Ogiltig vaccination?

L

Love_Maya

Hej!
Kollade i min foderhästs vaccinationspapper när jag skulle vaccinera honom i mitten av februari. Han har fått 3 sprutor innan jag tog hem honom (alltså en grundvaccination bara) och nu fick han sin fjärde. Jag tänkte inte mer på det som stod i vaccinationspapperna, men nu har jag upptäckt ett fel.

  • Första vaccinationen fick han den 29 januari 2010 och denna sort hette Equilis Prequenza TE. Sen står det att han ska ha nästa vaccination om 4-6 veckor.
  • Andra vaccinationen fick han den 10 mars 2010 och denna sort hette även den Equilis Prequenza TE. Sen står det att han ska ha nästa vaccination om 5-6 månader.
  • Tredje vaccinationen fick han den 9 mars 2011 och denna sort hette Equip FT vet. Sen står det att han ska ha inom ett år.

Jag har ju bara haft hästen i 3 månader så de vaccinationerna här ovanför har ju ägaren "gett" honom. Jag tog ut en veterinär för ett par veckor sen som gav honom den årliga vaccinationen. Men har jag vaccinerat hästen i onödan?
För mellan den andra och tredje vaccinationen har det ju gått alldeles för lång tid. Den tredje borde han ju ha fått senast den 10 september 2010, eller?

Tacksam för svar! :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ogiltig vaccination?

Nä det är helt ok att det går ett år efter den andra grundsprutan. Man måste inte ta den tredje efter sex månader utan bara det är inom ett år så stämmer allt för att han ska ses som vaccinerad för tävlingar och så.
 
Sv: Ogiltig vaccination?

Den tredje sprutan i grundvaccinationen är bara rekommenderad vad jag fått för mig, alltså inget som måste göras. För att få tävla räcker de två första sprutorna och därefter årlig påfyllnad.
 
Sv: Ogiltig vaccination?

Det är väl ändå så att det är ett år från första sprutan vilket han fick 29 januari och om det då inte är vaccinerat före den tiden nästa år så är det ogiltigt? Och det verkar ju vara gjort i mars.. och du gjorde det i feb..
Så för mig så ser det ogiltigt ut eftersom det gått mera än ett år sen första sprutan.
 
Sv: Ogiltig vaccination?

Ja vad jag vet är det ett år efter andra sprutan. Det godtar iafl alla tävlingar på min häst. :)
 
Sv: Ogiltig vaccination?

ett år efter andra sprutan är det väl?

"Mom 170 Vaccinationsbestämmelser
För att få starta i Svenska officiella tävlingar, inbjudningstävlingar och högre, måste
hästen vara vaccinerad mot hästinfluensan A2.
Vaccinationsintervall
1.1 Grundvaccination innebär två vaccinationer (A+B) med ett intervall av 21 – 92
dagar. Därefter är hästen startberättigad.
1.2 Därefter ska hästen revaccineras (R) inom 365 dagar för att vara fortsatt startberättigad.

1.3 För att få starta måste det ha gått minst sju dagar sedan senaste vaccination.
2. Vaccinationsintyg
2.1 Korrekt och giltigt vaccinationsintyg, helst hästpass, eller vidimerad kopia ska
medföras och ska visas upp före start.
3. Överskridande av senaste vaccinationsdag.
3.1 I det fall längre tid än 92 dagar gått mellan vaccination A och B krävs ny
A-vaccination.
3.2 I det fall kortare tid än 21 dagar gått räknas detta som en ny A-vaccination.
3.3 I det fall mer än 365 dagar gått mellan B-vaccination och R-vaccination eller
mellan två R-vaccinationer inträder startförbud. Hästen behöver dock inte börja
om med A-vaccination om R-vaccination utförs inom 21 dagar.
Överskrids även denna gräns, måste hästen åter grundvaccineras och börja med en
A-vaccination."


ja det är visst efter andra sprutan som det räknas. Jag trodde det var första men hade visst fel =)

:confused:Hur räknar du?
PL

29 jan till 29 jan = 1 år
29 jan till mars = mer än 1 år

hur räknar du år?
 
Sv: Ogiltig vaccination?

Ja precis, ''därefter ska hästen revaccineras (R) inom 365 dagar'' är ju efter andra sprutan (B-vaccinationen.) :)
 
Sv: Ogiltig vaccination?

29 jan till 29 jan = 1 år
29 jan till mars = mer än 1 år

hur räknar du år?

29 jan 2010 till 10 mar 2010 tycker inte jag är ett år.. ;)
Läs om och spana in årtalen i TS första inlägg.

För att återgå till ursprungsfrågan så har jag också hört att det bara är de två första sprutorna som krävs för att få starta och sedan är det en spruta varje år som 'påfyllning'.
 
Sv: Ogiltig vaccination?

eehh? va??

29 jan 2010 till 9 mars 2011 är MER än ett år om nu inte vi helt plötsligt har bytt tidräkning på nått vis.. Och jag har redan sagt att jag hade fel då det räknas från andra sprutan och inte första som jag trodde.. dvs det gick inte mer än ett år mellan 10 mars 2010 till 9 mars 2011
 
Sv: Ogiltig vaccination?

ja men det har ju aldrig jag sagt ett ord om. Utan jag trodde det var ett år mellan första sprutan och ÅRSvaccinet men det var visst ANDRA sprutan som det räknas ifrån.
Och det ÄR mer än ett år mellan januari 2010 och mars 2011
 
Sv: Ogiltig vaccination?

ursäkta men jag tog ju reda på att ja hade fel och har skriit in från TR vad som gäller och har sagt UPPREPADE gånger att jag visst hade fel! Men jag ber om ursäkt för att jag har haft fel och erkänt det!

Jag har alltid varit lärd att det är ett år från första sprutan men det var fel
 
Sv: Ogiltig vaccination?

Ja jisses, nu hänger jag med hur du menar! :D
Trots att jag läst om dina inlägg flertalet gånger så gick det aldrig in riktigt ordentligt.
Sorry för det! :)
 
Sv: Ogiltig vaccination?

Tack för alla svar! Då behöver jag alltså inte oroa mig och samtidigt så har jag lärt mig något nytt! :)
 
Sv: Ogiltig vaccination?

Hör hört att tredje vaccinations sprutan bara är ett försäljningsknep från vaccinationsbolagen. Om nu det stämmer...
 
Sv: Ogiltig vaccination?

Hör hört att tredje vaccinations sprutan bara är ett försäljningsknep från vaccinationsbolagen. Om nu det stämmer...

Varför skulle det vara det? Vill de tjäna pengar är det väl bara att de höjer vaccinpriset några procent?
 
Sv: Ogiltig vaccination?

Vet många tävlingshästar (iafl på travsidan) som tävlat mycket och åker runt hela sverige vaccineras var 6:e månad. Hela stallen på 100 häst och mer. De anser att skyddet bara är tillräckligt gott i 6 månader. Efter det dalar det och man vill absolut inte ha nå ''skit'' i stallen..
 

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
1 004
Senast: Fiorano
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 815
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 034
Senast: netschjen
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 081
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Färg
  • Osäker och rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp