Oh no. Hjälp!

R

Revontuli

Vill ha svar snabbt. Min hund åt just 2cm av en snickers, hur illa är det?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Oh no. Hjälp!

Vissa hundar tål choklad bättre än andra, det är tyvärr allt jag vet. Snickers innehåller ju inte heller speciellt mycket CHOKLAD, eller har jag fel? Är det inte bara ett väldigt tunt chokladöverdrag och resten består mest av nötter, kola och dylikt?

ingen fara väl så länge den inte är allergisk mot nötter? :p

Om du tänker på chokladen är vissa mer känsliga än andra.. Våra händer det inget med om äter choklad.

visst, choklad är farligt för en hund och dom SKA inte äta det. men ärligt talat tror jag inte att som du skriver, 2cm snickers gör någon skada..
Men är du riktigt orolig så tycker jag att du ska kontakta en veterinär:idea:
Vad är det för hund btw?

Då Snickers innehåller blandannat choklad så är det nog inte allt för bra, eftersom att hundar inte bör äta det. Vad det blir för konsekvenser av 2cm Snickers har jag ingen aning om, så pass insatt är jag verkligen inte.
Men eftersom att det handlar om en mycket liten mängd choklad så kanske det inte är någon fara?

Funderade mer på chokladen i det hela.. :)

tror han överlever. ge honom lite mat eller så, så späs det ut i matsäcken eller nått om du är orolig :p

Får hoppas det då närmaste vet. finns 50min bort och det är snöstorm... Får väl vakta henne lite extra noga. Vet inte om det hör till saken att hon är liten -5kg ungefär.

Hon gnager glatt i sig tuggben nu.. Innan snickersen trashade hon en socka :crazy: :D Kanske inte så bra det heller.. lilla busfröt.

Det är en lite överviktig bichon frisé. En ganska liten hund alltså. Ca 3 år gammal är hon. Får väl kontakta vet eftersom det är så långt dit och snöstorm så vill jag nog inte chansa på att åka in först sen om hon visar ngt..

hm, du kan ju alltid ringa och fråga vet. men det borde ju inte vara någon fara :) men man sover ju alltid bättre om man har fått det bekräftat..

Skönt att det låter på er som att det inte är någon större fara. Är så vanligt att man hör om det där med "chokladdöd"... Så man blir ju orolig :)

:bow: Tack! det borde betyda att hon klarar av ca 50g.. och 2cm snickers är nog inte 50g ren choklad.

Lite extra- mörk choklad då? Hur mkt kan den äta då? För det ska väl vara giftigare...

Off Topic.
Min syrras tax åt 1 kg likörpraliner en gång. Förgiftad blev han- Bajsade och kräktes hela natten. Tog ett tag innan de hittade vad det var han hade fått i sig. Glanspappret gav ju en hint. Men jag tror inteatt de gjorde något särskilt hosveterinären efteråt.

60 gram/kg ljus choklad är dödlig dos. Mörk choklad är farligast eftersom det innehåller mer kakao och därmed teobromin. 140 gram mörk blockchoklad har dödat en 25 kg hund enligt giftinformationscentralen. 200-300 gram ljus choklad till en stor hund ger allvarlig förgiftning.

Källa:Vademecum smådjur av Henrik Hedberg

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
861
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 010
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
425
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka