oflexibla människor!!!

sussa74

Trådstartare
Måste bara få skriva av mej lite! E så förb¤nnad!!!
I stallet där kompisens häst( å tillika min medryttarhäst) står
är det mock schema . då jag har han onsdag å söndag, så städar jag 1 ggr/v åt 6 hästar. till saken hör att jag slutar mellan 14-15 på vardagarna å åker direkt till stallet. då det passar mej bäst att skriva upp mej på onsdagarna, då jag har valpkurs även på söndag med vovven; så har jag gjort det.
men se det går tydligen inte för stallägaren har gnällt till min kompis om att då kommer hästarna in för sent.( dom tas tydligen in kl 15) nu rör det sig om ca EN TIMME!!!. det är helt ok med de andra hästägarna, förutom en som sa att det får stallägern bestämma. har tom sagt att jag kan ta in övriga när jag är klar.
men det duger tydligen inte ändå, det ska prompt städas förmiddagar.
det roliga är att vi pratade om detta förra feb-mars, å då protesterade hon inte.
hästarna är ute lite nog som det är på vintern, ut mellan 10-11 å in ca kl 15.
till saken hör att de nattas väldigt tidigt åxå, i förhållande till de kommer ut.
därför är flera hästägare där senare på kvällen så de lägger till mera hö.
kan inte förstå att det ska vara så svårt att kunna ändra på sej???detta gäller EN gång per vecka!!!
men nu kommer jag antingen stryka onsdagarna å städa söndagar, varför jag ska ha hunnit mocka å fodra hö till 6 hästar å sen rida å sen åka på valpkurs kl 12.det är enda alternativet, för lika illa om jag ska städa söndag, för det blir ju åxå på eftermiddan. åker inte dubbelt å e lika förb¤nnat upptagen hela dagen.....:(
men hämnden är ljuv, ska jag opp så får åxå de gå upp å släppa ut kusarna till ca kl 8.:devil:
har tjatat på kompisen att det vore nog lämpligt byta stall, men så fort hon nämnt nå´t sånt så säger stallägar´n att då kommer han nog inte att trivas, för han trivs ju å e ju sååå lugn å snäll. å då kommer han även sluta äta.
då blir ju kompisen lite bekymrad, men jag säger till henne att skit i det, så kommer det inte bli........ e MKT fult säga såna saker till nå´n som är lite osäker annars. fy vicka kärringar det finns.:mad::mad::mad:

Sv: oflexibla människor!!!

Jösses vilken röra, maken till oflexibel stallägare :(

Men är det ok för hästägarna att hästarna får vara ute en timme extra (vilket i mina ögon vore otroligt bra med tanke på hur lite de får vara ute överlag) så förstår jag inte problemet, eller är det stallägaren som tar in och därför blir irriterad om h*n får vänta en timme med den uppgiften?
Hur kommer det sig att det är mock-schema? Som det låter för mig så verkar det mest ställa till besvär, vore det inte smidigare om var och en gjorde rent åt sin pålle själv? De är väl ändå där och ser om den varje dag förmodar jag?

Jag har tyvärr inget råd att komma med, kan bara säga att jag lider med dig och hoppas att det blir bättring alternativt en flytt...

Det här låter inte alls kul... Jag blir nästan chockad över den korta utevistelsen som verkar finnas lite överallt... Mina hästar kommer ut ca 9-10 på morgonen och in mellan 19-21 på kvällen... Skulle aldrig vilja ta in dom redan på em.... Hoppas verkligen att det löser sig för er... förstår om ni är en aning frustrerad... Kram från mig i norr så länge...

jobbigt! hoppas de löser sig!!
det var få timmar.. varför kommer dom ut så sent?
mina hästar skulle protestera, går ut mellan 7-7.30 och in mellan 18-20 beroende väder..

tycker det låter krångligt det där med mockshema.

Det finns så mycket knäppa kärringar (ursäkta uttrycket) överallt att man tror ju inte man håller på med samma sport alla gånger.

Jag tycker du ska ta dig ett riktigt snack med din kompis. Det är ju förmodligen hon som känner sin häst bäst, och inte stallägaren. Det måste ju finnas ett bättre alternativ till stallplats. (förhoppningsvis med längre utevistelse? :crazy:)

det är som oftast stallägarna som tar in dom, men när jag pratade om detta i vintras så sa jag tom att jag tar in hästarna . men detta verkar hon ha glömt. men iofs så är hon lite att hon säger en sak till en annan å gör en annan sak. .
men har pratat med 5 av 6 ägare å 4 såg inga problemn med detta. den 5.e sa att hon inte lägger sig i detta. jag som stall ägare skulle ju bara vara glad om jag sluppe ta in dom nå´n gång. men där skon klämmer är nog att det är deras gamla hingst som styr precis alltihop. han MÅSTE damerna på andra sidan vägen, annars så fårhan spel. till saken hör att han har ett eller 2 dåliga ben,så därför får han inte spela opp sig å rusa. men vill dom ta in han så äe det ju bara å ta in nå´n mera. inne tycker jag han verkar nog så lugn ändå.
vad gäller städschema så har detALLTID vart så.... HERRE GUD! tänk om alla hästägarna jobbade 7-16. man har faktiskt ett liv förutom stallet åxå, emn det fattar tydligen inte hon.
vet inte varför de kommer ut så sent å in så tidigt, emn det är nog bekvämlighet. tidigare kom de både ut tidigare å in senare. verkar vara mörkret som styr.......
ska prata med henne idag, när jag kommer dit. det är antingen eller. in senare eller ut tidigare. jag vet ju vilket jag skulle välja.
när jag hade hästar så varf de alltid ute i snitt 12 timmar.........

...låter heltrist men inte helt obekant:(

Det borde gå att diskutera tider för fodringarna. Det finns ju bra information på SVA och andra hästsidor om hästar och deras matvanor. Detta bör ju kombineras med kravet på att de skall få maximal utevistelse.
Se Djurskyddet http://www.sjv.se/download/18.1d8730ed11439d875d180003006/foreskriftsmotiv_4_2007_L101.pdf se Kap 5 sid.21.
Problemet är en kombination av att vi har olika föreställning av vad som är bäst för hästarna därför är det viktigt med riktlinjerna som anges genom Djurskyddet. Min inställning är att hästen skall få vara häst så mycket det går-ingen "Barbie-häst".
Angående mockningsschema: vem har bestämt det? Om det skapar problem kan man väl mocka till sin egen häst själv varje dag?
Städningen.....det är bara småaktigt om det skall städas på förmiddagen eller eftermiddagen:cool:
Om något vettigt kommer ur ett stallmöte så ha ett annars tycker jag du skall flytta. Du är i stallet för att ha trevligt med din häst.
Lycka Till!

mocknings schema är bestämt av stallägarna, å har så varit i många år, tydligen. hästarna kommer in såpass tidigt under vintern å vid dåligt väder pga att en del är ej 100 % friska tydligen sa dom när jag prata med dom nu i dag. å hellre än att de kom in lite senare en dag i veckan så skulle de få komma ut tidigare när jag mockar på söndags morgnarna. är ju egentligen lika illa det, ifall det är busväder.
på sätt å vis är det ju bra att de kommer ut i tid NÅ`N morgon iaf....;)
nä, kompisen hör sig för om ny stallplats, å det är bara hoppas det blir flytt...... tycker det är synd om jag skulle sluta m kusen pga att allt tjafs som blir emellanåt är så himla jobbigt. det är en himla härlig häst.:bump:
nu saknar ma tiden med eget stall då man skötte sig själv.............:cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 901
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 908
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama