"Ögonhäst"

L

LuckyBoy

Jag börjar misstänka att jag har fått en så kallad "ögonhäst".:crazy:

Det hela började med att han vid ca 5 månders ålder skadade övre ögonlocket och fick sy med 6 stygn.
Veterinären upptäckte att han hade en minimalisk reva i honhinnan.
Han blev behandlad och veterinären gjorde återbesök och allt hade läkt som det skulle och det såg mycket bra ut.

Några månader efter ögat var "frisk förklarat" började bägge ögonen rinna och kleta sig. Han blev behandlad och helt bra igen. Ögonen slutade rinna och slemhinnorna såg fina ut.

Nu för en vecka sedan när jag tog in honom hade han förmodligen gått emot en gren eller nått och fått två små rispor på undre ögonlocket (samma öga som han blev sydd).
Ögonlocket var mycket svullet, men det rann inte från ögat.
slemhinnorna var inte irriterade.
Svullnaden var helt nere dagen efter!

Igår var det svullet igen!

Allt detta under loppet av 7 månader!

Suck.. är jag dömd till att ha en häst som kommer att ha problem med ögonen för alltid!!:confused:

De finns ju de som säger; "En gång ögonhäst, Alltid ögonhäst!"
Vad tror ni?

Sv: "Ögonhäst"

Jag har lite samma situation, fast inte lika illa. Min då nyss fyllda 1-åring rev upp ögonlocket förra sommaren, det gick dock inte att sy utan fick läka av sig själv. Sedan dess har det ögat runnit konstant. Han har lite bekymmer med ögat när det blåser mkt och han måste alltid ha flugskydd på huvudet när det finns insekter ute, men peppar peppar så har han inte fått ögoninflammation fler ggr. ser ju dock lite trist ut att han alltid är klägig under ögat, trots att det tvättas bort dagligen...

Skönt att höra att fler sitter i samma sits!

Ja, jobbigt om det alltid är klägigt.

Ja, han reagerar på det som han ska och pupillen drar ihop/öppnar sig som den ska.

Men det är klart, hästar kan ju också ha brytningsfel. Han kanske behöver glasögon:confused: :D

Ja, glasögon! :D Nu när det är sommar snart kan du ju passa på att ge honom ett par med tonade glas, han kommer lätt vara läckrast i hagen! ;)

Seriöst, håller tummarna för att han håller sig skadefri!

Hmm, vi är lite i samma situation :p
förra sommaren fick mitt då 2-åriga sto sår på båda hornhinnorna och vi var inne ca. 7 ggr till Ultuna, droppade ögonen 8 ggr om dagen. Nu för några dagar sedan hade hon kliat bort en del av det ytliga skinnet så hon hade ett sår i ögonvrån. Hon kan inte gå utan flughuva när det är sol för att det blir för ljust utan den, ögonen rinner konstant och vi droppar med ögondroppar minst en gång om dagen.

Jag tror nog som det sägs: en gång ögonhäst alltid ögonhäst :crazy: :(

Jag instämmer, min gamla tant är 24 år och så länge som jag vet har hon haft problem med sina ögon. Hon blev opererad för tumör i ena ögat redan för 13 år sen och för ett år sen fick hon ta bort det ögat. Numer är hon alltså enögd och det ögat hon har kvar krånglar en del det med:(

//millus=(

Till Millus & Ravishing
Usch, det låter som om ni har det lika jobbigt som mig och min lille pålle! Tänk vad dessa dumma ögon ställer till de för våra älsklingar:(

I fredags hittade jag honom i hagen med en grå hornhinna, alltså ett nytt sår på hornhinnan. Så nu blir han droppad minst 3 ggr om dagen.
Idag hade det gråa minskat lite tack och lov.

Åhnej! Inte Lucky Boy!!

Hoppas han slutar "klanta" sig!! Det där med ögon är otäckt!
Min är ju i princip blind på vä öga nu o hö ligger inte långt ifrån.:( O han har inte gjort nåt alls m ögonen...

Ja, det är verkligen tråkigt!

Men ojdå, är han gammal?

Ja, det är verkligen tråkigt!

Men ojdå, är han gammal?

8 :crazy: :cry:
Jag har haft honom sen han var 1,5.

Men nu ser jag framåt! Har ju en ny pärla o den "gamla" får gå o skrota tills det är dax.
Pga sina pålagringar i framknäna så kan han inte ridas hårt men små barbacka prommisar tar vi allt! Pigg o glad är han särskilt nu när han ha en brud att ta han dom!;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså jag börjar bli riktigt orolig för mina ögon. Tar det från början: För typ 5 månader sedan så ställde jag upp dom blev åt min...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 252
Senast: ekra
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 907
Senast: skuggi
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 641
Hästvård Jag har haft en tidigare tråd om min häst som har en kronisk inflammation i hornhinnan på sitt ena öga. Efter att vi provat flera...
Svar
5
· Visningar
2 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka