ofta i ridhuset/på ridbanan?

D

Dumle

hur ofta tränar ni dressyr i ridhuset eller på ridbanan?
rider ni dressyr ute i skogen oxå? går det lika bra då?
jag rider 5 dagar i veckan i skogen och en dag i ridhuset -banan, men tränar lite extra på banan inför tävlingar. det känns som om han vet att när man är ute är det mer på kul, men i ridhuset är det seriöst och han tar verkligen i! är det samma för er?

D

Sv: ofta i ridhuset/på ridbanan?

Min häst red jag ca 3-4 gånger dressyr iveckan. På vintern blir det ju mer och mest i ridhuset, men på sommaren föröker jag rida mycket ute. Då rider jag kanske 2-3 gånger i ridhuset för riktigt ordentliga pass. När jag rider ute blev hon så pigg så då rider jag passen där man går igenom endel men inte kräver lika mycket. Dem måste ju kunna gå ordentligt även utomhus. De andra dagarna har jag skrittrundor, konditionsträning och bara lätt o kul i skogen. Variation tycker jag är viktigt.

rider dressyr typ 3 el 4 gånger i veckan för tillfället för vi behöver de.....måste ju komma i form till tävlingssäsongen......
nu på vintern blir de mest i ridhuset då eftersom de e alldeles för mycket snö för å va ute å rida dressyr.....men annars e ja mycket ute å rider allting

Iom att min vägsnutt ut till "stora" vägen blir insnöad och inisad så kommer jag ej ut med transporten och till ridhus.

Jag tränar dressyr på våran vägsnutt sen i nov, alltså 5 mån.
Har en fin ridbana men det har vart för mycket snö på den senaste 6 veckorna.

Om det inte är skrittdag så tränar jag alltid på något, nu börjar jag bli stressad för tävl,säsongen har börjat så jag ska stalla upp vid ridhus en 2-3 veckor fram för att fösöka komma i kapp.

Normalt sett så rider jag på ridbanan ca 4-5 dagar i veckan, men KORTA pass, ibland bara 10 min, sen skrittar jag ut innan och efter.
Lägger in klättring och galoppträning,tömkörning då och då.

I vanliga fall rider jag dressyr inne ca 4 dagar/v och rider ut ca 2 dagar/v. Men nu veckan blev det plötsligt dammigt i ridhuset och de vill inte vattna förräns det är plusgrader. Så jag och min dammkänsliga herre får rida ut nu tills det blir vattnat.

När jag rider ut brukar jag inte träna lika aktivt som då jag rider inne. Vi gör inte så många övningar ute. Utan rider mest på i alla gångarter i olika tempon.
Men nu då vi inte kan träna inne så får vi göra det ute där underlaget tillåter.
Visst blir min häst lite hetare ute. Men det är fortfarande samma krav på lydnad. Man kanske får jobba lite mer själv för att fånga hans uppmärksamhet, göra övningar där han måste vara alert och med hela tiden. Men visst kan han jobba lika bra som inne. Det hänger på mig.

Jag rider i ridhuset 5 dgr i veckan och rider ut 2, varav den ena uteridningsdagen bara e skritt och den andra lite mer jobb.

När jag jobbar hästen ute kondisionstränar jag, intervallträning 10 min galopp 10 min skritt, hur många gånger jag gör det beror på hur pass väl tränad hästen är, o h underlag, m.m.

Nu under vintern rider jag 3-4 dagar/v. i ridhus och resten ute. Men när jag rider ute under vintern så rider jag inte direkt dressyr (även om jag kräver form och arbete) utan rider väldigt mkt styrketräning. Det varierar från klättring till galoppintervaller samt terränghopp.

1 dag i veckan (fler vid behov) så bara skrittar vi en runda på lång tygel. Jag brukar försöka att inte behöva ge en helt ledig dag (pga av att han börjar bli äldre) men det händer ibland ändå.
Alla dagar som jag rider i ridhus så rider jag först en uppvärmningsrunda på ca 15min ute innan jag går in i ridhuset. Oftast så skrittar jag också av med en runda ute (om det inte är skitkallt för då blir det i ridhuset!)

jag tränar helst dressyr 4 gånger i veckan. jag har ett Varmblod och han blir jättestel om man inte rider dressyr ofta.

Jag rider sällan mer än två pass/vecka på ridbana/i ridhus. Vintertid blir dte nästan inte alls (har samma problem som Mimus, ta sig den lilla vägsnutten upp till stora vägen, långa perioder av vintern är det förenat med livsfara) ridhus utan bara ute.

Jag rider dock väldigt mycket 'dressyruteritter'. Samma krav på form och arbete på banan, och det går utmärkt att rida olika sidvärtsrörelser zick zack över grusväg, att rida öppnor och slutor, lägga in byten, allt från enkla till hela serier osv längs grusväg. Där det passar brukar jag lägga in lite voltjobb med ( t ex på någon äng, vändplan etc). Nu har jag inte och har aldrig haft ambitioner över LA så jag vet inte hur det fungerar på högre nivå.

Men visst märks det på vårkanten att det är lite ringrostigt, iaf jag har lättare att få dem mjuka om jag kan utnyttja böjda spår, men det brukar inte ta många veckor att komma ikapp,d et är ju bara finslipningen som krävs, både kondition, styrka och rörelser brukar sitta, handlar mest om att få dem riktigt, riktigt mjuka och liksidga och loss. Det ligger nog mest hos mig som RYTTARE dock, en bättre ryttare skulle antagligen kunna rida dem lika loss på grusvägar. Men JAG kan inte... fast en vacker dag så kanske ,)

De e olika....
På sommaren när jag inte tävlar rider jag ut 4 eller 5 gånger i veckan och ca:2 gånger på volten...
Men nu rider jag dressyr på banan ca: 4 gånger i veckan.
Hoppar 1 gång, rider ut 2 gånger i veckan, ibland får hon stå också...
De e nog olika från häst till häst...
Min ponny blir så stel om hon inte rids...
Ha d!

tycker man ofta ser/eller hör talas om ryttare som rider 5-7 dagar/vecka i ridhus eller kanske förflyttar sig till en paddock vid fint väder. Jag tycker det är helt fel. deras hästar kommer ut i naturen kanske 1 dag vecka eller ingen alls (vid vilodag). varför?
jag kan för mitt liv inte begripa varför sådant förekommer.
och då tycker jag det verkar ganska vanligt.
Pratar både om dressyr/hoppryttare, blandad kompott eller vad som helst.

Ridhus är jättebra men inte så ofta.

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider ca 5 dagar/vecka i ridhus och i skogen 2 dagar. Jag har aldrig ridit dressyr mer än 3 dagar i rad tror jag. När jag är i ridhuset rider jag ju inte heller bara dressyr, hoppar ju oxå. Jag är väldigt noga med att hästen får variation.

jag rider i ridhus ca 3 dagar i veckan resten ut.. oftast blir det mindre en 3 dagar.. men så var det i vintras.. nu kommer jag förflytta mig till ridvolten men kanske bara rida där högst varanan dag..

Jag har inget ridhus i närheten så det rider jag bara i när jag åker iväg och tränar, annars rider jag alltid ute, under tävlingssäsongen 3 dagar i veckan på banan och resten ute. Uteritter blir ibland skritt och ibland lite mer jobb. Jobbar gärna hästen på en åker då och då om underlaget inte är för blött, för hästarna tycker det är lite roligare. Mina hästar hade aldrig accepterat att gå i ridhus 5 dagar i veckan, de hade dött av tristess och det är helt förståeligt!

Eftersom vi måste åka till ridhus, så blir det dressyrträningarna varannan vecka i ridhus, ibland oftare. Framförallt på hösten och sommaren så har vi jättebra fält hät att rida på. Och en paddock på ca 20min ridavstånd. Men annars blir det mkt dressyr i skogen och på rakt spår. Så det gäller verkligen att kunna rida sin häst utanför volten! :)

Vi flyttade ut på landet i december, har nu ca 6 km till ridhus. Åker in 2-3 ggr/v med 6-åringen och 1-2 ggr/v med de äldre hästarna. Dem rider eller tömmkör jag även nån dag/v i hagen här hemma. De går även att jobba väldigt bra utomhus. Den yngre är lite svårare, har svårt att fokusera helt ute ännu. Men det kommer nog då han blir äldre.

I sommar ska vi bygga paddock och det ska bli skönt. Då kan man träna lättare.

Innan vi flyttade från ridhus och ridbanor red jag ca 3-4 pass/v på de äldre hästarna inne vintertid.

Tävlar LB-LA med två av hästarna och LA-Msv med en.

Jag rider ut 3 dagar i veckan, Tränar på hemmaplan (Sandbanan) ca 2-3 ,om 2 så är det vilodag den 3:e dagen. Sedan rider jag bort till ridhuset ca 1 gång i veckan då jag hoppar (Pga. av snö och is kan jag inte hoppa på våran bana.)

Typ en gång i veckan i paddock och då för tränare. Annars ute på vägarna, i skogen eller nån annanstans....

__Stilett__ skrev:
tycker man ofta ser/eller hör talas om ryttare som rider 5-7 dagar/vecka i ridhus eller kanske förflyttar sig till en paddock vid fint väder. Jag tycker det är helt fel. deras hästar kommer ut i naturen kanske 1 dag vecka eller ingen alls (vid vilodag). varför?
jag kan för mitt liv inte begripa varför sådant förekommer.
och då tycker jag det verkar ganska vanligt.
Pratar både om dressyr/hoppryttare, blandad kompott eller vad som helst.

Ridhus är jättebra men inte så ofta.

Jag håller bara delvis med dig. För en väldigt duktig, rutinerad ryttare kan utan problem förlägga de flesta av passen i ridhus utan att det blir tråkigt för hästen. Att hästen tycker det är tråkigt beror enbart på att ryttaren inte är tillräckligt duktig på att rida och variera sig... Alla (friska) hästar tycker om att arbeta och få beröm/belöning. Om de inte gör det så beror det helt enkelt på att ryttaren inte lyckas motivera dem på rätt sätt. En duktig ryttare får arbetsglädje i sin häst. Och då spelar det ingen roll var man utför arbetet.

MEN jag håller med om att de flesta ryttare som rider de flesta dagarna i ridhus inte är så duktiga. De hästarna får ett ganska enformigt arbete. Men sen ska man ju också tänka på att ridningen handlar om 1h av 24h på ett dygn. Med det i bakhuvudet så inser man att det trots allt inte är så farligt. Visst det kan ju bli lite långtråkigt för krakarna men det är ju inte värre än att de kan stå ut.

Jag rider i ridhus 1gång/vecka och då är det med tränare,har inget ridhus med ridavstånd.. Sedan bukar det bli vilodag dagen efter träningen som är på en mån. På ons, tors och fre blir det dressyr och på lör-sön uteritt och någon gång hoppning. Nu när man kan rida ut efter skolan ska jag försöka rida ut en gång i veckan också och då blir det dressyr 3ggr/v och uteritt 3ggr/v..

På banan brukar jag variera ganska mycket, tex ena dagen rider jag mycket program och nästa tränar jag på skänkelvikning eller mycket i galopp. Ett tips som jag tycker funkar bra för att variera är att rida olika program det finns ju allt från LC:1 till LA:1 (om man rider på låg nivå) och sen kan man ju hitta på enga program. När man rider program så blir hästen uppmärksam på när nästa övning ska komma eftersom det hela tiden händer något. Man kan ju också rida vissa delar av programen så blir de inte så långa. Bara ett litet tips.. :)

// Lully

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 273
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 051
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
700
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka