Ögonherpes

Sv: Ögonherpes

Ses nästan alltid i samband med kladd och allvarlig konjunktivit. Det måste dock inte förekomma kladd. Här är en bild av ett rätt typiskt herpesöga (gissar att kladd har spolats bort).

Okej... Hon har "bara" haft konjunktivit 2 ggr under 4,5 år...

Tänkte låta Abbie gå igenom en utredning, men jag vet inte vad jag ska be dom testa för. Veterinären tror på nån form av allergi, men jag förstår inte vad det skulle vara mot. Vet trodde inte på herpes eller klamydia, för det fattades kladd. Vad 17 kan det vara då!!!??? Nått är det ju och jag vill ha bort det!

Både herpes och klamydia brukar ju följas av sekundärinfektioner som orsakar kladd, men det går ju att svabba ögonen bara för att säkert utesluta. Vissa amerikanska uppfödare menar att man alltid ska misstänka herpes om ögonen ens bara är lite blöta men det tycker jag är att gå till överdrift.

Hur ser ögonen ut nu? Är de blöta och/eller svullna?

Nu har hon fortsatt lite problem efter ett konstaterat sår på hornhinnan. Skulle droppa hennes ögon 6 ggr/dag och lägga en sträng salva innan sovdags. Gissa hur bra det gick?
Men hon ser ut precis som hon gör i vanliga fall när hon har problem, lite röd, mycket tårar, ytterst lite svullen i undre ögonlocket men går gärna och kisar och är t.o.f lite ljuskänslig. I vanliga fall håller detta i sig några dagar, 1-4 dgr typ och försvinner sen. Sen är hon normal i upp till 1-2 månader, ibland bara några veckor. Sen kommer det tillbaka.
Detta har pågått sen hon var liten, och veterinären tror alltså på allergi. Men jag kan absolut inte komma på vad det skulle vara emot, det kommer inte i samband med nått vad jag kan komma på. Har tänkt massor. Det är oftast i vänster öga, men förekommer även i höger. Även Yoga har det ibland, men på henne har det dykt upp senaste 2 åren och väldigt sällan.
Abbie kan bli något allmänpåverkad ibland, men inte mycket. Och när Yoga får det så är det i kanske 40% av fallen precis efter Abbie.

Jag har planer på att byta veterinär, kanske har den nya mer idéer.

Abbie hade en kort inflammation när hon var några veckor gammal, av olika skäl (jul-nyårslediga veterinärer osv) så blev det inte behandlat utan försvann av sig själv efter nån vecka. Funderar på om det är nått sen dess, men vad?

Det kan ju vara något som sitter i sedan kattungetiden. Antingen att infektionen då satte ärr på tårkanaler eller liknande, men visst skulle det kunna handla om herpes också. Som sagt, det går ju alltid att svabba och se.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
349
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
406
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
175
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama