företag att lasta kan jag meddela. Men alla är urmysiga hästar och älskar att bli pysslade med. Lätthanterliga redan efter en-två månader.

Tänkte bara berätta lite, det brukar funka att ta dem när de är äldre.

Maräng skrev:
Tänk såhär: Vad får du ut av det? är det värt det? Vad kan du vinna på det?

Och vänd sedan på det: Vad får hästen ut? Kommer hästen att vara lycklig och få ett bra liv?

Vissa hästar förtjänar att få avsluta sina liv.

Min tanke..:cool:

Förstår inte riktigt hur du tänker. Denna häst har gått och drällt och varit överflödig större delen av sitt liv...om hon kommer till mig får hon ju en uppgift, får vara nyttig - något åtminstone jag tror att alla hästar behöver för att må bra.
Och att vissa hästar förtjänar att få avsluta sina liv...? Ja, möjligen de som är obotligt sjuka eller skadade...men det gäller ju inte denna, hon är som sagt frisk o fräsch.
Förklara gärna hur du menar

Jag tror nog att hon tänker på faran tex. Att du kan ramla av och göra illa dig. När hon skriver är det värt det. Men det andra förstår inte jag heller. Eftersom hästen inte är sjuk eller något.
Att vissa hästar förtjänar att få avsluta sina liv.....tex,
Du har helt rätt i att hästen kommer att bli väldigt glad sedan när den väl vet vad du vill tex i ridningen. Att dom behöver göra något för att må bra. Det ser jag ju på min häst. Han kommer när jag ropar när han är i hagen. Han vill mest bara bli riden av mig. När någon annan rider så tittar han efter mig hela tiden. En gång när jag stod och tittade på när min dotter red honom på ridbanan. Kom det en bekant med bil och jag gick fram till honom och började prata. Då blev hästen så orolig så att han bara stack iväg till mig. Dottern hade inte en chans att stanna honom. Men det var för ett par år sedan nu kan hon rida honom bättre.
Han går bredvid mig som en hund. Jag behöver inte hålla honom, stannar jag så stannar han, börjar jag backa så backar han. Och detta har jag inte övat på. Det har kommit av sig själv.
Han är väldigt speciell för mig. Ändå har jag 3 st hästar till som är mina.

Jo, hästen blir verkligen speciell för en. Och man vill ju inbilla sig att man blir speciell för hästen oxå :)

Vill tillägga att jag uppfattade det som förvånansvärt lätt att få henne att göra saker som tex gå bakom mig, stanna bakom när jag stannar, flytta sig utan att jag ens vidrör henne osv..
Kanske är det för att hon var ett oskrivet blad, och att hon tog till sig alla mina signaler utan "förutfattade meningar". Köper man en "vanlig" häst som haft tex flera ägare som gjort intryck på hästen, kanske hästen lärt sig deras språk och inte så snabbt uppfattar vad jag menar. Alltså, alla människor har ju olika kroppsspråk och sätt att hantera sina hästar...

Oj vad svamligt det blev :rofl: Kanske inte har ngt med tråden att göra, men...

Och jag tycker absolut att en häst förjänar en chans även om den bara gått och skrotat i hagen i för många år. Ser absolut ingen anledning att ta bort en häst av den anledningen!

Jag menar i "din hästs" fall, hade ngn reagerat och velat ta bort hästen om den varit säg fyra år och kastat av ryttaren vid första uppsittningen? Det tror inte jag. Man kan hur lätt som helst se till att bli avslängd första gången man sitter upp på en unghäst om man gör det på fel sätt...

Din häst verkar ju vara trevlig vid hantering osv, så ngt omöjligt lynnes fel är det nog inte frågan om.

Som sagt, lycka till med utmaningen!

AnneSofie skrev:
Jo, hästen blir verkligen speciell för en. Och man vill ju inbilla sig att man blir speciell för hästen oxå :)

Vill tillägga att jag uppfattade det som förvånansvärt lätt att få henne att göra saker som tex gå bakom mig, stanna bakom när jag stannar, flytta sig utan att jag ens vidrör henne osv..
Kanske är det för att hon var ett oskrivet blad, och att hon tog till sig alla mina signaler utan "förutfattade meningar". Köper man en "vanlig" häst som haft tex flera ägare som gjort intryck på hästen, kanske hästen lärt sig deras språk och inte så snabbt uppfattar vad jag menar. Alltså, alla människor har ju olika kroppsspråk och sätt att hantera sina hästar...

Oj vad svamligt det blev :rofl: Kanske inte har ngt med tråden att göra, men...

Jo jag förstår hur du tänker...det är ju lite det jag är inne på och som utövar lockelsen, just ATT det blir en sån lång "resa" ihop med hästen...det är liksom oundvikligt att man lär känna varandra väldigt väl då.

AnneSofie skrev:
Och jag tycker absolut att en häst förjänar en chans även om den bara gått och skrotat i hagen i för många år. Ser absolut ingen anledning att ta bort en häst av den anledningen!

Jag menar i "din hästs" fall, hade ngn reagerat och velat ta bort hästen om den varit säg fyra år och kastat av ryttaren vid första uppsittningen? Det tror inte jag. Man kan hur lätt som helst se till att bli avslängd första gången man sitter upp på en unghäst om man gör det på fel sätt...

Din häst verkar ju vara trevlig vid hantering osv, så ngt omöjligt lynnes fel är det nog inte frågan om.
Som sagt, lycka till med utmaningen

Nej jag tycker ju också att det är vansinne att avliva en frisk, trevlig häst av sådana skäl. Egentligen handlar det nog bara om att hon är varmblodstravare= "värdelös" rent ekonomiskt...hade det varit en häst av "finare" ras hade hon säkert fått fler chanser.
Tack för dina tankar!

Jag skulle inte tveka!

Tar alltid chansen om jag kan att göra en hästs liv meningsfullt och roligt!

Lycka till!

Hej hej!
Tycker absolut ett du ska ge henne en chans om det känns helt rätt för dig..:)
Själv var min förra häst ett varmblod som stått i flera år och var mer eller mindre ohanterad och även han blev räddad från slaktaren..jag kände kärlek vid första ögonkastet :love:
Första veckorna funderade jag lite vad jag gett mig in på:crazy:
Tog även hjälp av en tränare med inridningen så att allt gick rätt till från början och kanske slapp klanta till det själv på nåt vis så man fick börja om från början igen..haha! man lär sig väldigt mycket av att titta på nån som verkligen kan och ta till sig lite råd..

lycka till med din tös om det blir ett köp!

Nu blir det veterinärbesiktning på onsdag...om allt är OK då så tar jag henne :crazy:
Har umgåtts en del med henne senaste dagarna och hon har liksom frustat sig in i hjärtat lite...ja, ni vet ju hur jag menar :)

Tack för alla intressanta svar! Verkar som det finns fler här som inte drar sig för ovanliga hästprojekt, kul. Kommer säkert att hänga här framöver och dryfta hästlivet med er.

Någonting som jag verkligen skulle vara noga med är att skriva ett mycket utförligt kontrakt och redan nu sätta ett fast pris på henne.

För även om allt verkar bra nu och ägarna är helt med på dina planer och slaktpris osv så kan mycket ändra sig jag lovar!

Tänk själv när du jobbat med hästen och den verkligen blivit fin och ridbar mm. Då är det lätt för köparna att byta riktning. Varför ska vi sälja den här fina hästen för någon tusenlapp nu när vi kan få ut det fyra dubbla i pris om vi sätter ut en annons på den. osv.

Jag har läst flera sådanna historier här och det är ju inte roligt för dig eller kusen om det skulle bli så!

Varför ska du ha den på foder i ett år? Kanske bättre att köpa loss den nu på en gång? Lycka till med veterinärbesiktningen!!!!!!

aramis skrev:
Någonting som jag verkligen skulle vara noga med är att skriva ett mycket utförligt kontrakt och redan nu sätta ett fast pris på henne.

För även om allt verkar bra nu och ägarna är helt med på dina planer och slaktpris osv så kan mycket ändra sig jag lovar!

Tänk själv när du jobbat med hästen och den verkligen blivit fin och ridbar mm. Då är det lätt för köparna att byta riktning. Varför ska vi sälja den här fina hästen för någon tusenlapp nu när vi kan få ut det fyra dubbla i pris om vi sätter ut en annons på den. osv.

Jag har läst flera sådanna historier här och det är ju inte roligt för dig eller kusen om det skulle bli så!

Varför ska du ha den på foder i ett år? Kanske bättre att köpa loss den nu på en gång? Lycka till med veterinärbesiktningen!!!!!!

Ja hu, hemska tanke! Kommer såklart skriva in i kontraktet vilket pris det är som gäller....men tack för varningen!
Vill ha henne på foder först för min egen skull, så jag har chansen att lämna tillbaka hästen om något *verkligen* skulle vara åt skogen...typ allvarligt lynnesfel, om hon inte går att ha med andra hästar etc. Är iofs himla envis, så jag ger inte upp för småsaker...men hästen har gått så länge utan omvårdnad att det är svårt att bilda sig en uppfattning om allt i förväg.
Tack för lycka-till-et!

Jag skulle försöka korta ner fodervärdstiden till en prövotid på någon eller ett par månader. På den tiden så hinner du ju se om någonting står fel.
Jag skulle ändå inte lita på att det inte skulle skära sig på vägen trots kontrakt.

Men bara du har klart skrivet pris så även om någon erbjuder sig att köpa hästen för orimmliga 50,000:- så får dom inte det för du ska köpa den för säg 3000:-. Det är ju det viktigaste (speciellt när du kommer lägga så mycket jobb och tid för att få ordning på hästen.)

Veterinärbesiktningen gick bra, inga styggelser hittades och pållen skötte sig fint.
Så nu har jag bestämt mig för att jag vågar...snart får hon flytta! :banana:

Liten solskenshistoria från mitt håll!

En kompis såg ett sto i en hage som rörde sig trevligt, hade fått föl och var sju år gammal - samt helt ohanterad.

Hon köpte henne, red in henne och denna säsongen har de börjat tävla dressyr, placerad varje gång i LB och LA klasser. Tjejen är duktig och seriös och har god hjälp, hon har haft hästar länge och de tränar msv-rörelser. Visst har det varit problem emellanåt, men det är det ju ibland med de flesta hästar.

Så visst kan det funka!

Belinda skrev:
Veterinärbesiktningen gick bra, inga styggelser hittades och pållen skötte sig fint.
Så nu har jag bestämt mig för att jag vågar...snart får hon flytta! :banana:
G-R-A-T-T-I-S-!-!-! Välkommen till ridtravar-gänget :) :D

Jag sökte en häst till, och såg en annons i lokaltidningen på ett kallblodstravarsto på 10 år, hon var travtränad lite lätt tills hon var ca 5 år (utan start) sen skrotade hon i en hage och fick gå ut och in i stallet utan grimskaft. Jag ringde, åkte och tittade, fick priset och ville provrida. Ägaren (som haft henne i 6 mån) ville inte det eftersom att hon skenar iväg, gör sig av med ryttaren, går ej att rida ut på ensam mm (Tillridaren dom anlitat hade åkt av åtskilliga gånger). Jag ville provrida innan köp, till slut gav dom med sig om jag gjorde det på egen risk. Jag och min dotter longerade lite först för att se hur hon rörde sig, sen sadlade vi henne och jag satte mig upp. Jag kände direkt att det kunde explodera, men jag upptäkte lika snabbt att om jag höll ut benen från hennes sidor så gick det bra.(ägaren undrade vad jag gjorde med hästen, hon hade aldrig varit så lugn någon gång:p ) Under tiden jag red så kom ett par och ville köpa henne. Men jag hade första tjing så jag fick bestämma mig först, det andra paret bjöd dubbla summan för henne men jag hade första tjing till priset som dom sagt. Jag kände att NU eller ALDRIG så jag bestämde mig direkt.:(
Jag åkte och hämtade henne samma dag. Väl i stallet med 9 andra hästar var hon galen. Hon började med att spränga boxdörren. Hon sprang över allt och alla. Vi började med att lära henne att uppföra sig i grimskaft (så att barnen skulle kunna gå med henne) vi red in henne på nytt (ordentligt) hon har tränats lite NH. NU efter 3 år har jag världens trevligaste häst :love: . Hon följer mig som en hund, har fullt förtroende för vad jag säger inför nya uppgifter (säger jag att hon ska hoppa över en okänd bäck så gör hon det), går aldrig ur boxen utan kommando (även med dörren öppen) accepterar skänklarna, hoppar tekniskt bra, har lite svårt för galoppen ännu.
Har lite "travtendenser" kvar, men det får man ta, och allteftersom jobba bort. Jag har inget krav på att hon ska bli en tävlingshäst. Så jag tycker att om DU anser dej ha tiden och orken så tycker jag satsa på hästen under förutsättning att du inte har kravet på att ha en tävlingshäst. Däremot om det går bra så kan det kanske bli några tävlingar, men det får du se som bonus.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Hmm... Jag fick min varmblodsvalack när jag var 14, för 5 år sedan. Det var min första häst och jag var defenitivt inte redo för en vild travare. Han sprängde staketet, sparkade mej och var allmänt vild. Jag fick inte lämna tillbaka honom för ägaren ville inte ha tillbaka honom så jag fick alternativet att slakta honom av ägaren. Nu är han dundersnäll att hantera och hålla på med och han är ridbar, men han är och har alltid varit fruktansvärt nervös för allt, det går bättre o bättre men men. . . .. .

Liknande trådar

A
Träning Nu behöver jag tips! Jag kan en hel del om NH (Har tagit "lektioner" under drygt ett års tid, även om det var några år sedan, och...
Svar
14
· Visningar
2 308
Senast: Elisabethh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur