Ögonproblem!

Skogstroll

Trådstartare
Mitt sto har extremt känsliga ögon..Fick ögoninfektion för ett tag sedan som inte vill ge med sig utan kommer tillbaka hela tiden(ena ögat främst,tidvis lite i andra) När det blåser ute blir hon jättesvullen i ena ögat och gråter konstant. Just nu har hon svullet öga som rinner (klar vätska) hela tiden på ena sidan,och infektion i andra.Jag behandlar för tillfället med cloromycetin (salva) i det svullna ögat och Terracortril (salva) i det infekterade ögat.Jag tycker Terracortrilen har fungerat bäst,men pga dess konsistens kan jag inte få in den i det rinniga ögat,den fäster lixom inte.Veterinären har tittat på det flera gånger och gett mig ny salva,men varför kommer det tillbaka hela tiden?
Nu är det som värst.Kan pollen spela in? Hon äter nästan bara gräs nu,så foderallergi är det nog inte.Hon är märkbart irriterad och kliar sig ofta.Jag lider verkligen med henne.Några tips?

Sv: Ögonproblem!

Ingen? Har åter fått Cloromycetin att ge i några dagar,sen kommer ändå vet ut nästa vecka och kollar henne samtidigt igen.Spolar nu med koksalt ibland,plus behandlar med salva..

Det var precis det vi pratade om idag! Pratade med honom förut och då föreslog han att jag testar salva en gång till,annars spolar vi.
Hur går det till? Hon e ganska bråkig så jag gissar att vi får lugna henne lite..

Min häst hade under en period problem med flera ögoninfektioner på raken. Vet spolade tårkanalen och efter det har det inte varit några problem alls. Så det kan ju vara värt att prova?

Definitivt! Kommer köra på det nästa vecka om inte ett under händer och hon blir bra över helgen.Hur går det till?

Man sätter en tunn slang genom näsan och upp en liten bit in i tårkanalen och spolar sen genom den med koksaltvatten och då rinner det genom vatten uppe tårkanalerna och ut .

Mia

Hej!

Vår ponny har också haft problem med ögonen. Förra våren fick han tårkanalerna spolade.

Det gick till så att veterinären stoppade in en liten smal slang i näsborren och sprutade in koksaltlösning tills det kom ut vid ögonen. Vår ponny är lugn och snäll men behövde ändå bremsas pga att han inte stod still när hon skulle föra in slangen.

/Stellaria

ojojoj då..:crazy: Det blir inte kul..fungerar nog inte med bara brems på min dam då tyvärr..hon är en riktig drake..:D men det låter som att det är detta som måste göras! tack för svaren!

Mitt sto har extremt känsliga ögon..Fick ögoninfektion för ett tag sedan som inte vill ge med sig utan kommer tillbaka hela tiden(ena ögat främst,tidvis lite i andra) När det blåser ute blir hon jättesvullen i ena ögat och gråter konstant. Just nu har hon svullet öga som rinner (klar vätska) hela tiden på ena sidan,och infektion i andra.Jag behandlar för tillfället med cloromycetin (salva) i det svullna ögat och Terracortril (salva) i det infekterade ögat.Jag tycker Terracortrilen har fungerat bäst,men pga dess konsistens kan jag inte få in den i det rinniga ögat,den fäster lixom inte.Veterinären har tittat på det flera gånger och gett mig ny salva,men varför kommer det tillbaka hela tiden?
Nu är det som värst.Kan pollen spela in? Hon äter nästan bara gräs nu,så foderallergi är det nog inte.Hon är märkbart irriterad och kliar sig ofta.Jag lider verkligen med henne.Några tips?

Med egen erfarenhet av en besvärlig infektion i ögat så blev jag avrådd från att spola tårkanalen innan jag fått en riktig diagnos på vad det var för bakterier i ögat som irriterade. Provade också en rad olika behandlingar med olika salvor utan resultat. Till sist tog vet ett prov i ögat som visade på en ovanlig bakterie. Fick rätt salva och infektionen försvann! Bara ett tips

Jag har ju min gamla Loppa, hon är enögd så jag är väldigt rädd om ögat hon har kvar! Jag har märkt att vissa perioder på året så kliar hon sig gärna vid ögat, följden blir då att hon får in smuts och päls i ögat och det svullnar så det bara blir en springa kvar! Det rinner även en klar vätska ur ögat. Jag brukar spola ur med vanligt koksalt och tvätta området runt ögat! Då brukar det försvinna rätt så snabbt, några dagar! Så här har hon varit sen vi köpte henne för fem år sen!

Min ponny får också återkommande ögoninflammationer. Hon får det p.g.a. gamla skador på hornhinnorna som hon kliar upp. Varje gång hon har fått inflammation har vi åkt in akut, på råd av veterinär, för det ska tydligen göra fruktansvärt ont, man ser även på ponnyn att det gör riktigt ont.

Alla gånger har vi fått antiinflammatoriskt (stavning?) o lägga i maten + olika salvor att smörja in ögat med. Vi har också varit inne och sköljt tårkanalen två gånger (mer lär det bli) så det verkligen inte ska vara stopp, utan smutsen kommer ut i näsborrarna ist för ögonen. Varje gång vi sköljde fick hon lugnande trots att hon är lugnet själv, men det är tydligen en obehaglig känsla.

Nu när det blåser ute blir ögonen irriterade, men inte mer än att vi kan ta hand om det hemma, då veterinären har skrivit ut like olika medel i förväg så vi ska slippa komma in varje gång (:love:).

Jag tycker du ska ta din häst till veterinären så de får göra en ordentlig utredning om vad det är som orsakar din häst ögonproblem.

Vi har en häst i stallet som fick problem med sitt ena öga för några år sen. Hon är bra nu, men vid starkt solljus/blåst rinner det ögat alltid. Därför har hon sin flughuva på sig som skydd. Det funkar för henne, så det kanske vore värt att testa? Lycka till!

förutom att spola tårkanalerna så är det bra om du har en flughuva på, dels för blåsten och dels för att om dom får inflammation så gnuggar dom ju gärna ögat , jag hade en som fick hornhinnesår pga det.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 641
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka