Ögonkontakt

Constance

Trådstartare
Har ni alltid ögonkontakt med hästen?

När ni leder hästen?
När ni borstar den?
När ni longerar/tömkör?

När ni tränar NH löst i en rundcorall?

När ska man/ska man inte ha ögonkontakt med hästen?

Sv: Ögonkontakt

Nej det har jag inte. Är dock absolut ingen expert. Men hästarna håller ju själva inte speciellt mycket ögonkontakt. Det är nog kropppsspråket i sin helhet som är viktigast.;)

Nej. Dels för att jag inte vill uppfattas som ett hot och dels för att jag tycker att det är fullständigt onödigt.. Jag läser kroppsspråk precis som de gör, men visst kan man beundra ögonen då och då en snabbis!

När ni leder hästen?
När ni borstar den?
När ni longerar/tömkör?

Inte när jag leder hästen - skulle nog snubbla då :rofl:
Emellanåt när jag borstar, om han vänder sig å tittar på mig tex.
Vid longering/tömkörning har han oftast ett öga och ett öra på mig men vi tokblänger inte.
Tränar inte i rundcorall men väl på ridbana. Händer väl att vi glor på varann där också.
Jag tycker inte att det finns specifika tillfällen då man bör/inte bör ha ögonkontakt. Tittar min häst på mig tittar jag tillbaka...

När ni leder hästen?
När ni borstar den?
När ni longerar/tömkör?

Nej, det gör jag inte. När jag hade en nh-tränare hemma så sa han att en del gärna kollar på hästen smått när dom går. men man ska inte ha ögonkontakt. då våran varit svårfångad i hagen, så sa han ta bara på repgrimma snabbt o enkelt o sedan gå iväg med han utan att ens blinka åt honom. o det funkar, fast repgrimman gör ju mkt. den hjälpte även oss med lastningen.. brukar inte direkt ha ögonkontakt när ja borstar, visst kollar man på hästen lite.. när ja longerar har jag inte ögonkontakt, utan ser med på hästen som helhet..

Undviker att "stirra hästen i ögonen" då jag då beter mig på ett sätt som hästen kan uppfatta som hotfullt. Brukar titta på hästens ansikte eller kropp men inte rakt in i ögonen om jag inte vill vara obehagilg, tex när jag backar hästen och den inte lyssnar.

Bara om jag är riktigt arg på hästen, då stirrar jag ordentligt,och kanske ryter till.:)

Är det bara min häst som söker ögonkontakt??
Jag tror inte att jag skulle kunna stirra honom i ögat och därmed få honom att känna sig bestraffad.
Vad kommer det ifrån - att hästar inte vill ha ögonkontakt och ser det som ett hot???

Jag har ögonkontakt när jag longerar. Inte förrän jag började med det fick jag till longeringen. Det var ngt som jag snappade upp från Kelly Marks. Jag tror i och för sig inte att det måste bero på ögonkontakten. Utan på att jag blir mer fokuserad och stramare i mitt kroppsspråk.

Sen tittar jag ofta mina hästar i ögonen. Sneglar lite oskyldigt när jag borstar. Tittar dem inte i ögonen när jag leder. Jag tycker om att se deras uttryck. Är de glada, ledsna, sura? Jag tycker jag kan se det. Men jag är uppmärksam på om de känner att det är obehagligt. Ena stoet kan vara lite ängslig överhuvudtaget av mänskliga gester, så henne närmar jag mig utan att titta i ögonen, så lite hotfullt jag kan. Men jag råstirrar inte på dem. De tittar ju på mig också. Väldigt mycket. Om de ser mig i ögonen har jag svårt att uppfatta faktiskt. Jag tror de tittar på hela mig liksom... eller hur de nu ser med sin perception.

Senast ändrad av en moderator:

Säger som alla andra - ser hela hästen inte bara ögonen.

- Vill ha hästen bakom mig när jag leder (och han vill helst av allt gå med mulen i armhålan på mig) så där blir det knepigt.
- Vid rykt så vill jag gärna se vad jag gör - knepigt att hålla ögonkontakt då också.

Jag tror inte hästen uppfattar ögonkontakt som ett hot. En hund, däremot, är ett rovdjur och den ska man inte stirra i ögonen.

Jag har ofta ögonkontakt med mina tre hästar. Dock inte när jag leder dem (de ska gå bakom) eller exempelvis ryktar (då vill jag se vad jag gör).

Immer

Är det bara min häst som söker ögonkontakt??
Jag tror inte att jag skulle kunna stirra honom i ögat och därmed få honom att känna sig bestraffad.
Vad kommer det ifrån - att hästar inte vill ha ögonkontakt och ser det som ett hot???

Tror nog det är fler än din häst som söker ögonkontakt-
Min vill ha det ibland, o ibland inte.. men oftast gör han det när han ska försöka "fjäska", o tror då jag ska vara mer snäll o förstående mot honom. men försöker oftast att inte ha en direkt ögonkontakt. då det är då han kommer på sina knep o bus.

Om man stirrar stint på hästen rakt in i ögat så kommer den förmodligen att reagera, eftersom att det upplevs som obehagligt. (men alla hästar är självklart olika känsliga för sådant precis som vi människor) Rovdjur tittar stint på sitt byte, det är därifrån det kommer. Självklart kan manse sin häst i ögonen, men man behöver inte spänna ögonen i den för det.
Hanna :)

Jag brukar inte råstirra i ögonen men beundra de brukar jag göra. Däremot tror jag inte att hästen brukar kolla mig i ögonen särskilt ofta, är lite svårt att se...

Jag tycker man kan kolla hästen i ögonen när man känner för det. Man kan ju ha "snälla" ögon och "hotfulla" ögon, dessutom ser man ju oftast ansiktsuttrycket i samband med att man kollar någon i ögonen så då får ju hästen det att gå efter också.

Väldigt intressant tråd. Jag undrar ifall hästar någonsin kollar bara i ögonen? Eller om det mest "inzoomade" de kollar på är ansiktet? För jag har som sagt aldrig upplevt total ögonkontakt som med katter eller människor...Men det kanske beror på hur ögonen sitter? Att det blir svårare att upptäcka om hästen kollar en rakt i ögonen. Eller så är det kanske är så att flyktdjur aldrig kollar rakt i ögonen för att de måste vara uppmärksamma på omgiviningen. Medan rovdjur som t.ex. katter "kan" göra det?

Sällan som jag har ögonkontakt med min häst, egentligen bara när jag beundrar hans vackra blåa ögon...:angel:

När vi är ute och rider fokuserar jag blicket dit vi ska. Det hjälper. Lika så när vi tränar markarbete. Vill jag flytta exempelvis bakdelen på min häst lägger jag blicken på lämplig punkt och sedan lägger jag till fingrarna om han inte flyttar. Han blir känsligare då. Hästar är egentligen oerhört medvetna om vart man fokuserar, men tänker man inte på det själv, slutar hästen snart att bry sig...

Egentligen tror jag inte att något djur tycker om att man stirrar dem i ögonen. Människan undantaget... (men rätta mig gärna om jag har fel).

Från att hästen är ett bytesdjur och om någon stirrar dem i ögonen kanske denne ser vart hästen tänker fly, om det nu är en sådan situation. Men jag tror egentligen ganska allmänt att hästar är medvetna om man fokuserar ögonen på dem öht. (se mitt tidigare innlägg i demma tråd). Ögonen är egentligen ganska speciella, lite av "själens spegel" -om man nu kan uttrycka sig så.

Som "sweet_knorven" skrev:

Man kan ju ha "snälla" ögon och "hotfulla" ögon...

Egentligen tror jag inte att något djur tycker om att man stirrar dem i ögonen. Människan undantaget... (men rätta mig gärna om jag har fel).

Fast här handlar det väl inte om att "stirra" hästen i ögonen utan att ha ögonkontakt. Jag gillar fö inte heller om någon stirrar på mig, inte någonstans...:eek:

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 403
Senast: Cs218
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
805
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar