Ögonmått-minst lika viktigt.

R

redrud

Jag har precis insett, vilket jag borde ha gjort för länge sedan, att ögonmåttet är ett verktyg att icke förkasta. Jag har pysslat och knåpat och frågat er här inne som en tok om hur jag ska få en bra foderstat till mina två hästar. Tillslut tyckte jag att jag fått till en perfekt foderstat enligt konstens alla regler. Fodrade mina hästar med den foderstaten hela vintern och vågade inte dra ner på den trots att hästarna ökade sakta men säkert i vikt då jag var rädd att de då skulle få brister i foderstaten näringsmässigt (jag har ändå gett på gränsen till vad många tycker är för lite). Nu när jag kom in till kliniken för någon vecka sedan sa veterinärerna att mina hästar var på tok för tjocka och att jag skulle sänka foderstaten till mindre än hälften...hoppsan där ser man. Hädanefter ska jag lita mer på mitt sunda förnuft.
(fast jag är självklart jätteglad för all hjälp jag fått av er härinne, ändå)

Sv: Ögonmått-minst lika viktigt.

Såklart!! Ögat är ju ett av de VIKTIGASTE verktygen. Därav det svåra att ge råd utan att ha sett hästen, även om man får en beskrivning är det ju inte säkert att jag och den som frågar uppfattar "tjock" och "smal" på samma sätt.

Men "till mindre än hälften" låter lite väl drastiskt. Fast är det nu när de äter gräs? Gräset gör massor för hullet på kort tid.

Foderstaten är inte till för att räkna ut hur mycket du skall ge hästen utan snarare för att se att proportionerna mellan olika näringsmedel blir rätt. En uträknad foderstat är också det bästa hjälpmedlet när man måste byta fodermedel så att man slipper prova sig fram till rätt mängd en gång till.
PL

Instämmer!
Behövde faktiskt inte ändra min foderstat alls efter analysen förra året...Bara köpa fosforbalans och det är ju inget man vet om man inte analyserar..
Likadant var det för min syster och hennes nya häst, den fick också stå kvar på samma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka