Oförklarlig hälta?

W

Weine

Jag upptäckte att min häst var halt idag när jag skulle ta in honom från hagen. Han kom springande i hagen, men på tre ben, han ville inte riktigt stödja på höger bak i trav, och hade det lyft när han galopperade. I skritt var det inga problem, markerade lite, men när jag sprang med honom var det samma visa, det gick bra i långsam trav men i snabbare trav haltade han och ville inte stödja på hb.

Då så, jag tog in honom i stallet, började med att kolla hoven, inget där. Kände igenom benet, hittade ingen svullnad, ingen värme i varken ben eller hov. Inga synliga sår förutom ett par gamla sårskorpor. Min teori är att han har halkat i hagen och sträckt sig?

Om han fortfarande är halt imorgon tänker jag ringa veterinär, men eftersom jag är totalt nollställd och ovetande när det gäller hältor så skulle jag behöva råd, dels om vad det kan bero på, och behandling.
 
Lite uppdatering.

Vet. var hit, konstaterade att hon inte riktigt visste vad det var, men förmodligen var den en spricka i ett av hasbenen. Han ska stå på boxvila med antiinflammatoriskt över midsommar, och sedan ska dom undersöka honom, är han inte bättre måste han drogas (oh ja, lastad typ tre gånger i sitt liv) och köras på röntgen. Är det en spricka är prognosen dålig... :(
 
Har din vet röntgensyn? Hur kan man börja prata om dålig prognos redan nu.

Något liknande hände mig för en del år sedan och f :devil: n målades på väggen. Det visade sig sen att det var en hovböld som satt ordentligt högt upp i hoven.

Nu menar jag inte att din häst har hovböld, men det är inget som säger den har dålig prognos förrän skadan är ordentligt konstaterad. Det din vet ägnat sig åt nu, verkar vara mer gissningar.
 
Kan inte annat än att hålla med ovanstående.
Det verkar vara snabba gissningar. Om jag var du skulle jag röntga så fort som möjligt för att vara på den säkra sidan.

Hoppas det löser sig. :)
 
Jo, faktiskt, hon sa att hon hade sett liknande fall tidigare, men det kunde vara nåt med gaffelbandsfästet (?) eller så också...

Vi får väl se, han ska röntgas om det inte blir bättre på en vecka.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 264
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går. Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade...
Svar
8
· Visningar
1 746
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp