Miao

Trådstartare
Japp, lite bajsprat nu :D!

Min valp har vissa problem i sin rumsrenhetsträning. Han signalerar oftast inte någonting, utan sätter sig bara där han är när han behöver kissa eller bajsa. Så jag får hålla stenkoll på honom hela tiden, även emellan de klassiska "efter-lek-mat-sov" utsläppen.

Men det som jag oroar mig mest över (jag hoppas ju att det ska bli bättre ju äldre han blir) är att när jag ser att han är på väg att sätta sig för att skita, och jag snabbt tar upp honom och får ut honom, då verkar det inte vara intressant att göra ifrån sig längre :confused:? Jag menar, han kan ju inte bli mindre skitnödig av att jag bär honom ner för två trappor!

Är det stressmomentet som gör att han håller sig då han blivit upplyft? Kan detta göra någon åverkan på hans tarmrörelser, kan han bli förstoppad eller något sådant? Jag vill ju liksom inte göra något som blir obehagligt för honom, men jag är ju inte heller så sugen på att få bajs på golvet :angel:

Snälla, säg att det blir bättre ju äldre han blir :crazy:! Mina gamla hundar har ju varit praktiskt taget rumsrena redan när vi fick dem, så jag kan inte minnas att det var så här :p!

Sv: Oh Crap!

Det är så mycket ute som är intressant, då kan man ju inte slösa tid på att bajsa! Sån't skitgöra!

Det blir bättre. Det är bara att fortsätta att lyfta ut honom - tids nog trillar poletten ner. ;)

/Kimz0r, vars lilla bäääääbis inte var att anse som rumsren förrän han var ca. nio-tio månader.

Våran signalerade ibland, men oftast "small det bara till". Han satte sig o pissade eller sket rakt framför fötterna.

Tids nog så började man märka de små signalerna han gav ifrån sig. Men det var oftast en ren gissningslek o man fick gå ut på de klassika saker, dvs efter mat, vila etc...

Men man kunde se på honom att ngt var på väg, man gick ut. var ute en bra stund, o i samma ögonblick man kom in satte han sig.

Men NÄR han väl gjort ifrån sig ute ett par gånger på raken, då var det en helt annan hund. Han insåg att det var så han skulle göra. O sedan rullade det bara på...

Han var osäker tills han var ca 6månader, sen kom rumsrenheten nästan över en natt.

/Tobbe

Satt och smålog när jag läste ditt inlägg för jag kände igen mig såväl! :p :D
Med våran 4 månaders rottiskille är det helt tvärtom de andra vi haft; han är superduktig och kissar direkt ute även om det så bara blir nån droppe.
Skulle det behövas (vilket oftast handlar nattetid) så går han ALLTID till samma plats dvs en tidning i hallen.
Så han är såå dutti´! :love:

Men jag tror att det där är så olika, och som Kim zór sa, så går det över!

och Nozer:

TACK :bow:

Nu fick jag hoppet tillbaka :D! Det är ju som ni säger, bara att fortsätta och inte ge sig...

Får hoppas att poletten trillar ner helt och hållet för Homer snart, den verkar ha fastnat ungefär halvvägs :rofl:

Tack igen för peppande berättelser!:bump:

Tack så mycket för att du delar med dig av din hunds små fadäser också :banana:

Och jag veeeeeeeet eg att det inte är något att oroa sig för nu, Homer är ju bara 12 veckor gammal :angel: Känns "skönt" att höra att det kunde ta både en och flera månader innan era hundar fick till det i tanken :)

/MosterMia, panisk småbarnsmamma, nojjig för sin valps "sena" utveckling ;)

Jodå, :smirk: sitter just nu och tänker på hur glad sambon blev när ena pudeln satte sig och sket bakom hans 30 000:-´s högtalare...
Då stod hunden inte högt i kurs! :D

:rofl: just det! :rofl: så tog sambon upp pudeln medans han satt där och sket och bar ut han mot hallen, och hunden la sina bajsar på golvet ända ut i hallen, och sen när de kom ut till hallen hade han bajsat klart! :rofl:

En sak som jag tycker är "underbar" ( :angel: ) med valptiden är att det emellanåt känns så hopplöst (åtminstone kan jag lätt känna så ibland) när saker och ting inte riktigt fungerar. Typ "Hjälp kommer han/hon alltid vara såhär!?!" ;)

Förra valpen jag hade kunde fortfarande vid 9 mån göra inne ibland. Det är så individuellt hur snabbt poletten trillar ner. På honom såg man aldrig när det var något på gång, och han gjorde på sig ungefär var 15:e minut dom första månaderna. :crazy: Det kändes verkligen hopplöst. Men sakta men säkert så blev det ju bättre och bättre. Min nuvarande valp är 4 månader och kom hem till mig för mindre än en vecka sedan, och han har inte gjort inne en enda gång! :love:

Det är ju egentligen bara att ta det lugnt och försöka vara konsekvent. Saker och ting ordrar sig för det mesta med tiden - dom är ju bara valpar än. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 168
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur