Oförsäkrad häst?

Mia_R

Trådstartare
Jag lider helvetets alla kval just nu och vet inte hur jag ska göra. Jag har hittat en häst som jag tror skulle passa oss utmärkt, men den är oförsäkrad och vid koll med försäkringsbolagen har han passerat den magiska åldern för att gå att nyförsäkra. Jag vet inte om jag är så pigg på att köpa en häst som jag inte kan teckna veterinärvård till, tänk om ngt händer och jag tvingas avliva pga ekonomin? :eek:

Mitt fullblod fick åka ambulans in till Ultuna för 1,5 år sedan och sex dygn på IVA och isolering inklusive avlivning, destruktion och livvärdet gick loss på 70 000 kr totalt varav värsta smällen blev för försäkringsbolaget. :crazy:

Skulle ni chansa att stå utan försäkring på en häst och hellre avliva om veterinärvården skulle bli för dyr även om hästen hade gått att rädda? :confused:

Sv: Oförsäkrad häst?

Min förra var oförsäkrad. Det är en avvägningsfråga, vi har diskuterat igenom hemma hur vil vill göra med djuren, vi har inget djur som vi vårdar till döds s a s. Inga stora ingrepp kommer vi låta dem gå igenom. Blir det större problem får de somna in. Det har inte med ekonomi att göra, utan med tråkiga erfarenheter, både egna och andras, när det gäller vård till varje pris.

Jag kan mycket väl tänka mig att köpa en häst som inte går att försäkra, men priset ska vara satt utifrån den förutsättningen. Lägga 120 000 kr på en häst som inte går att försäkra - nej tack.

Ja, jag skulle nog kunna göra det.
Först höra mig för om hästens skade- sjukdomshistorik bakåt i tiden,
checka hästens dagliga status och sedan göra mig en bedömning utifrån det.
Passar den mig som "handen i handske" samt känns okej så skulle jag kunna
köpa den. Men jag skulle göra klart för mig själv att det är så här det är nu, utan försäkring. Så här mycket kan/ ska jag lägga ner i egna pengar på
vetrinär/ behandling och skulle det överskrida min "budget" så .......

Se till att den verkligheten är igenomtänkt och accepterad, inte bädda
in sig själv i några fluffiga små rosa moln - det ooordnar sig:grin:.

Kan jag acceptera den tankegången så skulle jag köra på:)

Vad är åldersgränsen nu för förs. bolag, 16 år?

Mvh J.

Jag skulle inte göra det.

Men min häst fick jag ta bort eftersom det fanns brister i försäkringen som inte täckte den operation han egentligen behövde. Det gör jag inte om. Ska jag köpa häst igen är ett av kraven att den är/går att försäkra fullt ut.

Hade jag varit miljonär hade det inte varit lika viktigt, men det är jag långt ifrån... ;)

Japp, det är 16-årsgräns på allt utom araber, islänningar och shettisar. :(

Vårda till döds har jag inte en tanke på, men jag vet ju att allt kan hända med hästar och just nu gör det lite ont i hjärtat på mig vid tanken på att ev hamna i den sitsen att jag måste välja ekonomin eller hästen. :crazy:

alla mina är oförsäkrade. har haft hästar i många år och min största veterinär räkning är 4000 kr. så det lönar sig helt enkelt inte att försäkra, det är alltför dyrt i förhållande till vad jag får igen. tar hellre ett lån om något skulle hända än att stoppa pengar i fickarna på någon andra.

så nej, jag ser det inte som något problem.

Ja, det gör jag och skulle göra det igen. Har än så länge haft tur. Inga större komplikationer på gamlingarna. Den unge som har haft några få komplikationer har jag bra försäkring på.

Är det en häst som från början kanske inte kostar så mycket och där säljaren är ärlig och seriös så är det väl lugnt om det är en frisk och sund en. Hur kan man inte ha en häst försäkrad? Du kan ju göra så att du lägger undan pengar varje månad som annars skulle gått till försäkringsbolaget på ett eget "veterinärkonto" som bara används om något verkligen händer, då finns ju lite pengar för det iallfall.

Om hästen inte är för dyr i inköp så skulle jag nog kunna ha den oförsäkrad,
men jag skulle nog göra ett konto för hästens EVENTUELLA vetrinärvård,
dit det dras några hundringar varje månad med autogiro (eller föra över själv)

Jo, det är en hög tåliga (tydligen) raser som har högre åldersgräns. Lippar har väl tidigare varit en av raserna vill jag minnas. Olika för olika bolag kan jag tänka mig.

Ja, det är ju inte kul att välja häst eller ekonomi.
Därför så bör man ju verkligen sätta sig in i scenariot så att
man kan leva med sig själv om det skulle hända:).
Nu inträffar det ju inte skador och olyckor som kostar hästar livet
var och varannan dag som tur är.... Med sunt förnuft så kommer man
ganska långt, om det inte föreligger några fysiska problem som man inte
vetat om/ kunnat påverka. Ren sjukdom är ju inte heller så vanligt.
Som är obotbar eller kostar uppåt 30- 50 tusen i behandling.
Allt handlar om avvägningar.

Mvh J.

Tja, hur ärlig en säljare är vet man ju inte förrän efteråt och olyckor kan alltid hända. Jag har fått nödslakta tre hästar. Den första bröt benet i hagen så där fanns inget att göra, den andra nackskadades pga en medryttare och även om jag hade glädjen att få behålla hästen i många år efter det så kostade det mig många tiotusen genom åren innan hon till slut fick somna in, den tredje åkte som sagt ambulans till Ultuna och togs bort där.

Jag har samtliga mina hästar försäkrade i maximal veterinärvård, två halvblod och två ponnier, den kostnaden kan jag leva med hellre än att inte ha råd att behandla.

Stämmer att lippar går att försäkra in efter 15 år, glömde dem i uppräkningen, det är 17-årsgräns på de man får försäkra in efter 15 års ålder. Tycker det är lite märkligt att både araber och islänningar hör dit, när man läser på buke så verkar det vara mkt problem med spatt, eksem och cystor?

Senast ändrad:

Stod i exakt samma sits som du för några månader sedan, den perfekta hästen var funnen efter många månaders letande - oförsäkrad. Men samtidigt visste jag att det inte var slut ännu! Jag visset att vi skulle köpa honom ändå så jag blev inte så ledsen när vi ringde och sa att vi inte kunde köpa en oförsäkrad häst och mycket riktigt ringde ägaren samma kväll och sa att eftersom han var storkund i ett försökringsbolag så kunde det fixa special försäkring till oss! :D

nej det skulle jag inte. Vet vårde är alldeles för dyrt för det. Min häst vrickade sig ganska lätt i hagen i höstas, slutsumman blev 20k innan han var friskförklarad, då var jag väldigt glad att han var försäkrad även om det inte är ngn jättesumma så kan det hända igen o jag vill inte ta bort en häst pga en vrickning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka