Ögoninflammation

Anna_Lillen

Trådstartare
Hämtade hem våran kattunge i onsdags :) Allt har gått jättebra förutom en sak: hon har ögoninflammation :crazy:
Redan när vi hämtade henne var ögonen röda, rann och hon hade en massa torkat klet runt om. Alla övriga ungar hade samma. Vi torkade rent med ljummet vatten och bomull så fort vi kom hem. Dagen efter så åkte vi till vet. eftersom hon skulle vaccineras, ögonen såg då lite bättre ut så vi skulle bara köpa koksaltlösning och torka rent med. Det har vi nu gjort, flera gånger dagligen men det blir inte bättre. Hur lång tid tar det? Ibland är hon helt fin i ögonen och andra gånger jätteröd och så mycket klet att hon knappt ser, går och kisar. Finns det något annat som hjälper eller ska vi bara fortsätta som vi har gjort och avvakta o se?

Sv: Ögoninflammation

Köp Noviform ögonsalva på Apoteket och prova några dagar. Om inte den salvan hjälper är det veterinären som gäller. Obehandlade ögoninfektioner kan orsaka permanenta skador på hornhinnan.

Stackars lille kissen... Här ser man hur viktigt det är med besiktning av kattungar. Att behöva ta den lille till vetten det första man gör, för att bota infektioner och vaccinera, är inte okej. Allt ska vara åtgärdat av uppfödaren innan kattungen får flytta till nye ägaren och sak samma att det är en husis. Jag blir arg på klantskallen till uppfödare när jag läser detta.:mad:

Håller med Sol att du kan testa Noviform någon dag och sedan besöka vetten igen om det inte blir helt bra. Tycker även du ska ringa uppfödaren och prata med henne om att man inte ska låta kissungar flytta som inte är friska.

Stackars lille kissen... Här ser man hur viktigt det är med besiktning av kattungar. Att behöva ta den lille till vetten det första man gör, för att bota infektioner och vaccinera, är inte okej. Allt ska vara åtgärdat av uppfödaren innan kattungen får flytta till nye ägaren och sak samma att det är en husis. Jag blir arg på klantskallen till uppfödare när jag läser detta.:mad:

Håller med Sol att du kan testa Noviform någon dag och sedan besöka vetten igen om det inte blir helt bra. Tycker även du ska ringa uppfödaren och prata med henne om att man inte ska låta kissungar flytta som inte är friska.

Ja du först så skulle jag aldrig ta hem en katt som har ögoninflammation (dåligt av uppfödaren att släppa en sjuk kattunge).
Om du har oturen kan din kattunge ha Klamydia det är en dyr historia pencellin i 6 veckor för katten o dyra prover...:(

Svarar alla

Ja nu kommer ju katten från ett ställe där det är massor med katter, det sköts väl lite sisodär, men det är inte ren misskötsel. Och jag pratade med dom några timmar innan vi hämtade henne , visste då att hon inte var vaccinerad men det är ingen fara för oss att göra så vi vet att det blir gjort. Men då sas det inget om ögoninflammation. Nu är hon hemma iaf och vi får göra det bästa av det :) Hon är pigg annars och springer omkring och busar. Spinner som en hel turbo så fort man tar upp henne :love:

Hur visar klamydia sig? Finns det flera tecken? Ska åka och köpa salva direkt, nu ser det dock bättre ut men eftersom det kommer och går så tar jag det säkra före det osäkra. Kan det smitta till människor också?

Hur visar klamydia sig? Finns det flera tecken? Ska åka och köpa salva direkt, nu ser det dock bättre ut men eftersom det kommer och går så tar jag det säkra före det osäkra. Kan det smitta till människor också?

Chlamydios visar sig som en ögoninflammation, det behövs tas svabbprover från ögat för att fastställa om det är chlamydios eller inte. Vissa ögoninfektioner kan smitta mellan katt och människa, just chlamydios vet jag inte hur det ligger till med. Få veterinärer vet detta!

chlamydia smittar inte mellan katt och människa.
Iallafall extremt sällan, eftersom det är en "kattbakterie" som inte biter på människor.

Nu ser ögonen på lillpissen bättre ut! Hon är inte röd längre och det rinner inget kletigt, gult gojs. Däremot så rinner dom lite än men det är mer blött. Vet inte hur jag ska förklara riktigt. Ser ut som om hon gråter nästan. Hm, nån som förstår? :D:angel:

Kattens chlamydia kan ge besvär hos människa, då är det vanligen fråga om övergående irritation i ögonen.

Är hela kullen infekterad med envis ögoninflammation och kommer från ett hushåll med många katter är chlamydia tyvärr inte alls otänkbart, men en vanligare orsak till ögoninfektion hos kattunge är mycoplasma.

Båda infektionerna kräver antibiotikabehandling, chlamydia långtidsbehandling, mycoplasma behandlas i regel med en tiodagars kur med ögondroppar.

Min uppfattning är att man inte bör laborera för länge med egenbehandling av ögoninflammationer hos småkatter, några dagar med koksalt/ receptfri salva kan man testa, men sedan är det angeläget att låta en veterinär titta på det.

Chlamydia är en förrädisk infektion som katten kan bli symptomfri bärare av även om den primära ögoninfektionen ibland spontant läker ut, vilket kan innebära dels att katten riskerar att smitta andra katter och dels riskerar komplikationer och ev. skador längre fram i livet, så kladdiga ögon på kattungar bör definitivt tas på största allvar!

Hoppas det går bra med lillkissen!

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 052
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 801
Senast: tanten
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar