Ögonen rinner!

Sv: Ögonen rinner!

Jag gav upp! :( Igår kom veterinären och spolade tårkanalerna.
Jag kommer aldrig mer låta henne gå så länge med sånna ögon.
Det kändes nästan som hon kände sig befriad från sina rinnande kladdiga ögon för hon var så himla glad och kelen igår! :smirk:

Hejsan!
Det kan betyda fler saker när ögat rinner.Finns något som kallas för "månblindhet",det är när iris blir inflammerat. Ögat kan också vara halvslutet o grumligt,t.o.m lite mjölkvit. Varför sånt här uppkommer kan vara fler orsaker bl.a inflammationer,virus inf,eller bakteriella infl, parasiter eller vitamin brist. Det bästa är att ta hästen till en klinik!

Lycka till mvh V

Har haft ett sto efter Nevele Pride och vare sig hon eller hennes avkommor hade någonsin några problem med ögonen :cool:

Har nyss varit i kontakt med min vet det han sa att vit gegga som samlas i ögat alltså i ögonfickan/tårkanalen inte är farligt utan detta berodde på att min häst har mandelformade ögonlock och dels är djupa vid tårkanalen rådde som andra att göra rent med koksalt och andra dagen med vanligt vatten Min häst pannlugg kunde vara orsaken då den e lång och irriterar ögonen dels att hon kan vara känslig mot blåst i ögonen... skulle ögonen svullna eller bli varma som de blir under sommaren skulle jag använda antibiotika salva ...Inget farligt men för säkerhets skull kontakta din lokala vet rekommenderar detta

lady foxglove skrev:
Har nyss varit i kontakt med min vet det han sa att vit gegga som samlas i ögat alltså i ögonfickan/tårkanalen inte är farligt utan detta berodde på att min häst har mandelformade ögonlock och dels är djupa vid tårkanalen rådde som andra att göra rent med koksalt och andra dagen med vanligt vatten Min häst pannlugg kunde vara orsaken då den e lång och irriterar ögonen dels att hon kan vara känslig mot blåst i ögonen... skulle ögonen svullna eller bli varma som de blir under sommaren skulle jag använda antibiotika salva ...Inget farligt men för säkerhets skull kontakta din lokala vet rekommenderar detta
Sicket bra svar!! :banana:
Detta stämmer exakt på min häst! Med tanke på att hon har haft det denna vintern kan det mycket väl vara så att det kan bero på vinden tex.
Jag har nu fått salva till henne, men inte behövt använda den än.
Tack Foxglove och er andra för era tips! :bow:

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 073
Senast: Lyan
·
Däggdjur Min ena kanin har fått problem med sitt öga. Det rinner från det, ser ut som att det är tårar som kommer (inte varit och infekterat...
Svar
5
· Visningar
3 887
Senast: Elisha
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama