ögontjänare

angelaL

Trådstartare
Vad gör man åt riktiga ögontjärare?

tex min häst står uppbunden i hagen medan jag gör ordning honom, så fort jag går iväg för att hämta något drar han upp knuten och går iväg. Eller så står han stila som en ängel, och när jag går iväg så strutar han runt och håller på.

när jag leder är han en riktig ängel, stannar jag så stannar han osv, men när andra leder så kan han helt plötsligt få för sig att han ska åt något annat håll.

osv..

Sv: ögontjänare

hihihi d e ju rätt gulligt ändå... :angel: :D och härligt med hästar som har starka personligheter...
fast förstår att det kan uppstå problem också och dessa har jag inte något vidare svar :crazy: på...
hur går det om du är med om nån annan leder? kanske kan börja i den änden?? först bara vara med, sen "råka" dyka upp när han börjar ställa till med problem eller nåt?

om jag är med så går det bra, då tittar han bort och lixom tänker "jag kanske ska gå åt andra hållet" men han brukar hålla sig i skinet.

men när jag inte är med så är han offtast jätte snäll tills han råkar komma i rätt position för att smita, alltså lite lite före den som leder

ifs en bra ide att råka dyka upp när han börjar trilskas men det är gaanska svårt att genomföra, leka kurra göma med hästen,, :angel:

om han leds på stallplan och du råkar stå i stalldörren.. ni kanske har fönster mot stallplan eller nåt som du kan stå och kika ut ur och vara beredd... eller kanske "bakom" hörnet på huset eller nåt...
nu låter det ju som jag menar att man ska hoppa fram å skrika tittut å skrämma slag på hästen :angel: men det gör jag inte... utan vad jag menar är att man kanske tar ett steg fram-bli väl synlig och stå och tydligt titta på hästens beteende utan att säga något i det läget man ser att hästen är på g med nåt.. låta den trilskas tills den upptäcker att hoppsan matte såg nog visst det där :o så att den lär sig att även om du inte är den som leder eller vad det kan vara att du faktiskt kan vara i närheten ändå :smirk:
Vet inte detta är ju bara ideer.. men liknande grejer har funkat på min som är otroligt uppmärksamhetskrävande... :angel:

ha en longerlina på honom samtidigt som han står upp bunden. när han tänker dra rycker du tag i linan. tillslut så kommer han lära sig att han får ett ryck runt nosen varje gång han ska gå sin väg.

Tja, två enkla varianter finns...

1. Lär dig göra en annan knut, som hästen inte kan få upp.

2. Se till att ha ögon i nacken, och korrigera hästen omedelbart om den rör sig från stället där du planterat den. Ställ tillbaks den, och upprepa.

Jag hade en Fjording som också kunde knyta upp grimskaft mm. På en hopptävling som jag skulle vara med på, en lokal klubbtävling så skulle jag både se till hästen och sköta ljudanläggningen och naturligtvis tröttnade hon på att stå bunden så hon knöt upp grimskaftet och gick och la sig i skuggan bakom kiosken. Eftersom det var en Fjording så var det ingen risk att hon skulle smita långt, det var bara att titta i närmsta dike eller rabatt där hon långsamt åt sig fram. Det hände även att jag hittade henne inne i huset, sovandes på rumsmattan när hon hade ledsnat på hagen.
Grannen skulle komma och hälsa på när jag precis hade flyttat in i huset och naturligtvis hade hästen smitit ut och följt med honom, så när jag öppnade dörren gick hon förbi honom in och när han kommenterade det sa jag bara "ja hon bor här." Han bara stammade när han kom hem, "grannens häst bor INNE". Den synen glömmer hans hustru aldrig. Gissa om hela bygden vet vem jag är.

*Lånar tråden lite*
Ride on skrev:
hon knöt upp grimskaftet och gick och la sig i skuggan bakom kiosken. Eftersom det var en Fjording så var det ingen risk att hon skulle smita långt, det var bara att titta i närmsta dike eller rabatt där hon långsamt åt sig fram. Det hände även att jag hittade henne inne i huset, sovandes på rumsmattan när hon hade ledsnat på hagen.

:love: :love: :love:
dessa underbara fjordingar :love:
:love: :love: :love:

min häst är lika dan, han börjar bita och dra i knuten direkt när man lämar honom i en sekund, eller när han står vid bindbommen drar han ner huvudet under bommen så grimskaftet kommer bakom öronen och sen gnider han huvudet mot bommen, då drar han med hjälp av grimskaftet av sig grimman, sen kommer han så snällt in till mig i stallet och undrar vad jag gör :rofl: knas häst!

Söting!! :love:
Min fjording har ofta försökt att gå in i mitt hus, men jag är så rädd att golvet ska rasa så det får hon inte :D

kunde inte låta bli att skratta lite när jag läste det, tycker att det är lite gulligt faktiskt, personligt. Klok häst. Att han biter upp knuten är aldrig bra ju, så man får försöka hitta någon annan sorts knut, man att han går rundor när du går därifrån beror nog på att han blir rastlös att han vill att det skall hända något. Det är nog en häst som måste aktiveras mycket eftersom han har lärt sig att bita upp knuten, det bevisar att han är klok.Är han ung?? Eller han kan också vara ung i sinnet. Det är kanon att han ser dig som ledare, men bara för att han ser dig som ledare, innebär det inte att han ser andra människor som ledare. Dem som leder han får se till att ta över ledarskapet också som du har gjort. Lycka till med din gullhäst.

Om hästar med personlighet:
Verkar som alla era hästar (som knyter upp grimskaften) är smartare än min. Han struntar fullkomligt i grimskaftet. Istället tar han itu med det grimskaftet är bundet runt. Tänker väl att om han får stå tillräckligt länge lyckas han gnaga sönder uppbindnings-stolpen, om inte så har han åtminstone kul under tiden... :rofl:
Däremot tycker han mycket om att gå och suga på grimskaftet när man leder honom. påminner mig lite om en hund som vill hålla kopplet själv. :angel:

Åter till trådskaparen: Det största problemet är väl om det är ett beteende som din häst har haft så länge att det blivit en ingrodd vana. I sådant fall är det nog bäst att bara försöka hitta på någon annan knut. Annars så håller jag med de som säger att du ska "smygtitta" på din raring och dyka upp i samma ögonblick som du ser att h*n börjar fundera på om det ändå inte vore "en bra idé att knyta upp det där grimskaftet iaf, man vet ju aldrig när man får komma loss". :d

haha.. har en ögontjänare själv.

har ikeakassar med hö där han brukar stå, då står han löst, var å gojrde iording lite kraftfoder å hörde att pållen rörde sig..

"agge du äter inte hö va?" ropa ja.
hörde hur han gick tillbaka och stog alles oskyldigt å kolla ut.
Dock blev han avslöjad på höstråna som stack ut ur munnen.. :smirk:

//Johanna

min är nästa lika dan.
Hon är så snäll och söt när jag är med.
Men om jag går ifrån henne och nån annan är med henne kan hon bli ett monster. Lika ant om någon annan ska rida henne.
Tycker det är både lite komiskt men samtidigt jobbigt. Svårt att hitt någon som vill ta hand om henne om jag är sjuk eller ska bort. :smirk:

Haha. Min medryttarhäst är oxå en riktig ögontjänare.

När jag skall hämta honom själv ifrån hagen så vägrar han att gå, så jag måste backa ut honom ur hagen.

Men när någon annan följer med, då går han UTAN PROBLEM.

Sicken skitunge säger jag bara :mad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd