Ögondroppar - HUR???

Geysir

Trådstartare
jo, Geysir har spolat sin ena tårkanal och nu ska han få ögondroppar, 2-3 droppar morron å kväll i 5-7 dagar... igår kväll och imorse gick det men nu ikväll var det typ en halv droppe i ögat och halva flaskan runt stallet... detta med en syster som försökte hålla huvudet och jag som försökte öppna ögat och droppa i skiten... Han är väldigt svullen över nosryggen så man vill inte slita och dra så mycket i en grimma heller... Nån som har ett mirakeltips hur man får i dropparna - till råga på allt är det en stenhård "pip" på flaskan så jag kan ju inte ta i heller av skräck att rispa hornhinnan (eller vad nu alla delar i ett öga heter...):confused:

Sv: Ögondroppar - HUR???

Har du testat att låta honom äta nåt mumsigt medan du gör det?

Lite sent tips kanske, men jag brukar pilla omkring ögonen ofta på hästen i stallet som lätt får problem med ögoninflammationer. Nu kan man smeta salva innanför ögonlocken och så på henne utan problem. Normalisera sån hantering liksom.

Lycka till!

ska jag göra, tänkte att jag självmedicinerar lite och tar kuren dubbelt så lång tid men en gång om dan... så tack, ska börja pilla redan imorrn, när man tror att man pillat på allt så finns det alltid någe mer att pilla på:rofl: han är van att jag grejjar en del om man säger så:bow:

Håller med tidigare talande. Gör en vana av att vika ut undre ögonlocket utan att du behandlar. Om den blivit spolad i ögat är det det som orsakar största reaktionen/obehaget - de brukar inte tycka om det. Om du avdramatiserar det hela utan sån behandling så lär de sig snabbt att det inte gör ont eller är obehagligt. du ska mjukt med ett milt grepp med handen över ögat ta med pekfingret och tummen och böja upp undre ögonlocket så att du bara kan droppa ur droppen/dropparna ner i det vecket. sen släpper du och håller kvar handen över ögat så att det förblir stängt och masserar lite så att ögondropparna fördelas inne i ögat. Inte någon pip/tipp på flaskan i själva ögonvrån - då är det stor risk att rispa, utan som sagt bara droppa mjukt ner innanför undre ögonlocket som viks ut lite. Noll obehag!

ska jag göra, tänkte att jag självmedicinerar lite och tar kuren dubbelt så lång tid men en gång om dan...:

Fast det funkar ju inte riktigt så. Om du ska ge två gånger om dagen så ska du ju ge två gånger om dagen, inte dubbelt så mycket en gång om dagen. En del saker kan ju dessutom vara farliga att ge för mycket av, så håll dig till doseringsanvisningarna du fått.

Oj det där missade jag helt - håller helt med dig. Med ögon så går det INTE att självmedicinera utan det är just frekvensen på dosintervallerna som är avgörande. Dessutom är det känsligt med mängd per dosering, det är oerhört noga! ALDRIG självmedicinera i ögon!

han har inte blivit spolad i ögat, han blev spolad från näsborren, och näe jag skulle inte komma på tanken att dubbla nån dos

ska jag göra, tänkte att jag självmedicinerar lite och tar kuren dubbelt så lång tid men en gång om dan... så tack, ska börja pilla redan imorrn, när man tror att man pillat på allt så finns det alltid någe mer att pilla på:rofl: han är van att jag grejjar en del om man säger så:bow:

Jag tolkar det som att du INTE tänker droppa 2 ggr/dag.

Det skulle jag starkt avråda ifrån, är det sagt 2 ggr/dag så är det var 12:e timme som gäller, och inget annat. Det kan vara otroligt viktigt!

När jag droppar så binder jag upp i stallgången och backar hästen till max, sedan lutar jag mig emot sidan av huvudet och använder ena handen till att "rulla upp" övre ögonlocket och andra handen lossar undre ögonlocket samt droppar. Låt det ta lite tid så hästen slappnar av i ögat innan du droppar.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
4 156
Senast: Hemi
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 553
Senast: TantEster
·
Hästvård Ska försöka göra det här så kort som möjligt, men det som hänt är följande: Distriktsvet kom ut i onsdags kväll och tittade på...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: zesel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka