Ögonen rinner!

Koppen

Trådstartare
Jag blaskar hennes ögon med koksalt varje dag, ändå slutar dom inte rinna! Hon är inte förkyld eller febrig. Reg. vaccinerad och avmaskad och när jag kommer ihåg det brukar jag även massera nosryggen. Ändå slutar inte det att rinna! Det är inte mycket och hon verkar inte besvärad av det. Men det är ju vitt och inte genomskinligt. Vad göra? Ska jag ringa veterinär nu? Detta har hållt på till och från hela vintern!:o

Sv: Ögonen rinner!

Det kanske skulle behöva rensas med spolninga av tårkanalerna!
Det tar vet hand om isåfall.

ja jag skulle nog ringa veterinären för att ta ett prov och se vad det kan vara.. det kan juh vara ex allergier..

bra att du sköljer varje dag!

Det KAN vara en vanlig ögon inflammation som yttrar sig så. Ring veterinär, så får vet kolla, och ev. ge antibiotisk salva.
Min vet trodde inte på mig, när jag ville ha salva, eftersom ögonen inte var klibbiga, och vätskan var klar, men jag hade rätt, och rinnandet upphörde!

Jag jobbar på en hästklinik,och senast i går hade vi en häst med exakt samma problem, de hade sköljt varje dag, och den hade vitt slem i ena ögat. Hade haft det där sedan slutet på förra året. resultatet var att vi gjorde en tårkanalsrensning, men det var så full att vi lyckades inte helt, men vi fick ut en stor del av det, och sedan så fick dom ett recept av någon slags ögondropp, mins inte namnet, om du vill kan jag kolla upp det.
Lycka till!

calfboy skrev:
Jag jobbar på en hästklinik,och senast i går hade vi en häst med exakt samma problem, de hade sköljt varje dag, och den hade vitt slem i ena ögat. Hade haft det där sedan slutet på förra året. resultatet var att vi gjorde en tårkanalsrensning, men det var så full att vi lyckades inte helt, men vi fick ut en stor del av det, och sedan så fick dom ett recept av någon slags ögondropp, mins inte namnet, om du vill kan jag kolla upp det.
Lycka till!
Ja, väldigt gärna! Är det receptbelagt?
Kommer vet till stallet och gör en tårkanalsrensning eller ska vi ta oss till en klinik?:confused:

Kan vara Isopto maxidex..receptbelagt.
Används ofta ihop med Fucitalmec och i några dagar med understödjande Finadyn.

Vidare i droppform finns Voltaren, receptbelagt.
I-com (tuppkamsextrakt) finns att få tag på hos optiker. Det används som en skyddande hinna många gånger vid ögonskador.

MEN!!!!
Veterinär måste kolla ögat och lysa det INNAN man mixtrar med diverse preparat.
ALLTID.

Enbart i en lysning kan man se eventuella skador.
Om hästen har fått ett litet sår på hornhinnan och man MIXTRAR själv så är det mycket stor risk att hästen förlorar hela ögat och blir blind.

AM

Senast ändrad:

En lite nyfiken knapplån bara..
Kan inte hästar ha precis som vissa människor känsliga tårkanaler som rinner lätt när det är kallt?

har inget med frågan att göra utan bara en nyfiken fråga :)

mvh

Jo, naturligtvis kan dom det. Säkert intet alls ovanligt. Men inget som man ska utgå från början.

T.ex så kan vi nämna den amerikanska travhästen.
Den är "innoficiellt" mer disponibel för ögonsjukdomar.

Ögonen är mer rinniga och om man bara fixar och donar med lite koksaltlösning eller dylikt så kan det i bästa fall bli en ögoninflammation som ska behandlas 4 gånger/dag i ett halvår.
I sämsta fall en uveit som i slutskedet gör att hästen blir blind.

Men vad jag menar i mitt inlägg igentligen, är att just ögonskador vill hästägarna gärna mixtra med själva ett tag innan någon veterinär kallas.

Ögonen på hästarna är mycket känsliga och det är inget som man laborerar med för att se vad som händer.
Om ett öga rinner så kan det finnas många orsaker och hästägarna är inte kompetenta att avgöra vilka skador ögat har dragit på sig.

Enda sättet att definitivt få veta, är en lysning.

AM

Hej Nafayette!
Du verkar verkligen veta vad du pratar om! :bow: Jag har iof inte ens funderat på att mixtra med hennes ögon själv förutom koksaltet då. Så jag ser ingen annan lösning än att ringa vetrinären! :(

en kompis till mig har en häst som har väldigt långa ögon :angel: vet inte hur jag ska förklara..men ögonvrån går långt in mot nosryggen på nåt vis. Iaf så hade den hästen en grop ovanför ögat(innanför nånstans) som vätska samlades i och därför rann ögonen väldigt mkt. Veterinären satte in nån salva men annars fanns det inget att göra.
Kanske din pålle har nåt sånt?? Hoppas det fixar sig hur som helst!

Nafayette skrev:
T.ex så kan vi nämna den amerikanska travhästen.
Den är "innoficiellt" mer disponibel för ögonsjukdomar.

Vad grundar du det på???
Har arbetat i travstall några år, främst med amerikanska blodslinjer, och aldrig hört talas om detta.
Den enda häst vi hade med ögonproblem var 30% franskstammad.
Den fick besöka ett flertal veterinärer och stod periodvis på Strömsholm, där den oxå opererades till slut, och ALDRIG har någon, vare sig veterinärer, assistenter eller annat kunnigt folk nämnt detta, trots att man spekulerade vilt i vad problemen kunde bero på.

Tro´t eller ej men nästan med en gång som jag lade in den här tråden slutade ögonen att rinna på henne! :confused: Jag baddar ögonen fortfarande men det har inte legat nåt i hennes ögon på hela helgen!
Hoppas att det hon hade har slutat! Jag håller ögonen på henne! (fyndigt sagt va?) Tack för alla tips! Har skrivit ut denna tråden och sparat i min hästpärm! :smirk:

JHANA skrev:
Vad grundar du det på???
Har arbetat i travstall några år, främst med amerikanska blodslinjer, och aldrig hört talas om detta.
Den enda häst vi hade med ögonproblem var 30% franskstammad.
Den fick besöka ett flertal veterinärer och stod periodvis på Strömsholm, där den oxå opererades till slut, och ALDRIG har någon, vare sig veterinärer, assistenter eller annat kunnigt folk nämnt detta, trots att man spekulerade vilt i vad problemen kunde bero på.

Det var faktist ögonläkaren på Strömsholm som nämnde detta.:smirk:
Han sa att just amerkanarna kom ofta dragandes med uveit..
Vad vet jag..han sa så i alla fall...
Det fanns då även en annan veterinär där som sa likadant.
Nu jobbar hon på Helsingborgs kliniken..

"Nessy" hade uveit och var en import med Nevele Pride som far.

Kan tillägga för infot skull att dom var inne på att plocka ut Nessys öga och spola det med något. :o
Denna operation var vanligare i Tyskland på hundar med framgångsrikt resultat.
Däremot hade det aldrig gjorts på häst.
Vi hade ca 30 procents chans att lyckas.

Tyvärr så fick vi avliva Nessy innan ens försöket påbörjades..
Undrar just om dom hittade någon annan att prova på. :confused:

Detta skedde år 2000..

AM

Menade du importer??? Trodde det var hela den amerikanska travarstammen du skrev om.....

JHANA skrev:
Menade du importer??? Trodde det var hela den amerikanska travarstammen du skrev om.....

Ber om ursäkt..:o
Fel uttryckt av mig.
Importerna ska det vara.

Men konstigt är det..
Trophy Fish och Cota d´azur och Think Tank som också stod hos oss vara "ögonhästar"
Alla importer..
Dom kom aldrig så långt som till uveit men var "dropp och tubhästar"..

AM

Ah, då är jag med...
Våran sjukling var svenskfödd, vilket kan vara anledningen till att dom inte sa nåt om amerikanerna...:o:angel:

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 073
Senast: Lyan
·
Däggdjur Min ena kanin har fått problem med sitt öga. Det rinner från det, ser ut som att det är tårar som kommer (inte varit och infekterat...
Svar
5
· Visningar
3 887
Senast: Elisha
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama