Ohanterat 8-årigt sto

Kosmostanten

Trådstartare
Är jag galen som ens tänker tanken?
Har blivit erbjuden ett 8-årigt varmblodssto, ett år på foder för senare ev köp (typ slaktpriset)
Hon har gått och drällt i hagen större delen av sitt liv, förutom att hon fått två föl. Aldrig startad på travet, knappt ens inkörd...men enligt uppgift helt frisk. Halvhjärtat försök till inridning har gjorts för några år sedan, men damen hade temperament och skrämde dem som försökte - enligt uppgift genom att "explodera" och förpassa den tilltänkta ryttaren till stallbacken - så de lade ner försöket.
I övrigt verkar hon trevlig att hantera, hon är lugn och pysslig och som det verkar utan olater, dock ranghög och smart.
Jag har en hel del erfarenhet av att jobba med trassliga hästar, dock har mitt hästande legat nere under ett antal år pga barn och annat. Men det här projektet känns väldigt lockande...särskilt som det är hennes enda chans, slaktbilen är det enda som annars väntar för hennes del :cry:
Min tanke är att börja från början, som med en unghäst. Markövningar, ledarskapsövningar, longering, tömkörning osv, i minst ett halvår (eller den tid det tar, kanske ett år) innan jag ens funderar på att sitta upp. Har inte bråttom med själva ridningen.
Kommer självklart att göra en veterinärbesiktning innan.
Vad säger ni...någon mer som skulle ens fundera på detta projekt? Och vad tror ni om förutsättningarna att lyckas? Tänkbara problem som inte slagit mig? Lite input är aldrig fel...har ju inte bestämt mig än. Men nog känns det lockande...

Sv: Ohanterat 8-årigt sto

Tänk såhär: Vad får du ut av det? är det värt det? Vad kan du vinna på det?

Och vänd sedan på det: Vad får hästen ut? Kommer hästen att vara lycklig och få ett bra liv?

Vissa hästar förtjänar att få avsluta sina liv.

Min tanke..:cool:

Tja varför inte...?
Se bara till att det finns möjlighet för dig att avbryta fodervärdsskapet om du ångrar dig, och ta inga onödiga risker...
Att hästen "exploderade" kan mycket väl bero på att den är ohanterad och inte vara redo för att ridas. Men visst blir det en utmaning att ta sig an en vuxen häst som aldrig kanske stött på motstånd från en människa. Kan vara svårt för henne att anpassa sig och trevliga varmblodingar finns det många av om du skulle välja bort henne.

Min kompis fick ett halvblod som av olika skäl inte ridits när den var 8 år. (hade haft skador och man tog föl.) Min kompis tog den pga härstamningen och för att hon tyckte synd om den. Det gick förhållandevis bra till slut, men det var väldigt svårt att få en vuxen häst att acceptera ryttare. Många farliga situationer och många gånger var hon nära att ge upp. Hon hade bra medhjälpare omkring sig. Annars hade hon gett upp.
Har du det? Vet du vad du ger dig in på?
Någon sa en gång att en dålig häst kostar lika mycket som en bra att hålla med mat stall, vet, skor osv. Det är väldigt sant. Vågar du ta risken, så ok. Men annars finns det ridna hästar som behöver nya hem. Jag föredrar ju fullblod framför varmblod :smirk: och i galoppvärlden finns också hästar att få mycket billigt, som inte kommit till start av olika skäl. Som riskerar avlivning, pga sent utvecklade eller inte tillräckligt snabba. Unga hästar. OCh hästar med ridhästegenskaper.
Så tycker jag, men men om du fastnat för den är det väl svårt.

Tycker inte alls du verkar galen.Att döma av vad du skriver så verkar du ju ha ganska så klart för dej hur mycket som krävs.Du verkar ju också vara insatt i vilken stor betydelse ledarskapsträningen har och att det får ta tid. Under förutsättning att du låter det ta den tid det tar, så tror jag att du har stor möjlighet att lyckas bra med hästen.Så om du själv vill så finns det väl inga hinder.

Den situationen känner jag igen.
Min Frieser Zeeke var ohanterad då jag köpter honom som 10 åring och då var han dessutom hingst tills för tre månader innan jag köpte honom.
Han var oerhört dominant mot människor.
Med ledarskapsträning och vardagliga sysslor med honom fick jag en KANONKILLE.
Jag har väl alltid gillat lite utmaningar sådär, men gå på magkänslan hur det känns när du träffar hästen och känns det ok så slå till och ta den.

månFare skrev:
Tja varför inte...?
Se bara till att det finns möjlighet för dig att avbryta fodervärdsskapet om du ångrar dig, och ta inga onödiga risker...
Att hästen "exploderade" kan mycket väl bero på att den är ohanterad och inte vara redo för att ridas. Men visst blir det en utmaning att ta sig an en vuxen häst som aldrig kanske stött på motstånd från en människa. Kan vara svårt för henne att anpassa sig och trevliga varmblodingar finns det många av om du skulle välja bort henne.

Tror också att de gick alldeles för snabbt fram med uppsittningen, inte konstigt alls att hon reagerade på det.
Jo, jag vet att det finns gott om trevliga hästar därute...men jag skulle verkligen vilja ge just denna en chans, hon har ju aldrig fått någon. Tack för ditt svar!

oopsie skrev:
Min kompis fick ett halvblod som av olika skäl inte ridits när den var 8 år. (hade haft skador och man tog föl.) Min kompis tog den pga härstamningen och för att hon tyckte synd om den. Det gick förhållandevis bra till slut, men det var väldigt svårt att få en vuxen häst att acceptera ryttare. Många farliga situationer och många gånger var hon nära att ge upp. Hon hade bra medhjälpare omkring sig. Annars hade hon gett upp.
Har du det? Vet du vad du ger dig in på?
Någon sa en gång att en dålig häst kostar lika mycket som en bra att hålla med mat stall, vet, skor osv. Det är väldigt sant. Vågar du ta risken, så ok. Men annars finns det ridna hästar som behöver nya hem. Jag föredrar ju fullblod framför varmblod :smirk: och i galoppvärlden finns också hästar att få mycket billigt, som inte kommit till start av olika skäl. Som riskerar avlivning, pga sent utvecklade eller inte tillräckligt snabba. Unga hästar. OCh hästar med ridhästegenskaper.
Så tycker jag, men men om du fastnat för den är det väl svårt.

Jag är rätt medveten om farorna, men det skadar aldrig att tänka över det lite extra. Har jobbat mycket med problemhästar, men som sagt är det ett tag sedan. Det gäller väl framförallt att gå långsamt och försiktigt fram, samt att som du säger ha bra medhjälpare (vilket jag tror jag har).
Visst har du rätt i att det kostar lika mycket att ha en dålig häst som en bra...i det här fallet är det utmaningen i sig som lockar mig.
Tack för ditt svar!

Belinda skrev:
I övrigt verkar hon trevlig att hantera, hon är lugn och pysslig och som det verkar utan olater, dock ranghög och smart.
Känner du för hästen, och om hon verkar snäll och trevlig att hantera - så varför inte? Med mycket träning från marken och generell hantering innan så kan hon nog bli en riktigt trevlig ridhäst om man ger det lite tid. Men som sagt, det gäller ju att man känner för hästen.

Det verkar som om du vet vad du gör, så LYCKA TILL!

Hästen som du beskriver låter precis som min "pärla" innan jag köpte henne!

Köpte henne som oinriden och knappt hanterad (flask matad som föl) sju åring. Mannen som ägt henne (travtränare) hade som jag förstått det inte haft tid för henne första åren, och sen när han försökt köra in henne hade det gått snett direkt.

Jag tänker ibland så här i efterhand att jag måste ha varit galen, men det kom att bli mitt absolut bästa hästköp hittills. Har haft henne i sex år och vill ha henne kvar så länge det bara är möjligt!

Hon är oxå en mkt bestäm men dock rätt osäker dam som är lätt att missförstå. Men med en sån bakgrund som hon har så blir man nog rätt speciell..

Jag tog det mkt lugnt och försiktigt med min, lät ALLT ta den tid det tog och pressade henne aldrig. Hanterade henne och red in henne helt själv utan nån hjälp. Min mamma sa att hästen var galen :D och vågade inte hantera henne :rofl: Men jag har aldrig upplevt det som svårt eller speciellt farligt då jag tog allt från första början och gav henne all tid i världen. Tycker att det flöt på relativt problemfritt och var mkt lärorikt och roligt!

Nu är hon en väldigt trevlig häst (dock speciell som sagt) och ridning och hantering är inga som helst problem. Man får en väldigt speciell relation till hästen när man har jobbat så mkt ihop.

Jag fick min oxå för "slakt pris" och räddade henne från å bli hamburgare.

jag tycker absolut att du ska ge hästen en chans om du gillar den och är beredd på vad det innebär, vilket du verkar vara!

Se det som att du får chansen att "forma" en trevlig häst från början.

Kan tillägga att jag inte är nån tävlingsryttare eller proffs på nåt vis, men med tillräckliga kunskaper och mkt sunt förnuft så går det att lyckas med goda resultat!

Ett stort lycka till om du bestämmer dig för att ta dig an hästen! :banana:

oopsie skrev:

Jag köpte för en månad sen ett 6-årigt halvblodssto som inte är inriden, bara hanterad när det behövdes (verkning typ). Och jag har aldrig träffat en häst som är så trygg i sig själv men samtidigt helt underbart känslig för kroppsspråk! Har suttit på henne 5 ggr och 3 av dom gångerna har jag ridit ut med henne (med sällskap, barbacka i skritt). Allt funkar kanon! :love: Så jag tror tvärtom att det kan vara en fördel att hästen fått mogna färdigt (psykiskt och fysiskt) innan människor kommer och lägger sig i för mycket.

Jag skulle nappat om jag haft pengar och tid att lägga ner på en sån häst. Och om jag visste att jag själv ville behålla den sen eller visste att jag kunde ordna ett bra hem åt hästen.

/Maria

Jag tycker att du ska pröva. Jag fick själv en 14 årig halvblodsvalack gratis. Skulle ha slaktats annars. Någon hade nog också försökt att rida in honom när han var ung. Hade gått i hela sitt liv på samma ställe hemma i hagen och inte gjort någonting. Hade bara några stora fåglar och några getter som sällskap. Kom till mig och vävde och var orolig som en hingst (fast han var valack). Hade blodmask och tjock päls. Nu är han 20 år och rids som en vanlig häst. Men vi hade ju förstås lite problem vid inridningen. Han reste sig en gång och vi ramlade baklänges båda två. Som tur va blev han lika rädd som jag så han slutade att resa sig i protest. Han backade och slog med fram fötterna och skrek i stället.
Lycka till!
Glömde skriva, att han var oskodd och nästan helt ohanterad. Din ev häst är ju iaf hanterad och kanske skodd och verkad?!

Båda mina hästar vbls travare.
Köpte min valack 7 år - inkörd och vild :D
Stoet 12 år och knappt riden.

Allt har gått bra, men det tar ju lite längre tid
Go for it!

Nej nej nej, aldrig mera skulle jag ta sådan "pärla". Haft en och vill ingen mera. Trots mycket hjälp, tid och tålamod det blev en katastrof. Varför ta något vrak när du kan få nånting normalt på samma priset!!!!!

yazmin skrev:
Nej nej nej, aldrig mera skulle jag ta sådan "pärla". Haft en och vill ingen mera. Trots mycket hjälp, tid och tålamod det blev en katastrof. Varför ta något vrak när du kan få nånting normalt på samma priset!!!!!

Vrak? Det är en individ vi talar om, en levande varelse!
För mig handlar det inte alls om pengarna, jag är inte ute efter en "billig ridhäst" utan en kompis för livet...jag ser detta som ett projekt, en utmaning.

gejsa skrev:
Glömde skriva, att han var oskodd och nästan helt ohanterad. Din ev häst är ju iaf hanterad och kanske skodd och verkad?!

Japp, hon är van att ledas i grimma o träns och har blivit longerad och tömkörd någon gång i dimmig forntid. Aldrig skodd, men regelbundet verkad.
Vad kul att det gått så bra med din häst!

AnneSofie skrev:
Man får en väldigt speciell relation till hästen när man har jobbat så mkt ihop.

:banana:

Det är väl mycket det som lockar. Tack för ditt svar, för dig/er verkar det ju ha gått hur bra som helst!

Håller helt med Annsofie att man får en helt annan relation med en häst som tex har stått länge i sitt liv. Eller kanske farit illa med att ingen har brytt sig om den som min då. Jag har ridit in andra hästar också men jag har aldrig fått denna relation som är speciell just med honom.

Liknande trådar

A
Träning Nu behöver jag tips! Jag kan en hel del om NH (Har tagit "lektioner" under drygt ett års tid, även om det var några år sedan, och...
Svar
14
· Visningar
2 308
Senast: Elisabethh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama