Ofrivillig ryggning

R

Rosie

Min pålle har kommit på att hon kan rygga när livet känns för spännande.
Som ni förstår så uppstår detta när hon är spänd och laddad och det handlar inte om några meter. Sist hon gjorde det så insåg jag att det kunde gått illa: hon backade i full fart och missade en djup slänt på ett par meter ner, med en hårsmån. Vid andra tillfällen har hon gott och väl kunnat backa 50 meter i 190 knyck utan vidare (gissa om hon är lösgjord i ryggen sen ;) Självfallet så gör jag klart för henne att det inte är ok men jag väntar faktiskt ut henne oxå för det är ju ganska jobbigt att rygga så hon tröttnar ju till slut och då får hon backa en stund till så det blir jag som beordrar stopp. Men ifrån början så går det inte att lägga ur backen sas och framåt går inte heller.
Nu undrar jag om ni har något tips på hur man "lägger ur backen" :confused:
Tilläggas kan att jag rider henne på hackamore så det är inte så enkelt att ställa henne för att få hejd på henne.

MVH Rosie

Sv: Ofrivillig ryggning

Min är också "bra" på att backa. När hon lägger i backen så brukar jag inte låta henne sluta utan tvingar henne att backa en bit till tills JAG säger att hon ska fram och till slut är det inget roligt längre. Backat i en vattenpöl - efter det backade hon inte på en vecka! :rofl: Det går i perioder, men man kan ju utnyttja det också, har tex backat förbi läskigheter eftersom att det inte gick att gå förbi... :smirk: Kan ju tillägga att hon ändå är så att man kan styra baken, inte så att hon slänger sig bakåt. Man måste dock se till att man har fritt bakom sig om man ska göra sådana saker. Testa med att backa hästen mer på kommando och med belöning, då brukar det inte vara lika intressant att backa i tid och otid.

Har du provat att helt släppa tyglarna och då trycka på med skänkeln. Det kanske du redan gör. I så fall vet jag nog inte :confused: . Det kan ju i och för sig fungera med vattenterapi. Det funkar så att när hästen gör det den inte ska, "straffar" du den genom stt spruta vatten på huvudet. Det kan ju förstås vara svårt när man sitter på hästryggen:d , men kanske värt ett försök. Då får du utrusta dej med en vattensprayflaska vid ridning:) . Lycka till

Ett bra sätt är att möta ett bakben med dressyrspöet, dvs inte slå utan bara peta. Det fungerade jättebra på min häst.

Immer

Svarar på alla inlägg här.
Detta kändes inte som ett problem förrän idag när vi var på väg utför slänten. Jag har oxå dragit nytta av hennes fallenhet för ryggning och tagit mig förbi "läskiga saker". Släppa på tygeln och tryck med skänkel funkar inte och med den farten som hon backar så är jag tveksamm till att jag skulle hinna med att peta henne med spöet, men jag skall försöka nästa gång.
Vattenchocken kräver ju att jag har en sprayflaska med mig och jag vet ju inte riktigt när det kommer (ser ni en backande häst med en ryttare som har en blomsterspruta hängande runt halsen så är det jag):banana:
Skämt åsido, jag tar gärna fler synpunkter.
MVH Rosie

jag tror nog på att "tvinga" henne att backa längre än hon planerat det borde ju ta bort lustigheten med det hela...eller så kasnke du ska gör nåt helt oväntat när hon börjar backa för jag antar att hon överaskar dig rätt ordentligt för hon verkar ju bara kasta i backen i full fart så att säga inte stanna å bråka först så att säga eller? Vet inte vad det oväntade skulle vara men vattenspruta kanske funkar. Knepigt med hästar ibland...varför kommer de på sånna saker som att backa bara för livet blir lite jobbigt? Lustiga djur det där :)

Eller så får vi se en ryttarlös häst med en blomspruta fasttrasslad i manen..:rofl:

Nä skämt å sido, du beskriver en häst som kombinerar flykt med att, åtminostone i mina öron, göra något olydigt. För den borde inte behöva backa 50m bara för att den blir rädd. Så jag skulle ge mig på själva lydnadsdelen.

Att tex göra "rappa" övergångar i skogen, trav, halt, rygga tre steg, inte två, inte fyra utan tre. Sedan masch fram i trav, inte skritt två steg utan trav direkt. Halt, rygga sex steg, fram i trav. Och verkligen jobba på lydnaden på hästen. Hon får inte i någon situation ifrågasätta dina kommandon utan svaret ska komma blixtsnabbt från henne.

För det hon gör är ju en olydnad, gör henne lydig, superlydig, så att hon aldrig i något fall ifrågasätter dina framåthjälper. Sen får hon naturligtvis bli rädd, men med lydnad ska du inte behöva hamna i någon slänt, eller backa 50meter.

Lycka till!

Nej vi hade allt "diskuterat" lite innan, det som överaskade mig var styrkan och längden på 50-metersloppet :eek:

Det här handlar inte om rädsla utan, precis som du säger, om olydnad. Dom övningar som du beskriver håller vi på att jobba med, men det är ett sto som ibland tycker att hon skall vara med och bestämma. Vi jobbar mest i skog och mark, så varför jag ställde frågan var ju för att det kan inträffa på mindre lämpliga ställen, jag behöver ett sätt att snabbt få henne på andra tankar.

MVH Rosie, som sitter och testar vilken styrka jag skall ha på vattensprutan :devil: :devil:

Jag har haft samma problem med en häst.
Jag kastade mig av och ledde hästen en bra bit frammåt, satt upp igen och red vidare. Jag gjorde detta några gånger och det fungerade till slut.

En annan häst jag red backade också, men slutade genast då han av misstag backade in i en eltråd. Han hoppade bara åt sidorna sedan
och backade aldrig mer.

Ok, hoppa av undviker jag i det längsta. Hon skulle nog snart räkna ut hur hon skulle få fram det "beteendet" hos mig :D
Men en eltråd hade ju varit helt suveränt! :devil: :banana: :bump: Hon hade säkert funderat en stund innan hon la in racerbacken igen :rofl:

MVH Rosie

Vad skulle hända om du tog tag allt vad du har i en tygel samtidigt som du driver på kraftigt?? Då tvingar du ju hästen framåt, och åt höger eller vänster...

En gammal sköt häst som ja hade, ell hmm.. de va bara jag som red den. Den hästen backade okontrolerat när den blev spännd eller de va allt för tråkigt. Tille n början drev jag så ja trodde jag skulle sparka hål i magen på hästen men inget hjälpte hon bara backade mer ju mer jag drev. Jag pratatde med en mer erfaren person som tyckte jag skulle pröva backa henne när hon backade. Alltså så fort hon började backa så gav jag backa kommandon, då blev hon förvirrad och lyssnade på mig istället. Hon har nu lakt av med sin "övana" och går nu hr fint som hellst.

hmm ok...tja jag vet inte men du verkar ha fått en hel del bra tips.

Jag hade samma problem med min unghäst. När hon började backa i ca 90km/h slet jag tag i en tygel och snurrade runt henne i flera varv tills hon tyckte det var obehagligt (tror jag) och sedan tryckte jag på med skänkeln och om hon började backa igen så gjorde jag samma sak igen....och igen, och igen....hon slutade efter ett tag...

Tja, driva på har jag nog försökt men det blir bara mattes ben som blir trötta=lönlöst. Att backa henne på kommando är ju effektivt när man inte behöver ta hänsyn till något/någon runtomkring, men eftersom jag inte rider så mycket i begränsade utrymme läs ridhus/paddock så är det ofta något träd eller gräsmatta ivägen :eek:
Volta henne är effektivt men innan jag kan komma dit så måste jag "få fatt" på henne - rider ju på hackamore. Hon brukar inse sina felsteg efter den tillrättavisningen :smirk:
Det som det handlade om var ju ett sätt att få stopp på henne snabbt när detta inträffar på olämpliga ställen. Vi jobbar stenhårt på det i längre perspektiv, självklart skall det inte inträffa öht!

MVH Rosie, som njuter av våren

Vi har också en sån häst i vårt stall. Han är runt 175cm så det är ju kanske inte så lätt att tillrättavisa en så stor häst som inte vill som ryttaren vill. Men iaf innan vi hade honom har de bara vänt hem när han har börjat backa. Då har han lärt sig att om jag gör så här så slipper jag undan. Men sen han kom till oss har fått se på andra bullar..heheh.
När han börjar backa så vänder man åt de hållet man skulle åt och börjar rygga åt de hållet istället. Efter några meter så vänder man tillbaka och bara fortsätter att gå. Det kan vara bra att ha ett spö ifall att. Detta sätt har funkat alldeles utmärkt på jätte hästen hemma. Han har ryggat i flera meter fast åt de hållet man vill och inte det hållet han ville. Efter ett tag har han tröttnat på att rygga i 150 knyk (åt fel håll) och snällt funnit sig i att gå åt de hållet man vill. Men alla har ju olika sorters problem. Så jag hoppas att du får bukt på dina med hjälp av mitt tips.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka