Öh...Hjälp mig tänka

wrangler

Trådstartare
Min hjärna vill inte fungera. Jag skyller på min sköldkörtel!

Om ett lusern innehåller 160 g smrp/kg så betyder det att ett kg av detta direkt fyller maxgivan av protein/utfodringstillfälle för en "häst" på 160 kg -eller???

Så till en häst på säg 320 kg kan man ge ett par kg lusern men inte tillsätta någon soja i det?

Jag vet att överskott av protein från grovfoder inte är farligt men det jag är ute efter är om man kan tillsätta protein koncentrat utöver lusernen eller om proteinet i lusernet ska räknas med i maxgivan trots att det är ett grovfoder-om ni är med på vad jag menar.

Eller kan jag till hästen på 320 kg i teorin ge x antal lusern + 320g soja /utfodringstillfälle till exempel?

Hjälp.

Sv: Öh...Hjälp mig tänka

Jag vet inte hur du tänker men jag använder nog inte sköldkörteln ;)!

Allvarligt talat så är jag helt med på hur du menar. Jag har kanske ingen svar på din fråga men eftersom ingen annan heller svarat så:

Det som är farligt är ju om för mkt proteinkoncentrat landar i grovtarmen för då blir det en bakterietillväxt av oönskade bakterier vilket kan ge baron.... ngnting sjukan.

Men om du ger proteinkoncentrat tillsammans med grovfoderproteiner så kommer koncentratet att tas upp typ genast och lusernproteinet senare ev i grovtarmen. Det är nog inte jättefarligt men kanske lite onödigt. Det finns många teorier om huruvida aminosyror kan tas upp gnm grovtarmens väggar. Jag har läst en del av dem och är inte övertygad om att de verkligen kan passera tarmväggen. I så fall kommer de väl att utnyttjas av mikroorganismerna eller följa med ut.

Sedan kan man ju tänka sig att man ger proteinkoncentrat och samtidigt grovfoder som säkert kommer att komma "sist i kön" och kanske skjuta iväg koncentratet till grovtarmen - inget drömscenario precis!

Vi har våra hästar hemma och jag ger dem proteinkoncentratet för sig och grovfoder vid ett annat tillfälle just med tanke på detta.

Jag vet inte om du blev ngt klokare. Jag förklarar gärna mer om det inte går att förstå mitt svar.

Baron Gruff sjukan ja...

Jag förstod ditt svar men vet inte om jag blev mycket klokare ändå :D

Detta handlar om en häst som får fri tillgång på grovfoder, och sin giva lusern en gång under dagen (till kvällen). Undrar helt enkelt om jag kan ge henne sojan samtidigt.... eftersom jag inte ger så mycket kraftfoder över huvud taget till någon, eg bara lite betfor med mineraler förutom två som får lusern och soja också. Som det är nu fodrar jag alltså bara kraftfoder en gång/dag.

Så enkelt fast ändå så svårt :p

Men är inte det en sanning med modifikation vad gäller proteinöverskott. Du får väl bland annat en ökad belastning på lever och njurar.

Jo. :laugh:

Jag funderade mest på hur stor skillnad det gjorde, och om jag skulle räkna med proteinet i lusernet för varje giva. Jag kan fodra flera gånger, men fodrar helst inte kraftfoder på morgonen. Dels har jag som sagt aldrig gett mina hästar så mycket kraftfoder och eftersom jag har "flextid" vad gäller utsläpp osv (mina hästar har alltid mat) så är det så skönt att slippa fodra kraft på morgonen för då står inte hästarna o väntar på det = jag kan gå in i stallet och göra något annat i en timme innan jag släpper ut o fodrar om jag vill, för hästarna är inte otåliga o hungriga. Visserligen kommer dom inte vara hungriga om jag fodrar kraftfoder men dom kommer ändå säkert vänta på det :-) Plus att jag då måste ge alla andra om står inne något.

Som sagt, det är inte ett svårlösligt problem i sig men om jag kunde klara mig på att bara ge kraft o krubbskrammel en gång hade jag varit glad.

Den enda "kraftfoder" denna hästen får är ju egentligen sojan (som inte är så mycket eg men lusernet har ju ganska bra smb prt värden), o lite betfor. Men eftersom hon får rätt mkt lusern så måste jag väl tänka på det antar jag.

Gud vad jag känner mig svamlig idag :o

Jag tror att du vinner på att dela upp det för då blir det nog utnyttjat maximalt, verkar lite som att elda för kråkorna att ge allt på en gång även om det antagligen inte är farligt.

Kan du inte ge sojan en gång vid ett bestämt tillfälle och soja och betfor så där lite när det passar?

Du menar lusernet vid ett tillfälle o betfor+soja när det passar antar jag :laugh:

Jo, jag får nog göra så....

Tack för svaren! :D

KL

Jag har lite följdfråga då, eftersom jag också får lite rynkor i pannan när jag försökt planera fodergivorna.

I nuläget ger jag 300g soja om dagen, 200 kväll och 100 morgon. Ska höja till 400g per dag.

På morgonen får han bara 0.5-1 kg hö (eftersom de fortfarande har mycket gräs i hagen och det inte börjat komma frost än), när han kommer in på kvällen får han 0.5 kg lusern, och vid kvällsfodring får han hö och 200g soja.

Lusernet ger jag separat, dels för att han ska ha nåt att tugga på om han står inne nån timma innan fodring, dels för jag tyckte det blev lite väl mycket att lägga soja, lusern och nästan allt hö på kvällen. :crazy:

Är det ett bra upplägg? Eller ska jag ge sojan någon annan gång? Kanske ska ge det när han kommer in istället, men det känns inte helt bra att ge soja utan att ge någon annan mat. Tänker mig att det blir "starkt" för magen. :confused:
Nu när jag ökar, är det bäst att ha 200g kväll och 200g morgon. Eller ska jag ha mer på kvällen, eller ska jag lägga upp fodringarna på annat sätt?

De tider jag har att fodra på är morgon(6-7), em/kväll (mellan 17 och 19 ungefär) och kväll (mellan 19 och 21)

Eller ska jag ge sojan någon annan gång? Kanske ska ge det när han kommer in istället, men det känns inte helt bra att ge soja utan att ge någon annan mat. Tänker mig att det blir "starkt" för magen. :confused:

Soja är ett fodermedel som är mkt lättsmält för hästar. Riskerna med soja och alla andra proteinkoncentrat är att det inte hinner tas upp i tunntarmen utan fortsätter till grovtarmen blir det farligt. Detta kan inträffa om man ger mer än den rekommenderade maxmängden per utfodringstillfälle. Men det kan säkert också inträffa om man ger soja och massor av grovfoder. I alla fall om hästen äter sojan först vilket den säkert kommer att göra. Då fylls det på med massor av grovfoder som sannolikt kommer att trycka sojan framåt i systemet till grovtarmen.

Det är alltså bäst att ge sojan vid ett tillfälle när man inte ger större mängder grovfoder. Det går att ge bara soja och inget annat.

Ok, tack för svaret!
Konstigt att man inte får någon information om sånt på fodersäckarna. :crazy::mad:

Då ger jag det när han kommer in istället, så får han lusern på kvällen.

Hur stora mängder grovfoder tror du man kan ge ihop med soja? Eftersom jag vill dela upp på två givor, så vore det ju bra om jag kunde ge på morgonen när han bara får 0.5 kg hö. Det är ju inte så mycket, så det kanske funkar?

Hur är det med ridning? Kan man ge i tätt inpå ridning, och ska man i så fall ge före eller efter? Tänkte att rörelse sätter ju igång magen rätt bra, min häst bajsar nästan alltid minst 1 gång när vi är ute och rider, det kanske inte är så bra att ge soja innan då?

Usch nu blir jag lite nojjig! :crazy:

Har aldrig hört eller tänkt på detta du säger med grovfoder samtidigt? Blir ju svårt när dom har fri tillgång liksom även om dom förvisso inte äter jämt.

Ursäkta det var inte meningen att skrämma dig!

Jag tror inte att det spelar så stor roll om de har fri tillgång på grovfoder, tror mer att det är viktigt om de inte har det. Dessutom är det ju inte så stora mängder koncentrat du ger om jag förstår dig rätt.

Men om man överdriver lite och tänker sig en häst som stått utan mat ett tag och sedan får maxgiva proteinkoncentrat och samtidigt en större grovfodergiva där en del av den utgörs av ex lusern med hög del proteiner. Då kan man kanske räkna med att den äter det proteinkraftiga först och sedan genast fortsätter att vräka i sig resten av grovfodret. Det är nog inte bra.

Hehe... hästägare är gjorda för att alltid oroa sig för nåt!

Som jag har gjort innan när jag gett ganska mkt lusern så har jag lagt sojan i botten och sedan lucernpellets som blöts upp = en krubba full. Det borde ju vara rätt smart i detta avseendet då, eftersom det tar rätt lång tid att äta upp så mkt blöt lusern och då kommer dom ju inte till själva koncentratet förrän i slutet så att säga. Men då är vi tillbaka till grundfrågan om man kan ge soja tillsammans med lusern rent proteingivemässigt. Dock äter dom ju inte upp en sådan krubba på en halvtimme, snarare lite då och då och varvat med det vanliga stråfodret.

Ibland undrar jag om man överanalyserar när man börjar tänka :cool:

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 652
Senast: Habina
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 323
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
791
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 584
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd