Ögoninflammationer

cassiopeja

Trådstartare
Någon som har något bra tips för hur man undviker att hunden får det? Min valp som inte är 5 mån än har redan haft ögoninflammation två gånger. Åtminstone tror jag att det är det, då hans ögon blir fulla med gröngult slem om morgnarna. När jag var hos vet och tog 12 v vaccin rekommenderade hon mig att använda en receptfri salva som heter Noviform i ögonen på honom när problemet uppstår.

Han har ett öga som rinner hela tiden, men det kan dom tydligen ha i rasen och det kan växa bort. Jag har inte gjort mer åt det än att låta vet kolla så att han i alla fall inte har något inåtväxande hårstrå i ögat. Kan det vara hans ständigt rinnande öga som orsakar inflammationerna, eller kan jag göra något själv för att förhindra och förebygga så att han inte får ögoninflammation?

Sv: Ögoninflammationer

Vet inte om det är ögoninflamation direkt men min vovve får väldigt rinniga ögon om jag inte plockar bort håret som växer upp vid tårkanalen. Antar att ögat blir irriterat av det. och så fort jag tar bort det och tvättar med koksalt så blir det bra på nån dag. Värt att esta kanske? Vet ju iofs inte om du har en lurvig vovve...

Det är inte ovanligt med rinnande ögon på valpar/unghundar då immunsystemet är inte fullt utvecklat. Min egen hade problem fram till ett års ålder ungefär, jag fick torka hennes ögon varje morgon. Med noviform höll det i sig en vecka ungefär sedan var det samma visa igen. Hon fick tillbaka det en sväng i påskas då vi åkte norröver, antagligen pga stark sol och reflekterande snö som satte igång irritationerna. Annars kan också mycker blåst också påverka.

Så länge inte 3:e ögonlocket faller fram alt. hunden blir röd och irriterad i ögot och vill klia sig så skulle jag inte bry mig så mycket annat än att torka bort gegget och ev. skölja rent ögat morgon och kväll med natriumkloridlösning. Kommer problemen plötsligt, t.ex. efter lek och bus alt. en vild skogsrunda, då man riskerar att hunden sprungit in i något/en pinne sprättat upp i ögat, skulle jag omedelbums åka in, då kan irritationerna bero på skada på hornhinna.

Tack för svaret! Han ögon ser fina ut, ja förutom att dom rinner och förutom att han har "ögongojs" i ögonen varje morgon då. Men dom är inte röda eller verkar irriterade eller klia eller så. Ska kanske prova att skölja ögonen också.

Liknande trådar

Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 747
Senast: Hyacinth
·
Kropp & Själ Kära 1177 - Bukefalos, jag har ett litet problem. I över en vecka har mitt vänstra öga kladdat, runnit och haft sig. Det började förra...
2
Svar
28
· Visningar
1 378
Hundhälsa Blir så trött på min hund och allting, någon som varit med om STÄNDIGT återkommande ögoninfektioner/inflammationer? Man läker ut, det...
2
Svar
26
· Visningar
6 345
Senast: skuggi
·
Katthälsa Vår katts högra öga började rinna och någon timma senare hade det kommit mycket gulgrönt gojs och vi bokade tid hos veterinären...
Svar
9
· Visningar
3 496
Senast: Ruben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama