Återkommande ögonproblem!

# 14 Jag trodde jag svarade, många ggr under de senaste 2 åren, minns inte vilka månader men året runt i princip, oberoende av årstid. Kan putta upp en annan tråd jag hade om ögonproblemen, FYI.

Ah okej - då har inte pollen något med det att göra. Ögon är jobbigt och ett lidande för hunden - hoppas ni får rätt på problemet.

OT, men vanligaste allergin på hund är omvärldsallergi dvs atopi, och sedan kommer allergi mot protein. Spannmålsallergi är inte vanligt, trots att många tror detta. Det råder någon form av hysteri kring detta sedan några år.
Att hundar inte behöver spannmål är en sak, att vara allergisk är en annan.
Allergi mot någon form av protein är och förblir den vanligaste foderallergin.

Att många hundar blir bättre i sina hudproblem när de går över till rått kött är ofta antingen för att de byter proteinkälla eller för att proteinet blir mer rent. Min förra hund (utredd allergiker) klarade till exempel att äta lamm om det var rent lammkött (oavsett om det var rätt eller tillagat) men inte torrfoder som innehöll lamm, bara som exempel.

Ang ögonproblemen så beklagar jag verkligen, men du kommer nog få leva med det på ett eller annat sätt. Cavalierer är felskapta på det sätt att de har stora, utåtstående ögon, trånga tårkanaler, problem med felväxande ögonhår och en del allergier i rasen. Det är inte ovanligt med ögonproblem, tyvärr.
Sen kan man såklart inte bara skylla på det och skita i att göra något åt det, men man måste såklart se till hundens bästa också. Den ska inte behöva gå runt och lida för att vi avlat fram den så...

Hoppas du får någon bra hjälp!

Vad får hen för foder? Hur ser A vitamininnehållet ut i fodret?
Har du övervägt färskfoder?

Fysiologisk koksalt o alla receptfria tårersättingspreparat funkar på alla däggdjur, lixom Noviform. Att det rinner över är bara bra, då åker ev skräp ut.

Min kvalsterallergiska hund blir allergisk mot torrfodret(allergifoder) efter ett par veckor om det står i rumstemperatur efter att jag öppnat säcken. Numera fryser jag torrfodret direkt jag öppnar säcken och tar bara fram för ett dygn i taget och förvarar i kylskåp. Det blev faktiskt skillnad, antar att kvalster börjar växa till i torrfodret när man öppnat säcken.

Ja jag hoppas väl på bra hjälp någon gång från nånstans att vi får bukt med eländet. Man undrar ju också varför han var besvärsfri sitt första levnadsår.

Ja jag hoppas väl på bra hjälp någon gång från nånstans att vi får bukt med eländet. Man undrar ju också varför han var besvärsfri sitt första levnadsår.

Det kan inte vara så att ögonproblemen är kopplade till en allergi? Allergier visar sig ju oftast inte före 1 års ålder på hund.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 005
Hästvård Någon med erfarenhet av patellaluxation? Vårt 20-åriga sto stod plötsligt halt i hagen en dag. Jag misstänkte hovböld men efter att...
Svar
9
· Visningar
1 373
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 217
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka