ögonsjukdomar på min schäfer

N

Nora_

har en schäfer som är 3 år.. å fick diagnosen kronisk ytlig keratit "pannus" samt plasmom tredje ögonlock. skulle droppa henne dagligen med ögondroppar.. men det fungerar inte hon blir helt galen går inte att muta, hålla eller något.... dropparna hon får svider lite i ögonen när man ger henne så antar att det är obehagligt å hon förstår nog inte att det är för hennes bästa.. hursomhelst så skulle hon droppas 1 gång om dagen resten av livet.. å eftersomd etta inte går.. så har hon nu på vänster öga blivit i princip halvblind..:( och det blir bara värre å värre...

Förutom ögonsjukdomarna så har hon hotspots... vilket har blivit bättre nu... men... jag måste fråga... vad skulle ni göra om det varit eran hund?

Det är världens snällaste å goaste hund men nu när hon inte ser så bra på vänster öga så blir hon lite opålitlig å om hon inte ser vad som rör sig brevid henne så kan hon "tvärsmåhugga"(inte bitit någon) å sen när hon ser vad/vem hon gjort det mot så blir hon alldeldes skammsen stackarn..:(

VAd skulle ni ha gjort?

Sv: ögonsjukdomar på min schäfer

Har hon syn på ena ögat så skulle jag nöja mig med det. Sen får man tänka efter vilka situationer man sätter henne i. Är det t.ex. mycket folk hemma så får hon lov att ligga på sida år det håll där hon ser vad som händer runt henne osv. Jag passar alla sådana situationer med min ena hund idag och det är ju sånt man lär sig att leva med och efter ett tag så gör man sådana saker automatiskt. Ingen större uppoffring tycker jag. Jag överraskar henne inte så att hon tycker att det är otrevligt etc etc. Listan kan ju göras lång. Men det går per automatik, men det är svårt att lämna bort henne. Jag lämnar henne aldrig bland folk där jag vet att situationen kan bli obehaglig för henne.

okej tack för tipsen!

Jo det största problemet hemma är väl att vi har 3 katter som kan fara lite som dom vill.. vi har 3 till hundar men vi håller dom åtskiljda rätt mkt nu för att hon ska slippa "stressen" nu när hon inte ser med ett öga...

Jag ska snart flytta hemifrån till en lägenhet med min pojkvän å då tror jag det kommer att bli bättre.. för då e hon ensamt djur med oss två, och då ska jag se till att inte möblera om så hon blir så förvirrad osv.. sen ska hon få ett eget rum där hon kan gå å lägga sig när det blir för mkt eller när vi får främmande osv så hon inte behöver bli så "överaskad i vissa situationer"...

Min gamla schäfer hade också pannus, hade aldrig hört talas om det förut, och inte efter heller!
Om jag var du skulle jag helt enkelt inte ge mig! Hon kan inte få bestämma detta viktiga själv! Börja med att bara ta på området kring ögonen och beröm när hon klarar det.
Det gäller ju faktiskt hennes syn, så jag kan inte se att du har något val! Kanske måste ni vara "hårda" och hålla fast henne. Är ni flera klarar ni det säkert!

jo asså jag får ta henne vart som helst när jag inte håller i flaskan.. så fort hon ser den blir hon som galen... vi har försökt vara hård mot henne.. vi har varit flera stycken för att försöka men det går inte...

Jag tycker att du ska ringa en veterinär och fråga om det inte finns någon annan medecin att ge hunden.
Jag tror jag vet vad det är för medecin som du har.
En av mina katter blev riven i ögat av en annan katt för länge sedan. Vi skulle droppa några droppar 2 ggr per dag i ögat. Men katten blev som tokig. Spottade och skrek och hade sig. Det var stört omöjligt att ge honom det.
Veterinären sa att det sved i ögat när han fick det. Därför blev katten som tokig. Men vi fick en annan medecin som hjälpte lika bra.
Så börja du med att ringa din veterinär.
En hund ska inte behöva vara så orolig varje dag när han/hon ska få medecinen. Det kan ju sluta väldigt illa för er eller för hunden.

En tanke bara: min hund skulle efter ögonskada också ha ögondroppar. Enligt förpackningen skulle de förvaras kallt, men jag fick bassning av sköterskan vid återbesöket för att jag hade haft dem i kylen - det gjorde mer ont på hunden om droppen var kall. Vi hade (oftast) värmt flaskan i handen först, men ändå... Gör inte samma misstag som jag!

Min förra Schäfer hade också pannus, han fick diagnosen vid tre år och levde tills han var nästan nio då jag fick ta bort honom av andra orsaker. Droppandet blev en del av vardagen, han fick droppar morgon och kväll sommartid då ljuset är som starkast och han blev sämre i ögonen. Jag droppade innan han fick mat men rumsvarma droppar.
Är det Isopto Maxidex du har fått? Dom skall inte svida.

Nu är det ju så här att om du inte droppar så blir din hund långsamt blind på båda ögonen. Så antingen är det bara att droppa hunden dagligen eller så kan du lika gärna avliva den redan nu.
När man inte droppar så blir hunden röd och irriterad i ögonen, ögat blir grumligare (grått) och grumligare tills den inte ser längre.
Om du börjar droppa den så kommer ögat att friskna till, bli normalrött och blicken klarnar.

Jag gjorde så här när jag droppade, satte ned hunden. Ställde mig bakom den, man kan ta den mellan sina egna ben. Tog med ena handen under hakan och upp mot ögat där jag drog ned ögonlocket. Däri lade jag en-två droppar. Likadant på andra ögat. Klart! Eter några dagar hade min hund lärt sig att när matte skakar flaskan, ja -då sätter man sig för efteråt så blev det ju MAT!!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka