Ofullständig analys och andra fodergrubblerier

D

Duffy

Hej ni kloka människor. Jag är väldigt grön inom det här med foder och har precis börjat nosa lite under ytan och upptäckt att det är ett väldigt roligt ämne:D Jag hoppas att ni kan klura lite på mina frågor här:

- Fick grovfoderanalysen (hösilage) av min stallägare, men där stod bara angivet mängden energi och protein samt torrsubstans. Jag skulle vilja veta även kalcium och fosfor och de övriga mineralerna. Finns det någon hemsida där sådana här uppgifter finns lagrade eller måste man skicka ett nytt höprov för att få en fullständig analys. Fattar inte varför inte "hela" analysen finns med, alla andra hästfolk verkar ju ha det:confused:

- Finns det någon formel för att räkna ut hur mycket mineraler en häst på X antal kilo bör ha precis som det finns för grovfoder? Jag vill nämligen veta hur mkt kalcium, fosfor osv. min häst behöver.

- Är linfrökaka väldigt proteinrikt? Tittade nämligen på en fodertabell som jag fått av min lärare och där stod det att linfrökaka har ca 280 srb rp/kg foder. Har hört nånstans att det innehöll en massa protein, men att hästen inte kunde tillgodogöra sig särskilt mkt, men om man utgår från den här tabellen så verkar det ju så?

- (sista frågan:d) Hur mycket får hästens dagliga giva av protein över- och understiga den exakta proteinsiffra innan det blir skadligt för hästen. Alltså, vad jag menar är att det är ju svårt att få till det exakta proteingivan när man räknar en foderstat. Antingen blir det lite för lite, eller oftast lite mycket. Men vad är gränsen? När jag har räknat min foderstat så har proteingivan hamnat på ungefär 40-50 g för mycket. Är det att betäckna som skadligt?
Är det bättre att hästen får lite för mkt protein, än tvärtom för lite?

Tack på förhand:laugh:

Sv: Ofullständig analys och andra fodergrubblerier

Det är väl billigare att bara analysera protein/energi än rubbet?
Nåväl - har du fått det så har du det allra viktigaste. det är sällan det är några riktigt rejäla katastrofer betr mineraler. Vill du gardera så ge ett mineralfoder.

Hästar kan omvandla protein till energi men inte tvärtom. Proteinbrist är alltså alltid proteinbrist. Har hästen däremot underskott av energi och massor av protein så klarar den att fixa till det själv.

Jag frågade om detta ett år när vi hade sjukt goda proteinvärden i slaget - en tvåsiffrig kvot. Fodertanterna på SLU bara log och frågade om unghingstarna såg ut att må bra - och det gjorde de ju...:D

Så - hellre överutfodra protein via grovfodret ä tvärtom. Jag såg gärna att mina låg på en kvot över sju än under. Fast jag hade ju mest avelsdjur och unghästar. Så fick min tävlingspålle hänga med på deras mat. Han behövde inte så mycket kraftfoder.....:angel:

Har du testat Hippocampus foderprogram? Jag antar att man kan få reda på behovet i det.

Linfrökaka innehåller protein men inte av den bästa sammansättningen. Därför kan det bli så att hästen har svårt för att ta upp det.

Jag hade gett protein i överkant. I alla fall om det kommer från grovfoder då är det inte farligt, i rimliga mängder. Däremot bör man se upp med stort överskott från koncentrerade foder.

En del av proteinöverskottet omvandlas till energi. Men det är samtidigt en kostsam process för hästen. Den måste producera mer urin för att göra sig av med kvävet. Om man vill tillföra mer energi i foderstaten måste det vara mkt bättre att lägga till ett energikraftfodermedel än att öka proteinet över behovet.

aa, det är ju klart, tänkte inte på den ekonomiska biten hihi:D
Har inte skänkt en tanke åt det här med mineraler förut, men så fick jag höra talas om Kalcium/fosfor-kvoten och det verkade ganska viktigt att man fick mineralerna rätt.
Finns det några ungefärliga riktlinjer att gå efter för att bedöma mineralerna i ett hösilage med ts-halt på 68%, MJ: 7,1, smb rp: 48.
Brukar hösilage ligga på ungefär samma mineralhalt, eller varierar det mkt?

vad bra att det funkar med ett proteinöverskott, men det ska alltså vara ett överskott ifrån grovfodret, och inte så mkt från kraftfoder lr har jag fattat det rätt?:)

Bra idé!:idea: ska kolla upp den sidan snarast.

Vad menar du exakt med sammansättning?:)
hade tänkt ge 1-2 dl av linfrökaka för att det ger glans i hårrem och bra för mage och tarmar, men om man tittar på fodertabellen med 280 g protein i linfrökakan så blir det mkt protein för hästen, men det stämmer alltså inte riktigt?

Bra idé!:idea: ska kolla upp den sidan snarast.

Vad menar du exakt med sammansättning?:)
hade tänkt ge 1-2 dl av linfrökaka för att det ger glans i hårrem och bra för mage och tarmar, men om man tittar på fodertabellen med 280 g protein i linfrökakan så blir det mkt protein för hästen, men det stämmer alltså inte riktigt?

Jag länkar till en annan tråd där jag har förklarat vad jag menar.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=999006

Jag undrar förstås hur stor roll 1-2 dl spelar. Det kan väl knappast väga så mkt?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 014
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama