Ögonskada...

Asa_S

Trådstartare
Någon som har erfarenhet? Nordisstoet är alldeles varigt i ögat, 38,3 i temp, äter och dricker men ögat är halvslutet. Inte farligt svullet, däremot är det grått på ett område mot främre ögonvrån. Ljuskänslig redan igår kväll, men inga andra symptom fanns då, så jag trodde då att det helt enkelt var mörkt ute - ljust inne-blink.

Vet tyckte att vi kunde avvakta eftersom hon äter och dricker och inte har feber, och det kan jag väl tänka mig att göra om det inte blir sämre ikväll, men det var en ny vet (distr.) och jag vet inte hur kunnig hon är.

Sv: Ögonskada...

Låter som ett hornhinnesår vilket ger en blågrå fläck, och ljusskygghet och rinnande ögon. Bör behandlas. Man brukar sätta in Atropin, som hindrar pupillen från att dra ihop sig, vilket man gör för att pupillen under läkningen inte ska "stelna" i ett slutet läge.
Man brukar även ge tex Fucitalmic.(stavning?)
Hornhinnesår med komplikationer är ingen kul grej, utan se till att du får medikamenter till pållen.

Sv: Ögonskada...

Väntar på vet nu. Tempen låg på 38,5 1.5 timme efter första temp och jag känner verkligen att jag inte är rätt person att bedöma omfattningen av detta... Det såg inte bättre ut, men det hade jag inte förväntat mig heller.

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 885
Senast: Rugge
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 060
Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 186
Senast: Hellas
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 537
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama